  • 11. Data: 2010-03-08 19:28:39
    Temat: Re: Na jakie konto zaliczkę na podatek?
    Od: John Smith <a...@g...com>

    W dniu 08-03-2010 19:55, 'Tom N' pisze:

    > Dziwny ten podatek -- IMHO na pewno źle policzyłeś

    Ok:
    styczen 2300 kup 292,22
    luty 2300 kup 402,39 (wliczam tez ok 233 zł ZUS za styczeń)
    4600 927,93

    i dalej (4600 - 927)*18/100 - 556,02 = ok 105 zł no i od tego odejmuję
    ubezpieczenie społeczne - ok. 81 zł i to daje mi owe 26 złotych podatku.
    Dla mnie to wygląda ok, ale jak to czujecie?

  • 12. Data: 2010-03-08 19:38:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    John Smith wrote:

> [...]
    > ubezpieczenie społeczne - ok. 81 zł i to daje mi owe 26 złotych
    > podatku. Dla mnie to wygląda ok, ale jak to czujecie?

    No to nieźle sobie pomieszałeś.
    Te składki się odejmuje i liczy trochę inaczej.
    Społeczne, emerytalne i rentowe od dochodu (albo w koszty)
    a zdrowotne (7,75% czyli ok 200zł) od podatku.
    Podatek Ci nie wyjdzie.

  • 13. Data: 2010-03-08 19:43:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    John Smith w <news:hn3j55$g47$1@news.task.gda.pl>:

    > Ok:
    > styczen 2300 kup 292,22
    > luty 2300 kup 402,39 (wliczam tez ok 233 zł ZUS za styczeń)
    > 4600 927,93

    W styczniu ZUSu nie płaciłeś? Tak pytam, bo cedzisz te informację jakbyś się
    obawiał, że Ci tu lobotomię zrobimy, albo wyślemy do jakiegoś
    psychoterapeuty ;P

    Ale do rzeczy:

    233 ZUSu? To mi śmierdzi składką zdrowotną (dokładnie 233,32) ZUS (społeczne
    i inne niż zdrowotne) ulgowy to jakieś 111 PLN

    > i dalej (4600 - 927)*18/100 - 556,02 = ok 105 zł no i od tego odejmuję
    > ubezpieczenie społeczne - ok. 81 zł

    A dlaczego społeczne tylko 81, czyżbyś nie płacił chorobowego i policzył
    7.75/9*suma?

    Ale i tak super! Czyli zamiast w koszty społeczne to wrzucasz zdrowotne i na
    odwrót?

    > Dla mnie to wygląda ok, ale jak to czujecie?

    Że będziesz miał kłopoty.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 14. Data: 2010-03-08 20:45:56
    Od: John Smith <a...@g...com>

    W dniu 08-03-2010 20:43, 'Tom N' pisze:

    > W styczniu ZUSu nie płaciłeś? Tak pytam, bo cedzisz te informację jakbyś się
    > obawiał, że Ci tu lobotomię zrobimy, albo wyślemy do jakiegoś
    > psychoterapeuty ;P

    W styczniu rozpocząłem działalność, pierwszy ZUS zapłaciłem w lutym i
    wliczyłem to w koszty w m-cu lutym właśnie.
    > Ale do rzeczy:
    >
    > 233 ZUSu? To mi śmierdzi składką zdrowotną (dokładnie 233,32) ZUS (społeczne
    > i inne niż zdrowotne) ulgowy to jakieś 111 PLN
    Tak, składka zdrowotna.

    > A dlaczego społeczne tylko 81, czyżbyś nie płacił chorobowego i policzył
    > 7.75/9*suma?
    Działalność rozpocząłem 7 stycznia, zapłaciłem 94,45 jako ubezpieczenie
    społeczne, no i doszedłem, że odliczę 7,75%, czyli to właśnie 81 zł.

    > Ale i tak super! Czyli zamiast w koszty społeczne to wrzucasz zdrowotne i na
    > odwrót?

    Yyyyyyyy... czyli tą część większą wrzuca się w koszty, czy nie.

    > Że będziesz miał kłopoty.

    Eee tam. Gdzie robię błąd. Przyjąłem, że podatek oblicza się w sposób
    następujący:

    (przychód-kup)*18/100 - 556,02- 7,75% podstawy na ubezpieczenie
    społeczne= pańszczyzna

    Co miesiąc dostawałem póki co 2300 zł, koszty - jak wskazałem powyżej.
    Możecie mnie naprowadzić?

  • 15. Data: 2010-03-08 21:06:13
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    John Smith w <news:hn3nm2$qge$1@news.task.gda.pl>:

    > W styczniu rozpocząłem działalność, pierwszy ZUS zapłaciłem w lutym i
    > wliczyłem to w koszty w m-cu lutym właśnie.
    > Tak, składka zdrowotna.

    To przeczytaj ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozporządzenie
    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

    Dowiesz się, że zdrowotne odejmuje się od podatku na przykład

    To na wstępie, bo zaraz Ci Tomek dorzuci ustawę o odpadach, ochronie
    środowiska i kilka innych, a przyjdzie Gotfryd, to dopiero będzie i każe Ci
    czytać całe archiwum (jakoś od 1999 chyba)... ;-)

    > Działalność rozpocząłem 7 stycznia, zapłaciłem 94,45 jako ubezpieczenie
    > społeczne, no i doszedłem, że odliczę 7,75%, czyli to właśnie 81 zł.

    Patrz podkreślone ^^^^^^^^

    ^^^^
    ^^^^^^^^^^^^

    > Yyyyyyyy... czyli tą część większą wrzuca się w koszty, czy nie.

    > Eee tam. Gdzie robię błąd.

    Na pewno w tym ^^^^^

    Przyjąłem, że podatek oblicza się w sposób
    > następujący:

    > (przychód-kup)*18/100 - 556,02- 7,75% podstawy na ubezpieczenie
    > społeczne= pańszczyzna
    ^^^^^^^^^^

    > Co miesiąc dostawałem póki co 2300 zł, koszty - jak wskazałem powyżej.
    > Możecie mnie naprowadzić?

    Coś czuję, że do tej pory byłeś na etacie, ale pracodawca "zmusił" do
    przejścia na DG i świadczysz mu dalej te same usługi, które świadczyłeś jako
    pracobiorca.

    Mam rację?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 16. Data: 2010-03-08 21:14:31
    Od: John Smith <a...@g...com>

    W dniu 08-03-2010 22:06, 'Tom N' pisze:

> [...]
    > czytać całe archiwum (jakoś od 1999 chyba)... ;-)

    > Patrz podkreślone ^^^^^^^^

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^
> [...]
    > przejścia na DG i świadczysz mu dalej te same usługi, które świadczyłeś jako

    Tak, byłem na etacie, ale pracodawca już inny. W przeciwnym wypadku nie
    mógłbym liczyć na zmniejszony ZUS. Czyli feler polega na tym, że
    powinienem odliczać składkę na ubezp. społeczne od przychodu a nie od
    dochodu? Byłbym wdzięczny za jakąś rzeczową pomoc, bo chociaż wytrzymam
    jeszcze trochę podatkowej kokieterii, to jednak chciałbym się czegoś
    nauczyć i nie spieprzyć z US.

  • 17. Data: 2010-03-08 21:26:26
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    John Smith w <news:hn3pbm$ur4$1@news.task.gda.pl>:

> [...]
    ^^^^

    > Tak, byłem na etacie, ale pracodawca już inny. W przeciwnym wypadku nie
    > mógłbym liczyć na zmniejszony ZUS.

    No patrz! :D

> [...]
    > dochodu? Byłbym wdzięczny za jakąś rzeczową pomoc, bo chociaż wytrzymam
    > jeszcze trochę podatkowej kokieterii, to jednak chciałbym się czegoś

    Zacznij od wskazanych wcześniej pozycji (ustawa, rozporządzenie), przyswój
    pojęcia przychód, koszty, dochód, co od czego się odejmuje, gdzie się
    sumuje, jak sie liczy podatek i od czego, od czego można odjąć część składki
    zdrowotnej (i kiedy).

    Przecież nie masz zamiaru co miesiąc podawać tu liczb i oczekiwać, że ktoś
    za Ciebie policzy, a do 20 marca [1] masz jeszcze troche czasu ;>

    [1] -- jak już napisał cef, to pewnie i do 20 kwietnia

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 18. Data: 2010-03-08 22:28:36
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-03-2010 o 22:14:31 John Smith <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > dochodu? Byłbym wdzięczny za jakąś rzeczową pomoc, bo chociaż wytrzymam
    > jeszcze trochę podatkowej kokieterii, to jednak chciałbym się czegoś

    Ton N dobrze sugeruje abyś przeczytał przepisy.
    Natomiast na szybko - masz rację że to społeczne wrzuca się w koszty
    (lub odlicza od dochodu przed opodatkowaniem), a 7,75% podstawy zdrowotnego
    odlicza się od podatku.
    Oczywiście to nie porada podatkowa i każdy odpowiada za siebie :)

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2010-03-09 07:42:55
    Od: John Smith <a...@g...com>

> [...]
    > odlicza się od podatku.
    > Oczywiście to nie porada podatkowa i każdy odpowiada za siebie :)

    Co więc takiego robię nie tak z obliczaniem podatku? Kurcze, wydawało
    się naprawdę proste!

  • 20. Data: 2010-03-09 07:53:53
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-03-2010 o 22:06:13 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    napisał(a):

> [...]
    > Ci
    > czytać całe archiwum (jakoś od 1999 chyba)... ;-)

    Młyny odpadowe mielą wolno, ale konsekwentnie :-)

    --
    Tomek