    From: "Michal Z." <i...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Należności - problem
    Date: Wed, 25 Jul 2007 09:50:37 +0200

    Witam,

    Dostałem ostatnio list z firmy detektywistycznej, w której dowiaduje się, że
    miałem dług wobec firmy Tele 2, wynikający z niezapłaconego rachunku, na
    kwotę około 240 zł.

    Powiem szczerze, że list ten z początku potraktowałem jako kolejną
    reklamówkę, w której dowiaduje się, że jestem w gronie szczęśliwców,
    zakwalifikowanych do finału jakiegoś dziwnego konkursu z ogromną wygraną.
    List ten nie był w formie przesyłki poleconej, ani za potwierdzeniem
    odbioru. Zwykła brązowa koperta z nazwą firmy detektywistycznej na kopercie
    i informacją, że przesyłka została opłacona.

    Przyznam, że po otwarciu listu dalej wydawało mi się, że to jakaś
    reklamówka. List pisany czcionką typu Courier, gdzieniegdzie pogrubioną, z
    czerwonymi (wdrukowanymi) pieczątkami i ładnie wydrukowanym "odręcznym"
    podpisem. Gdyby nie intrygujący napis w nagłówku, który wskazywał jako
    adresata Biuro Detektywistyczne, to nawet bym tego nie czytał tylko
    przeprowadził przez śmietnik.

    Jednak po lekturze dowiedziałem się, że jest to "Decyzja o rozpoczęciu
    działań detektywistycznych". Zaczęło się interesująco, więc czytam dalej.
    Poniżej przytaczam większość treści listu. Omijam nazwę biura oraz dokładne
    kwoty. List był napisany 12-07-2007, a dotarł do mnie 19-07-2007. Nigdzie
    jednak takiego potwierdzenia nie ma.

    Proszę o poważną poradę, co mam z tym zrobić? Jak sprawa wygląda prawnie i
    jakie mam szanse, gdybym nie zapłacił?

    Treść listu:

    "DOTYCZY: czynności detektywistycznych mających na celu ustalenie i
    wskazanie źródeł dochodów oraz majątku dłużnika

    Biuro Detektywistyczne [firma] działa na podstawie zlecenia otrzymanego od
    II Departamentu Windykacji [tej samej firmy], wystawionego wobec braku
    spłaty zadłużenia wynikającego z umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych. Dług został nabyty przez [firma] od Tele2 Polska Sp. z
    o.o. w drodze przelewu wierzytelności.

    Licencjonowani detektywi rozpoczęli postępowanie w zakresie ustalenia
    wszystkich źródeł dochodów osiąganych przez dłużnika:

    - przychodów w rozumieniu art. 10 oraz następnych, Ustawy z dnia 26 lipca
    1991 r. o PODATKU DOCHODOWYM OD Osób fizycznych lub przychodów w rozumieniu
    art. 12 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o PODATKU DOCHODOWYM OD OSOB
    PRAWNYCH w związku z USTAWĄ z dnia -29 sierpnia- 1997 r. Ordynacja
    podatkowa. (Dz. U. z dnia 13 listopada 1997 r.)

    - wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej oraz transakcji
    handlowych,

    - darowizn oraz składników majątkowych przeniesionych na podmioty trzecie, z
    ustaleniem czy nie ma przesłanek wskazujących na naruszenie przepisów o
    ochronie wierzycieli (zgodnie z art. 527 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia
    1964r. Kodeks Cywilny),

    Ustalenia Biura Detektywistycznego na temat stanu majątkowego dłużnika
    zostaną przekazane zleceniodawcy działań, który po wszczęciu egzekucji
    (prowadzonej na podstawie sądowego tytułu wykonawczego) może doręczyć je
    właściwemu terytorialnie komornikowi sądowemu.

    W przypadku pozyskania informacji wskazujących na naruszenie obowiązujących
    przepisów, m.in. osiągania przez dłużnika dochodów pozostających poza
    ewidencją, Biuro Detektywistyczne przekaże je właściwemu terytorialnie
    urzędowi skarbowemu oraz oddziałowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    [.]

    II Departament Windykacji [firmy] informuje, że spłata zadłużenia w
    nieprzekraczalnym terminie do 20-07-2007 spowoduje wstrzymanie czynności
    detektywistycznych. Uregulowanie należności pozwoli także na uniknięcie
    kosztów związanych ze wszczęciem przez [firmę] postępowania sądowego i
    egzekucyjnego, które mogą powiększyć dług z obecnej kwoty ~240 zł do około
    ~600 zł."

    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    Mike