  • 1. Data: 2007-07-25 07:50:37
    Temat: Należności - problem
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    Witam,

    Dostałem ostatnio list z firmy detektywistycznej, w której dowiaduje się, że
    miałem dług wobec firmy Tele 2, wynikający z niezapłaconego rachunku, na
    kwotę około 240 zł.

    Powiem szczerze, że list ten z początku potraktowałem jako kolejną
    reklamówkę, w której dowiaduje się, że jestem w gronie szczęśliwców,
    zakwalifikowanych do finału jakiegoś dziwnego konkursu z ogromną wygraną.
    List ten nie był w formie przesyłki poleconej, ani za potwierdzeniem
    odbioru. Zwykła brązowa koperta z nazwą firmy detektywistycznej na kopercie
    i informacją, że przesyłka została opłacona.

    Przyznam, że po otwarciu listu dalej wydawało mi się, że to jakaś
    reklamówka. List pisany czcionką typu Courier, gdzieniegdzie pogrubioną, z
    czerwonymi (wdrukowanymi) pieczątkami i ładnie wydrukowanym "odręcznym"
    podpisem. Gdyby nie intrygujący napis w nagłówku, który wskazywał jako
    adresata Biuro Detektywistyczne, to nawet bym tego nie czytał tylko
    przeprowadził przez śmietnik.

    Jednak po lekturze dowiedziałem się, że jest to "Decyzja o rozpoczęciu
    działań detektywistycznych". Zaczęło się interesująco, więc czytam dalej.
    Poniżej przytaczam większość treści listu. Omijam nazwę biura oraz dokładne
    kwoty. List był napisany 12-07-2007, a dotarł do mnie 19-07-2007. Nigdzie
    jednak takiego potwierdzenia nie ma.

    Proszę o poważną poradę, co mam z tym zrobić? Jak sprawa wygląda prawnie i
    jakie mam szanse, gdybym nie zapłacił?

    Treść listu:

    "DOTYCZY: czynności detektywistycznych mających na celu ustalenie i
    wskazanie źródeł dochodów oraz majątku dłużnika

    Biuro Detektywistyczne [firma] działa na podstawie zlecenia otrzymanego od
    II Departamentu Windykacji [tej samej firmy], wystawionego wobec braku
    spłaty zadłużenia wynikającego z umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych. Dług został nabyty przez [firma] od Tele2 Polska Sp. z
    o.o. w drodze przelewu wierzytelności.

    Licencjonowani detektywi rozpoczęli postępowanie w zakresie ustalenia
    wszystkich źródeł dochodów osiąganych przez dłużnika:

    - przychodów w rozumieniu art. 10 oraz następnych, Ustawy z dnia 26 lipca
    1991 r. o PODATKU DOCHODOWYM OD Osób fizycznych lub przychodów w rozumieniu
    art. 12 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o PODATKU DOCHODOWYM OD OSOB
    PRAWNYCH w związku z USTAWĄ z dnia -29 sierpnia- 1997 r. Ordynacja
    podatkowa. (Dz. U. z dnia 13 listopada 1997 r.)

    - wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej oraz transakcji
    handlowych,

    - darowizn oraz składników majątkowych przeniesionych na podmioty trzecie, z
    ustaleniem czy nie ma przesłanek wskazujących na naruszenie przepisów o
    ochronie wierzycieli (zgodnie z art. 527 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia
    1964r. Kodeks Cywilny),

    Ustalenia Biura Detektywistycznego na temat stanu majątkowego dłużnika
    zostaną przekazane zleceniodawcy działań, który po wszczęciu egzekucji
    (prowadzonej na podstawie sądowego tytułu wykonawczego) może doręczyć je
    właściwemu terytorialnie komornikowi sądowemu.

    W przypadku pozyskania informacji wskazujących na naruszenie obowiązujących
    przepisów, m.in. osiągania przez dłużnika dochodów pozostających poza
    ewidencją, Biuro Detektywistyczne przekaże je właściwemu terytorialnie
    urzędowi skarbowemu oraz oddziałowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    [.]

    II Departament Windykacji [firmy] informuje, że spłata zadłużenia w
    nieprzekraczalnym terminie do 20-07-2007 spowoduje wstrzymanie czynności
    detektywistycznych. Uregulowanie należności pozwoli także na uniknięcie
    kosztów związanych ze wszczęciem przez [firmę] postępowania sądowego i
    egzekucyjnego, które mogą powiększyć dług z obecnej kwoty ~240 zł do około
    ~600 zł."

    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    Mike

  • 2. Data: 2007-07-25 08:16:20
    Temat: Re: Należności - problem
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Wesołe.
    Straszą tylko, olej.

  • 3. Data: 2007-07-25 08:21:02
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-07-2007 o 10:16:20 Cavallino <k...@...pl> napisał(a):

    > Wesołe.
    > Straszą tylko, olej.

    Jasne, ale pytający nie napisał czy faktycznie nie zapłacił - i jeśłi tak
    to kiedy,
    a to chyba podstawa

  • 4. Data: 2007-07-25 09:28:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michal,

    Wednesday, July 25, 2007, 9:50:37 AM, you wrote:

    > Dostałem ostatnio list z firmy detektywistycznej, w której dowiaduje się, że
    > miałem dług wobec firmy Tele 2, wynikający z niezapłaconego rachunku, na
    > kwotę około 240 zł.

    [...]

    > Proszę o poważną poradę, co mam z tym zrobić? Jak sprawa wygląda prawnie i
    > jakie mam szanse, gdybym nie zapłacił?

    Brak podstawowej informacji: naprawdę jesteś dłużny Tele2 240 PLN?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2007-07-25 11:47:27
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    Tak.
    Rozwiązałem z nimi umowę telefonicznie bo miałem ich już dosyć, a oni mi
    jakieś koszty śmieszne naliczyli, za telefoniczne rozwiązanie umowy, lub
    jakoś tak. Już nie pamiętam dokładnie.
    Wziąłem się i obraziłem na nich. Przysyłali mi wezwania do zapłaty, ale
    ponieważ nie były to przesyłki polecone to je ignorowałem.

    W tym świetle jak to wygląda?

    Pozdrawiam
    Michal.

  • 6. Data: 2007-07-25 12:22:01
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-07-2007 o 13:47:27 Michal Z. <i...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > Wziąłem się i obraziłem na nich. Przysyłali mi wezwania do zapłaty, ale
    > ponieważ nie były to przesyłki polecone to je ignorowałem.

    A konkretne kwoty może, coś bliżej ile im się należało?
    Przecież tutaj nie ma wróżek :)

  • 7. Data: 2007-07-25 12:55:39
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    Poszperam w papierach i jak znajde te ra-ki z Tele2 to podam konkrety.

  • 8. Data: 2007-07-25 17:36:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jul 2007, Michal Z. wrote:

> [...]
    > miałem dług wobec firmy Tele 2, wynikający z niezapłaconego rachunku, na

    1. Opisz szczegóły. W szczególnoci za co - bo "jakieś smieszne koszty
    za rozwiązanie umowy telefonicznie" to nie jest ŻADNA informacja
    2. Przejrzyj archiwa .prawo (a nie .prawo.podatki!), to nie jest właściwa
    grupa, a na "właściwej" znajdziesz dziesiątku opisów takich "postępowań".

    Dodam jeszcze rzecz, która powinna być na początku, więc stosownie
    zanumeruję:
    +++ KC +++
    Art. 511
    Jeżeli wierzytelnoœć jest stwierdzona pismem, przelew tej wierzytelnoœci
    powinien być również pismem stwierdzony.
    Art. 512
    Dopóki zbywca nie zawiadomił dłużnika o przelewie, spełnienie œwiadczenia
    do ršk poprzedniego wierzyciela ma skutek względem nabywcy, [...]
    ---

    Krótko mówiąc: to TELE 2 musi *SKUTECZNIE* (w praktyce: listem
    poleconym) powiadomić że sprzedało dług trzeciej osobie, oczywiście
    *podpisane* pismo od TELE 2 może wysłać nabywca długu - zrobił to?
    Dopóki tego nie zrobi, to przecież każdy z grupowiczów może
    przyjść do Ciebie i powiedzieć, że w imieniu TELE 2 chce
    dostać od Ciebie jakieś pieniądze, czyż nie?

    NA OGÓŁ jest tak, że różniste "firmy windykacyjne" nabywają długi
    których świadomy dłużnik (a często "dłużnik", tj. nie zobowiazany do
    faktycznego długu) nie zapłaci, ale liczą na strach/naiwność/brak
    świadomości prawnej.
    To ostatnie sprowadza się do wydębienia od dłużnika *uznania długu*:
    oświadczenia (np. w rozmowie telefonicznej, którą nagrywają) w której
    ów dłużnik przynaje że *ma* dług.
    Właśnie to zrobiłeś ;) (acz anonimowo).

    A przecież wcale nie jest oczywiste, czy oni *rzeczywiście* mieli
    prawo naliczyć np. karę umowną.
    Tyle, że MY tego nie wiemy, bo MY *Twojej* umowy nie mamy w ręku!
    Raz widziałem umowę z taką firmą (osoby której "wcisnął" ją akwizytor),
    przeczytałem, skomentowałem co o tym sądzę :>, owa osoba ją rozwiązała
    (pamiętam że trzeba było pismo słać "do centrali"!).
    I przyznam, że właśnie dlatego komentowałem :>, że zapisy rzeczywiście
    były zabójcze.
    Np. - opłata za miesięczny abonament: 1 zł.
    Opłata za rozmowy: na podstawie faktury.
    Kara umowna za nieopłacenie wymagalnych należności w terminie: 50 zł.

    Wniosek: jak faktura "nie dojdzie" to trzeba było wg tej umowy
    zapłacić 1 zł, bo inaczej groziła kara umowna!

    Wcale się nie zdziwię, jak wyjdzie ze były jakieś drastyczne zapisy
    dotyczące rozwiązania umowy, a prawdą jest iż KC stanowi że zmiana
    i rozwiązanie umowy mają być w takiej formie w jakiej została
    zawarta.

    > Jednak po lekturze dowiedziałem się, że jest to "Decyzja o rozpoczęciu
    > działań detektywistycznych".

    ...i to sugeruje, że coś w owych "działaniach" jest nie tak.
    Jakby mieli czarno na białym należny dług, to posłaliby:
    - pozew (ale nie "powiadomienie że założą sprawę", tylko takie cóś
    co figuruje w sądzie ;))
    - komornika :>

    > Proszę o poważną poradę, co mam z tym zrobić? Jak sprawa wygląda prawnie

    Pytaj prawników - doradztwo prawne jest w Polsce zastrzeżone i PORAD
    może udzielać tylko adwokat.

    Weź to pod uwagę jak zadajesz pytania.
    I nie zdziw się, że prawnik to będzie chciał pieniędzy, też chce żyć ;)

> [...]
    > (prowadzonej na podstawie sądowego tytułu wykonawczego) może doręczyć je
    > właściwemu terytorialnie komornikowi sądowemu.

    Znaczy że jak na razie to straszą sądem.
    Ja tam bym umowę jeszcze ze trzy razy przeczytał - tę *zawartą*.

    pzdr, Gotfryd