  • 51. Data: 2009-10-21 22:16:48
    Temat: Re: Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: Rem <r...@v...pl>

    > Zupełnie niesłusznie. Interpretacja indywidualna o sygnaturze
    > IPPB2/415-607/08-4/SP idzie w dokładnie tym samym kierunku co
    > rozumowanie wątkotwórcy.
    >
    > Ale traktowałbym to raczej jako wypadek przy pracy a nie normę.

    Bo jeszcze znalazłem myk taki:
    http://poradapodatkowa.pl/roznica_miedzy_wysokoscia_
    odsetek_zaewartych_umowie_umowa_pomiedzy_pracodawca_
    pracownikiem.html

    bo moja sytuacja taka jest że za tą kasę pracownik chce kupić samochód i
    czasem będzie go wykorzystywał w swojej pracy.
    To dałoby radę?

  • 52. Data: 2009-10-21 22:20:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Rem wrote:

> [...]
    >
    > bo moja sytuacja taka jest że za tą kasę pracownik chce kupić samochód i
    > czasem będzie go wykorzystywał w swojej pracy.

    Nie damy rady przegłosować tego na grupie, w sposób wiążący dla US ;-)

    Tak więc raczej napisz wniosek o interpretację i zobaczysz co Ci odpowiedzą.

    Piotrek

  • 53. Data: 2009-10-22 22:04:33
    Temat: Re: Re:Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, r...@v...pl wrote:

    > Czy podążając tym tropem pracodawca może sobie sobie policzyć koszty z tytułu
    > nieotrzymanych odsetek?
    > Na logikę tak, bo gdyby pracodawca umieścił tą kwotę na lokacie to by miał,
    > a nie ma.

    Logika podatkowa o logika, to tak jak krzesło a krzesło elektryczne ;)
    Nie, wbrew "zasadzie" jest co nieco przypadków, kiedy zachodzi "podwójne
    opodatkowanie", tj. u jednej strony jest przychód, u drugiej nie ma
    kosztu (czyli mamy "podatk z niczego").
    Oprócz nieodpłatnych świadczeń mamy jeszcze np. kary umowne.

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2009-10-22 22:16:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, Krzysztof wrote:

    > "Tomasz Chmielewski" <m...@n...wpkg.org> napisał

    > No właśnie to niestety nie jest nieodpłatne świadczenie.
    > Faktyczne oprocentowanie karty ukryte jest po prostu w pozostałych opłatach
    > bankowych.

    Jest jeszcze jeden wyróżnik, o którym nikt nie wspomniał (a szkoda).
    Pamiętacie "problem freeware"?

    Jeśli wycena o wartości zerowej ma charakter *rynkowy*, to znaczy
    każda osoba startująca w "porównywalnych warunkach" dostanie
    (powinna dostać) "porównywalne wyniki", to zerowa wartość świadczenia
    JEST uzasadniona.

    Jakby zakład pracy wciskał swoje "zerowe pożyczki" różnym osobom,
    tak samo jak banki wciskają karty kredytowe (przynajmniej *MI*
    wciskają - doskonale zdaję sobie sprawę, że mogą istnieć osoby
    którym nie wciskają), a *nie tylko* swoim pracownikom, to IMO
    zerowa wartość odsetek byłaby uzasadniona.

    Z góry zapowiadam, że IMHO teza "próbowaliśmy dwom osobom, nie
    chciały" nie przejdzie (w roli argumentacji "rynkowej wartości
    świadczenia").
    Złożenie ofert 10-krotnie większej ilości osób niż zakład ma
    pracowników mogłoby mieć szanse uznania za "działanie rynkowe" :|

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2009-10-22 22:21:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, r...@v...pl wrote:

    > Nie, że nie należy obkładać podatkiem ludzi którzy pożyczają na 0%. (skoro
    > posiadacze tych kart nie płacą)
    >
    > Zastanawiam się czemu jeszcze jakiś prawnik tego nie rozkminił.

    Prawnikiem nie jestem, ale argumentację przedstawiłem w poście obok :)
    Streszczam niżej.

    > Przecież to jawny wał ze strony US.

    Objaśniam: jeszcze żaden obcy (mi) zakład pracy nie zadzwonił
    do mnie (ani nikogo ze znajomych) z propozycją pożyczki 0%.
    Za to bankom owszem, od czasu do czasu zdarza się, że próbują
    mi "wciskać" kartę kredytową.
    Hint: "proces o freeware" i sławny wyrok, że zerowa *wartość
    rynkowa* może być uzasadniona - byleby warunek "rynkowości"
    spełnianiała.

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2009-10-22 22:24:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, r...@v...pl wrote:

    [...komuś...]
    > No faktycznie.
    > Ale US uważają że nie może być niepłatnej pożyczki.

    Ktoś Ci głupot naopowiadał.
    US *jedynie* uważa, że z faktu zgodności umowy z KC nie wynika fakt
    jej nieopodatkowania.
    Przykładowo - całkiem sporo, zgodnych z KC (a jakże), umów
    sprzedaży (zwanych potocznie i nieprawidłowo "umowami kupna
    sprzedaży") jak najbardziej JEST opodatkowanych!!

    > To jest OK?

    Co, to że zgodna z KC transakcja jest opodatkowana???
    A to niby skarb państwa opodatkowuje jedynie transakcje
    "niezgodne z KC"??

    POBUDKA!!!!

    pzdr, Gotfryd

  • 57. Data: 2009-10-22 22:39:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Oct 2009, r...@v...pl wrote:

    > Bo termin "pożyczka" jest określony w KC i tam ponoć stoi że to wcale nie musi
    > być oprocentowane.

    Prawda.
    Ale skąd wniosek, że "zgodność z KC" ma powodować brak podatku?
    :O

    Myk leży w innym miejscu: ustawa o podatku dochodowym definiuje
    na wewnętrzne potrzeby *co jest przychodem*!
    I ta definicja (z UoPDoOF) nie pokrywa się ani z potocznym rozumieniem
    "zarobku", ani z określeniem "zapłaty", ani z "należnością".
    W szczególności, ustawa stanowi, że jak "wszyscy płacą a Ty nie
    płacisz" za jakieś świadczenie (niezwolnione z podatku i nie wynikające
    z ustawy), to stanowi ono "przychód".
    No i co zrobisz posłom, że tak postanowili?

    pzdr, Gotfryd

  • 58. Data: 2009-10-23 15:24:10
    Od: Rem <r...@v...pl>

> [...]
    > "zarobku", ani z określeniem "zapłaty", ani z "należnością".
    > W szczególności, ustawa stanowi, że jak "wszyscy płacą a Ty nie
    Ale ja mogę znaleźć wiele osób które pożyczyły kasę bez procentów.
    Tak że "wszyscy płacą" nie jest prawdą.

  • 59. Data: 2009-10-23 15:28:57
    Od: Rem <r...@v...pl>

    > Przykładowo - całkiem sporo, zgodnych z KC (a jakże), umów
    > sprzedaży (zwanych potocznie i nieprawidłowo "umowami kupna
    > sprzedaży") jak najbardziej JEST opodatkowanych!!
    W jaki sposób?

  • 60. Data: 2009-10-23 15:47:26
    Temat: [OT] Re: Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Rem wrote:
    > Ale ja mogę znaleźć wiele osób które pożyczyły kasę bez procentów.
    > Tak że "wszyscy płacą" nie jest prawdą.

    Jeśli jesteś pewny swego, to czemu po prostu nie udzielisz tej
    nieoprocentowanej pożyczki pracownikowi?

    Piotrek