  • 1. Data: 2010-03-04 22:44:01
    Temat: Nowelizacja ustawy o odpadach
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Ponieważ już ogłoszono w dzienniku ustaw nowelizację ustawy o odpadach:

    0145

    zaczęło być groźnie - nowy "Rozdział 9a Kary Pieniężne" ustanawia
    w miejsce wykroczeń kary administracyjne w trzech wysokościach 5000, 10000
    i 20000zł,
    bez żadnych zapisów o widełkach czy uwzględnianiu stopnia naruszenia.
    Innymi słowy mały błąd formalny może zakończyć się poważnym uszczupleniem
    majątku.

    Najbliższym obowiązkiem jest złożenie do końca 1. kwartału sprawozdania o
    odpadach
    wytworzonych w roku poprzednim:

    Art. 37.
    1. Posiadacz odpadów prowadzący ewidencję odpadów jest obowiązany
    sporządzić
    na formularzu zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości
    odpadów,(...)

    3. Zbiorcze zestawienia danych (...) posiadacz odpadów (...) jest
    obowiązany przekazać
    marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce wytwarzania,
    zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w terminie do końca
    pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy.

    Na marginesie, nowelizacja która wchodzi w życie 12. marca skraca ten
    termin:

    26) w art. 37:
    a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
    3. Zbiorcze zestawienia danych (...) w terminie do dnia
    15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.",
    ^^^^^^^^^

    Do tej pory uchybienie związane z tym sprawozdaniem było zwykłym
    wykroczeniem,
    a od 12. marca staje się potencjalnie poważnym problemem finansowym:

    Art. 79c
    3. Jeżeli posiadacz odpadów (...) będąc obowiązanym do prowadzenia
    ewidencji odpadów lub przekazywania wymaganych
    informacji lub sporządzania i przekazywania zbiorczego zestawienia
    danych lub (...) nie wykonuje tego obowiązku
    albo wykonuje go nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym
    podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.

    Art. 36. ustawy o odpadach mówi:

    1. Posiadacz odpadów, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jest obowiązany do
    prowadzenia
    ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z przyjętym katalogiem
    odpadów
    i listą odpadów niebezpiecznych.
    1a. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
    1) wytwórcy odpadów - powinna obejmować miejsce przeznaczenia
    odpadów,
    2) posiadacza odpadów, który prowadzi działalność w zakresie odzysku
    lub
    unieszkodliwiania odpadów - powinna obejmować sposoby
    gospodarowania
    odpadami, a także dane o ich pochodzeniu.
    2. Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów, o której mowa w ust. 1, nie
    doty-
    czy wytwórców odpadów komunalnych.

    Do tego jest rozporządzenie ministra środowiska:
    1735
    w którym mamy:

    § 3. Małe i średnie przedsiębiorstwa, o których mowa w § 2, prowadzą
    ewidencję odpadów
    z zastosowaniem wyłącznie karty przekazania odpadu.

    I teraz zagadnienie do dyskusji:
    - czy jeśli w danym roku nie oddałem żadnych odpadów (z wyjątkiem
    komunalnych),
    to oznacza że nie prowadziłem ewidencji odpadów i nie muszę składać
    zbiorczego zestawienia (zerowego),
    czy prowadziłem pustą ewidencję i muszę takie zerowe zestawienie składać.

    Pytanie bierze się stąd, że w art. 37 ustawy o odpadach po nowelizacji,
    pojawiają się przepisy:

    b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a--3c w brzmieniu:
    ,,3a. Marszałek województwa weryfikuje infor-
    macje zawarte w zbiorczych zestawieniach
    danych, o których mowa w ust. 3.
    3b. Jeżeli z weryfikacji, o której mowa w ust. 3a,
    wynika, że informacje zawarte w zbiorczym
    zestawieniu danych są niezgodne ze sta-
    nem faktycznym marszałek województwa
    zobowiązuje, w drodze decyzji, do korekty
    sporządzonego zestawienia danych, okreś-
    lając termin przekazania korekty.
    3c. Niedokonanie korekty zbiorczego zestawie-
    nia danych, zgodnie z decyzją, o której mo-
    wa w ust. 3b, skutkuje uznaniem, że posia-
    dacz odpadów nie wykonał obowiązku prze-
    kazania zbiorczego zestawienia danych.",

    - w związku z tym jeśli nie trzeba składać zerowego zestawienia,
    wolę go nie składać "tak na wszelki wypadek" aby nie być pionierem testów
    nowego systemu.

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2010-03-04 23:19:01
    Temat: Re: Nowelizacja ustawy o odpadach
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > - w związku z tym jeśli nie trzeba składać zerowego zestawienia,
    > wolę go nie składać "tak na wszelki wypadek" aby nie być pionierem
    > testów nowego systemu.

    Większość nie bedzie nic składać, nawet jeśli ma jakiś obowiązek.
    Po prostu nawet o tym nie wie. Wprawdzie wcześniej kar nie było,
    ale gdyby składać wszystkie sprawozdania albo informacje,
    to by wpłynęło źle na środowisko, bo wycięli by wszystkie lasy.
    Nie rozpoznajesz obowiązku sprawozdawczego i masz święty spokój :-)

  • 3. Data: 2010-03-05 07:10:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-03-05 00:19, cef wrote:
    > [...]
    > Nie rozpoznajesz obowiązku sprawozdawczego i masz święty spokój :-)

    Do czasu najbliższej kontroli ;-)

    Piotrek

  • 4. Data: 2010-03-05 07:34:40
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-03-2010 o 00:19:01 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > to by wpłynęło źle na środowisko, bo wycięli by wszystkie lasy.
    > Nie rozpoznajesz obowiązku sprawozdawczego i masz święty spokój :-)

    Pewnie tak, chociaż ostatnio ktoś napisał że zrobił korekty DRA 10 lat
    wstecz,
    żeby mieć spokój z ZUS, mimo że starcie z ZUS jest tanie w porównaniu
    do nowych stawek odpadowych ;-)

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-03-05 07:39:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-03-2010 o 23:44:01 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > § 3. Małe i średnie przedsiębiorstwa, o których mowa w § 2, prowadzą
    > ewidencję odpadów
    > z zastosowaniem wyłącznie karty przekazania odpadu.

    To też jest podejrzane - mikroprzedsięgiorstwa to jest inna kategoria niż
    małe przedsiębiorstwa,
    w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej..
    Co prawda urzędnicy z którymi rozmawiałem mówili że wszystko gra,
    ale trochę od tamtego czasu stawka gry urosła :)

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-03-05 08:54:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Pewnie tak, chociaż ostatnio ktoś napisał że zrobił korekty DRA 10 lat
    > wstecz,
    > żeby mieć spokój z ZUS, mimo że starcie z ZUS jest tanie w porównaniu
    > do nowych stawek odpadowych ;-)

    Tak, ale z ZUSu co chwila przychodziły pisma, ze system
    coś tam wykrył, bo to były deklaracje ręcznie wypełniane i skanowane do
    systemu,
    więc zrobiło się korekty na wszystko i jest SPOKÓJ.
    A tu musieliby przecież wszystkich sprawdzić. Ciekawe ilu jest takich
    "chętnych" co zawracali głowę sprawozdaniami
    ze zużycia paliwa do marszałka, czy do NBP czy jakimiś
    zuzytymi długopisami.
    W razie czego liczę, że ktos będzie pamiętał
    jak będę odsiadywał te grzywny i przyśle jakąś paczkę ;-0

  • 7. Data: 2010-03-05 09:15:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-03-2010 o 09:54:52 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > "chętnych" co zawracali głowę sprawozdaniami
    > ze zużycia paliwa do marszałka, czy do NBP czy jakimiś

    Ja sobie zawróciłem głowę, łącznie ze złożeniem informacji o której mowa w
    art. 17
    ustawy o odpadach - i teraz nie mam już odwrotu.

    Prawo ochrony środowiska idzie w kierunku stworzenia bazy podmiotów
    korzystających
    ze środowiska, więc w ciągu kilku miesiący czy lat będzie widoczne czarno
    na biały
    kto ma zaległości - a te nowe kary przedawniają się tak jak podatki - po 5
    latach od końca roku (...)

    Więc ja w ruletkę grać nie mam zamiaru bo w końcu zacznie się odstrzał.
    Wolę wiedzieć że jestem w bazie i działać tak jakbym miał mieć kontrolę.

    > W razie czego liczę, że ktos będzie pamiętał
    > jak będę odsiadywał te grzywny i przyśle jakąś paczkę ;-0

    Nie będziesz odsiadywał bo to nie są grzywny karne tylko administracyjne.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-03-05 09:29:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Więc ja w ruletkę grać nie mam zamiaru

    Jestem ciekaw czy jesteś świadom ilu innych wymaganych
    ustwami wymogów nie spełniasz, nie dopełniłes jakiej tam informacji
    czy czynności. I jak spokojnie mogłeś spać nie wiedząc o tym.
    Ale wyciągnąłeś te "odpady" i je wałkujesz publicznie, to się zaraz
    chętni do okładania karami znajdą. :-)

  • 9. Data: 2010-03-05 09:45:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-03-2010 o 10:29:27 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Jestem ciekaw czy jesteś świadom ilu innych wymaganych
    > ustwami wymogów nie spełniasz, nie dopełniłes jakiej tam informacji
    > czy czynności. I jak spokojnie mogłeś spać nie wiedząc o tym.

    Mogłem i mogę, bo nie wiem :)
    A na odpady i opłaty srodowiskowe wpadłem kiedyś przypadkowo i już
    spokojny nie byłem.
    Natomiast dziennik ustaw przeglądam regularnie i póki co nie widzę
    innych bezpośrednich zagrożeń.

    > Ale wyciągnąłeś te "odpady" i je wałkujesz publicznie, to się zaraz
    > chętni do okładania karami znajdą. :-)

    Czyli Ty nic w tym zakresie nie zrobiłeś - np. nie wysyłasz zestawień za
    spalone
    paliwo do marszałka? Bo jeśli wysłałeś chociaż jedno, ale nie wysyłałeś
    sprawozdań z odpadów,
    to Ty jesteś na czarnej liście tylko jeszcze do Ciebie nie dotarli
    (nazwisko na F więc to chwilę potrwa, teraz "Ratunku!!!" robią Abakowscy i
    Bodzińscy)

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-03-05 10:57:34
    Od: Tomek <t...@o...pl>

> [...]

    > "chętnych" co zawracali głowę sprawozdaniami
    > ze zużycia paliwa do marszałka, czy do NBP czy jakimiś

    Tutaj masz kilku takich nadgorliwych:

    http://gartija.pl/mypp.php?f=vw&idm=1197&kid=1219

    --
    Tomek