  • 1. Data: 2010-03-05 07:45:07
    Temat: Firma z Polski, zakup towaru w Czechach, dostawa towaru w Czechach a sprawa VAT
    Od: Michał Ziemba <m...@g...com>

    Witam,
    Jako Polska firma kupiłem towar w Czechach z dostawą do mojego
    kooperanta w Czechach.
    Otrzymałem fakturę z naliczonym podatkiem VAT 20%.

    1. Czy mam poprosić dostawcę o zmianę faktury, bez naliczenia VAT-u i
    sprzedać kooperantowi towar też bez VAT-u z klauzulą, że musi sobie
    naliczyć VAT u siebie (The buyer is obligated to pay a VAT tax, Art27,
    ust.3, pkt 2, ust4, pkt.3 )?

    2. Czy mam sprzedać towar i naliczyć 22% podatku według prawa
    Polskiego a sobie odliczyć 20% (chyba to nie jest zgodne z obecnym
    prawem)?

    Moja firma umocowana jest tylko w Polsce. Z Czeskim dostawcą mam
    podpisaną umowę o współpracy, która nie określa tej kwestii.

    Będę wdzięczny za Wasze opinie?
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-03-05 08:44:35
    Od: Michał Ziemba <m...@g...com>

    On 5 Mar, 08:45, Michał Ziemba <m...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Moja firma umocowana jest tylko w Polsce. Z Czeskim dostawcą mam
    > podpisaną umowę o współpracy, która nie określa tej kwestii.

    Znalazłem w swoim programie (Subiekt GT), taki rodzaj transakcji jak
    transakcja tróstronna WTTD.
    Z Opisu w pomocy do programu wynika:
    Transakcja trójstronna (dostawa) (WTTD):

    - transakcja występuje tylko w handlu z krajami Unii Europejskiej
    - oznacza taką sprzedaż towarów, w której biorą udział 3 podmioty, a
    towary są przesyłane bezpośrednio od pierwszego do ostatniego
    - dotyczy drugiego w kolejności podatnika, który zastosował procedurę
    uproszczoną
    - faktura VAT sprzedaży wystawiana przez drugiego podatnika powinna
    zawierać jedną z dwóch adnotacji:
    -"VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu"
    -"VAT: Faktura WE uproszczona na mocy Artykułu 28c (E) Szóstej
    dyrektywy";
    - dokument z tą transakcją jest uwzględniany w rejestrach VAT,
    deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE.

    Czy powinienem zastosować taką transakcję, no i pozostaje pytanie co z
    VATem?

  • 3. Data: 2010-03-05 10:08:48
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Michał Ziemba" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    ---------------------------
    Firma z Czech postąpiła prawidłowo. Towary nie opuszczają terytorium Czech,
    miejscem dostawy i jednocześnie opodatkowania są więc Czechy. Podobnie
    bedzie z dokonywaną przez Ciebie dostawą - jest opodatkowana na terytorium
    Czech. Wystaw fakturę bez polskiego Vat.
    Zorientuj się, czy obowiązek rozliczenia Twojej dostawy przejmie na siebie
    odbiorca, czy też będzie to Twoim obowiązkiem.
    A co do Twojego drugiego postu - aby transakcja mogła zostać uznana za
    trójstronną, musi zostać spełniony m.in. ten warunek, że strony w niej
    uczestniczące muszą byc podmiotami z 3 różnych krajów członkowskich.

    Pozdr,
    m.w.

  • 4. Data: 2010-03-06 11:13:17
    Od: Michał Ziemba <m...@g...com>

    On 5 Mar, 11:08, "my way" <y...@s...tlen.pl> wrote:
> [...]
    > trójstronną, musi zostać spełniony m.in. ten warunek, że strony w niej
    > uczestniczące muszą byc podmiotami z 3 różnych krajów członkowskich.

    Czy możemy to rozważyć na przykładzie?
    Dystrybutor z Czech sprzedał mi towar za 1000 CZK netto.
    Towar wysłał bezpośrednio do odbiorcy w Czechach. Naliczył koszt
    dostawy 25 CZK
    Naliczył na fakturze 20% podatku VAT (wyszło 1224 CZK brutto).

    Sprzedaję towar firmie Czeskiej za 1500 CZK netto. W cenę towaru
    wliczam koszty dostawy.

    Rodzą się pytania:
    1. Czy mam/mogę podatek VAT 20% z faktury zakupowej odliczyć na
    deklaracji VAT do US (lub innej deklaracji).
    2. Czy na fakturze sprzedaży mam naliczyć podatek VAT 20%, czy też
    zastosować klauzulę "The buyer is obligated to pay a VAT tax, Art27,
    ust.3, pkt 2, ust4, pkt.3" i sprzedać w cenie netto.

    Z góry dziękuję za opnie.
    M.Z.

  • 5. Data: 2010-03-08 09:40:45
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

[...]

    -----------------
    To nie jest polski podatek, nie odzyskasz go w naszym kraju.
    Są przepisy, które umożliwiają odzyskanie podatku zapłaconego w innym kraju
    UE, ale przyznaję, że niewiele więcej wiem na ten temat. Musiałbyś zasięgnąć
    języka w Czechach.
    -------------------

    2. Czy na fakturze sprzedaży mam naliczyć podatek VAT 20%,
    -----------------
    Absolutnie nie. Przecież w RP nie obowiązuje taki PTU ;)
    Wystaw fakturę bez podatku.
    --------------------

    czy też
    zastosować klauzulę "The buyer is obligated to pay a VAT tax, Art27,
    ust.3, pkt 2, ust4, pkt.3" i sprzedać w cenie netto.
    Sprzedaj w cenie netto.
    Przepisy, które tu przytaczasz, zostały skreślone z ustawy. Zresztą i tak
    Ciebie nie dotyczyły. Brak opodatkowania Twojej transakcji w RP wynika z
    art.22 ust.1 pkt 3.

    Pozdr,
    m.w.