  • 1. Data: 2006-10-27 09:16:28
    Temat: OC i badania techniczne samochodu - KPiR
    Od: Marcin <w...@p...fm>

    Witam. Jak rozliczyć koszty badania technicznego oraz NNW i OC
    samochodu osobowego wykorzystywanego do celow dzialalnosci gospodarczej.
    Czy wchodzi to w kilometrowke? Jesli nie to jak to poprawnie wliczyc w
    koszty?

    Faktura za badania techniczne wystwiona na firme.
    Polisa na wlasciciela firmy.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-10-27 09:33:20
    Temat: Re: OC i badania techniczne samochodu - KPiR
    Od: "Karolina" <o...@f...onet.pl>

    Marcin napisał(a):
> [...]
    > koszty?
    >
    > Faktura za badania techniczne wystwiona na firme.

    Witam!

    Moim zdaniem wchodzi - wnioskuję, że samochód nie jest w EŚT. Ja w
    każdym razie robię to właśnie w ten sposób. Plus odliczenie vat od
    faktury za badanie.

    Pozdrawiam :-)
    Karolina

  • 3. Data: 2006-10-27 10:31:12
    Od: "Tomek" <tomek@NO_SPAMgazeta.pl>

    Użytkownik "Marcin" <w...@p...fm> napisał

    Podłączę się do tematu...

    > Faktura za badania techniczne wystwiona na firme.
    A co, jeśli faktura wystawiona została na osobę fizyczną ?
    Czy można wrzucić w Dowody wewnętrzne w kwocie brutto ?

    Pozdrowienia

    Tomek

  • 4. Data: 2006-10-27 15:36:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, Marcin wrote:

    > Witam. Jak rozliczyć koszty badania technicznego oraz NNW i OC samochodu

    wKF: kilka razy podnoszony był taki problem, że NNW *nie jest*
    ubezpieczeniem samochodu. To jest ubezpieczenie *osoby*, do tego
    takie że w razie wypłacenia nie stanowi przychodu z DG.
    Tym samym nie może być uznane za KUP z DG.
    Oczywiście powoduje to pewien problem jeśli ktoś nabywa ubezpieczenia
    w pakiecie i w pakiecie nie będzie określonego udziału poszczególnych
    ubezpieczeń w kwocie do zapłaty.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-10-27 16:19:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, Tomek wrote:

    > Użytkownik "Marcin" <w...@p...fm> napisał
    >
    > Podłączę się do tematu...

    > A co, jeśli faktura wystawiona została na osobę fizyczną ?

    IMVHO - atakujesz w złym miejscu :)
    Przejrzyj archiwum, było wałkowane kilka razy (ale już dawno
    temu).
    Wnioski (nieobiektywne, bo akcentuję własny p. widzenia :)):
    1. elementem krytycznym i pierwszorzędnym jest czy na f-rze jest
    NIP. Sprawdź w przepisach - prawidłowa f-ra "na DG" MA MIEĆ
    NIP NABYWCY.
    2. drugim elementem wcale nie jest problem odliczenia VAT.

    > Czy można wrzucić w Dowody wewnętrzne w kwocie brutto ?

    Nie widzę takiej możliwości.

    Powód?

    Mamy dwie możliwości:
    a. podatnik twierdzi że nabycia dokonał w celu DG
    b. podatnik twierdzi że nabycia dokonał w celu innym niż DG.

    W przypadku "b" za rzadkimi znanymi wyjątkami, kiedy mowa o:
    - nabyciu ST
    - rozliczaniu "ułamkowym" wydatków na lokal wykorzystywany dla celów DG
    (zapisy pozwalające rozliczać na podstawie DW są w rozp. o KPiR)
    - innych przypadkach, kiedy wolno wystawić DW, w szczególności
    wzbudzającym pewne wątpliwości jednak istniejącym przepisie o zaliczaniu
    na podstawie *PARAGONU* (nie f-ry!) wybranych towarów (tylko
    biurowe i pomocnicze)
    - być może innym przepisach szczególnych, przy czym bardzo proszę
    o pochwalenie się *jakimi* - jak ktoś zna :)

    ...więc za tymi wyjątkami, oświadczenie że nabycie nie było dokonane
    na cele DG oznacza że wydatek... nie jest kosztem.
    Bo nie spełnia definicji z art.22 ! (proszę sprawdzić, NABYCIE musi
    być w celu dla którego jest uznawane za KUP, wydatek poniesiony
    w innym celu i później dopiero PRZEZNACZONY na cele powiązane ze
    źródłem dochodu nie jest nigdzie wymieniony w przepisach!).
    Niemożność odliczenia KUP jest przyczyną, niemożność odliczenia
    *również* VAT jest wtedy skutkiem.

    Pozostał nam przypadek "a".
    Jeśli na f-rze nie ma NIP to mamy jasność: faktura jest nieprawidłowa
    dla celów DG i z głowy.

    No to pozostał podprzypadek kiedy f-ra "tylko" nie zawiera firmy :)
    a samo imię i nazwisko.
    Z jednej strony - słuszna jest uwaga że w końcu przy 1-osobowej DG
    *podatnikiem* jest osoba, z tytułu firmy (DG) ale osobiście.
    Pewnym zastrzeżeniem z mojej strony jest pytanie: "wobec tego dlaczego
    podatnik NIE ZADEKLAROWAŁ przy zakupie, że f-ra jest na cele DG?"
    Oczywiście deklaracja ma formę podania firmy jako kupującego, a nie
    samego podatnika :) (który *również* ma prawo do zakupu na cele nie
    związane z DG).
    Przyznam że argument iż się czepiam :] rozumiem.
    Wskazuję tylko czego konkretnie (z p. widzenia przepisu) można by
    się przyczepić.
    W żadnym razie nie jest to samoistnie prawo do odliczenia VAT - co
    najwyżej można podważyć prawo do odliczenia wydatku z f-ry *w ogóle*,
    czyli ani w koszty ani odliczać VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-10-27 19:20:56
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > wKF: kilka razy podnoszony był taki problem, że NNW *nie jest*
    > ubezpieczeniem samochodu. To jest ubezpieczenie *osoby*, do tego
    > takie że w razie wypłacenia nie stanowi przychodu z DG.

    NW jest ubezpieczeniem osobowym a nie konkretnej osoby, i nie rozumiem
    poglądu, dlaczego nie może być kup

    Ubezpieczenie to chroni mnie jako pracodawcę przed dodatkowymi
    roszczeniami ze strony pracowników w razie wypadku, w którym ponieśliby
    jakiś uszczerbek na ciele bądź umyśle w godzinach pracy korzystając z
    przejażdzki służbowym samochodem

    W ten sposób żadne ubezpieczenie NW nie byłoby kosztem, gdzie np
    pracodawcy zatrudniający pracowników w sektorze budownictwa ubezpieczają
    pracowników nawet imiennie - NW <samochodowe> jest na jakąś tam ilość
    osób w aucie niezależnie od tego czy poszkodowaną będę ja czy pracownik x

    Nie stanowi to ubezpieczenie oczywiście bezpośredniego kosztu, ale OC
    czy AC auta tez nie są kosztami bezpośrednimi i nikt im nie odmawia
    bycia kup

    Natomiast co do ubezpieczenia rozliczanego w ramach kilometrówki ja
    osobiście jestem przeciw niemu w kup. Chociaż coraz rzadziej spotykam
    się z argumentami przeciwnymi. Ale może to być po części faktem, że
    coraz częściej samochody są wprowadzane jako ST, w związku z czym
    kilometrówki odchodzą w niebyt. Sto lat temu panował pogląd, że
    ubezpieczenie nie może być kosztem, bowiem w ramach kilometrówki można
    rozliczać tylko bieżące wydatki, które wynikają ze zwiększonej
    eksploatacji samochodu używanego (uzytkowanego) w działalności
    gospodarczej. ZAłóżmy, że samochód stoi w garażu, wtedy faktycznie nie
    zakupuje się do niego paliwa, nie naprawia, nie wymienia wycieraczek.
    Ale OC zapłacić trzeba, i nikt sie nie pyta, czy auto jeździ czy stoi.
    W związku z czym ja alej trzymam sie tego poglądu, że ubezpieczenia nie
    rozliczamy w ramach kilometrówek. Przy czym jak ktoś twierdzi że wolno,
    robi to na swoją odpowiedzialność.

    Natomiast wszelkie inne atrakcje, typu za przejazd autostradą czy za
    bilety parkingowe będą oczywiście kup, jeżeli będzie można je powiązać z
    prowadzoną działalnością

  • 7. Data: 2006-10-27 19:31:49
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

    > 1. elementem krytycznym i pierwszorzędnym jest czy na f-rze jest
    > NIP. Sprawdź w przepisach - prawidłowa f-ra "na DG" MA MIEĆ
    > NIP NABYWCY.

    wKF:
    Faktury wystawiane nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż:
    energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług
    telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz.
    138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy mogą nie zawierać danych określonych w
    § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2006-10-27 19:46:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, 'Tom N' wrote:

    > wKF:

    ...przyjąłem!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-10-27 20:47:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, gonia wrote:

    > NW jest ubezpieczeniem osobowym a nie konkretnej osoby, i nie rozumiem
    > poglądu, dlaczego nie może być kup

    Pierwszym elementem jest fakt, że wypłacone odszkodowanie nie będzie
    przychodem "firmy" - przychodem z DG, więc samo w sobie nie służy
    żródłu uzyskania.
    A dalej mamy dwie kolejne linie obrony ;)

    > Ubezpieczenie to chroni mnie jako pracodawcę przed dodatkowymi roszczeniami
    > ze strony pracowników w razie wypadku, w którym ponieśliby jakiś uszczerbek
    > na ciele bądź umyśle

    IMO mylisz się co do założenia NNW.
    To ubezpieczenie o którym piszesz, które chroni CIEBIE, to nazywa się
    OC. I nikt Ci nie broni zawrzeć dowolne dodatkowe OC "od odpowiedzialności
    z używania samochodu stanowiącego moją własność przez..."
    Tyle, że takie ubezpieczenie nie działa ZAWSZE (patrz zastrzeżenie niżej
    o wyłączeniu czynów umyślnych) i moim zdaniem JUŻ jest zawarte
    w obowiązkowym OC samochodu.

    Niezależnie od tego zastrzezenia (iż podważam prawidłowość Twojego
    przekonania jakoby NNW mogło jakkolwiek chronić Cię przed roszczeniami)
    powalczę sobie dalej, bo mam czym ;)

    > w godzinach pracy korzystając z przejażdzki służbowym
    > samochodem

    Druga linia obrony: najpierw musiałabyś wykazać, że istnieją takie
    roszczenia które:
    - będą Twoim zobowiązaniem, tj. nie będą pokryte przez sprawcę
    - nie będą pokryte przez OC pojazdu
    - nie będą wynikały z czynu umyślnego lub równoważnego mu "niezachowania
    staranności mimo obowiązku", bo taka odpowiedzialność nie może
    być pokryta z ubezpieczenia
    - będą pokryte z NNW

    W przeciwnym przypadku wydatek nie będzie służyć obniżeniu straty,
    na co się powołujesz.

    Możesz coś takiego wykazać?

    I deser - trzecia linia obrony nawiązująca do "myśli przewodniej"
    z linii pierwszej, literalnie wyrażona przez ustawidawcę który
    być może natknął się na jakiś problem :) w drugiej linii
    obrony i zapisał w art. 23.57 tak (łamanie tekstu celowe):
    +++
    57) składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu [...]
    umów ubezpieczenia na rzecz pracowników,
    z wyjštkiem
    umów dotyczšcych ryzyka grupy 1, 3 i 5 działu I oraz grupy 1 i 2 działu II
    wymienionych w załšczniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalnoœci
    ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151)
    jeżeli uprawnionym do otrzymania œwiadczenia
    nie jest pracodawca
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^
    umowa ubezpieczenia [...]
    ---

    Czyli jak ubezpieczenie ma służyć *pracownikom* (a nie jest wyjątkiem
    z pewnej kategorii, i tak wymagającym żeby to *pracodawca dostał
    odszkodowanie* w części przypadków), to KUP nie ma.

    > W ten sposób żadne ubezpieczenie NW nie byłoby kosztem, gdzie np pracodawcy
    > zatrudniający pracowników w sektorze budownictwa ubezpieczają pracowników
    > nawet imiennie

    Kiedy dobrze gadasz - IMO za wyjątkiem przypadków, kiedy to uprawnionym
    do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca, to NNW nie jest KUP
    i kropka.
    Ktoś zalicza NNW w KUP? - spytaj go o podstawę prawną :)

    > Nie stanowi to ubezpieczenie oczywiście bezpośredniego kosztu, ale OC czy AC
    > auta tez nie są kosztami bezpośrednimi i nikt im nie odmawia bycia kup

    Ale AC wprost służy uzyskaniu przychodu - otrzymane odszkodowanie jest
    przecież *ewentualnym* oraz *prawdopodobnym* przychodem z DG, zaś
    OC służy ewidentnie zapobieżeniu stratom, co usiłowałać wplątać w NNW,
    IMO niesłusznie.
    Twoje argumentacja o "zmniejszeniu straty" dotyczy właśnie OC, a nie
    NNW :)

    > Natomiast co do ubezpieczenia rozliczanego w ramach kilometrówki ja osobiście
    > jestem przeciw niemu w kup.

    Udzielam częsciowego poparcia ;)
    Mianowicie skoro spotyka się stanowiska żeby np. przy korzystaniu z telefonu
    "osobistego" dokonywać rozliczenia kosztów abonamentu za pomocą proporcji
    oraz podobne zasady dotyczą rozliczania kosztów "ogólnych" pomieszczenia
    tylko w części wykorzystywanej dla DG, to należałoby przyjąć iż należy
    prowadzić również "kilometrówkę nie DG" oraz do *ewentualnego* ujęcia
    w kilometrówce przyjmować nie więcej niż udział jazd DG w jazdach
    ogółem.
    Przy czym ta zasada rozliczania częsci kosztu (oraz dokumentowania ich
    "dodatkową kilometrówką jazd nie związanych z DG") wynika nie z przepisów
    szczegółowych (więc nie jest jakoś osobno opisane w przepisach) a wprost
    z zasady ogólnej: skoro pojazd jest wykorzystywane na rózne cele, to
    tylko część wydatkow jest PRZEZNACZONA na każdy z tych celów.

> [...]
    > kilometrówki można rozliczać tylko bieżące wydatki, które wynikają ze
    > zwiększonej eksploatacji samochodu używanego (uzytkowanego) w działalności

    Czyli "abonamentu od niefirmowego telefonu nie można odliczac wcale".
    Ba, przyznam ze sam kilka razy optowałem za takim p. widzenia ;)

> [...]
    > rozliczamy w ramach kilometrówek. Przy czym jak ktoś twierdzi że wolno, robi

    Zgoda.
    Na poparcie tezy przeciwnej (że jednak wolno) można rozważać chyba tylko
    taką konstrukcję:
    - samochód jest częściowo wykorzystywany do DG, taki jest ZAMIAR
    - no i odliczamy stosowną część ubezpieczenia.

    Przy czym przyznam że 1. tezy trochę trudno bronić :)

    > Natomiast wszelkie inne atrakcje, typu za przejazd autostradą czy za bilety
    > parkingowe będą oczywiście kup,

    ...bo można palcem wskazać czynność której służyły.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-27 21:14:49
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > Pierwszym elementem jest fakt, że wypłacone odszkodowanie nie będzie
    > przychodem "firmy" - przychodem z DG, więc samo w sobie nie służy
    > żródłu uzyskania.
    > A dalej mamy dwie kolejne linie obrony ;)

    [...]

    ponieważ jest to kolejny punkt, w którym raczej sie nie zgadzamy, więc
    posłużę się argumentem nie do podważenia;>

    i tak żadna kontrola nie będzie się czepiała NW za 15 czy 17 zl rocznie;D

    ;-)))
    dobrej nocy