    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: [OT]Re: 19% podatku od sprzedaży mieszkania
    Date: Wed, 12 Sep 2007 11:53:02 +0200

    t...@o...pl wrote:

    > Nic z tych rzeczy. Bank z jednej złotówki depozytów generuje np 10zł
    > kredytów
    > - to sa wirtualne pieniądze od których bank zbiera odsetki. Ty masz wkład,
    > a ktoś ma z tego wkładu kredyt - czyli nagle macie 2x to samo. A bank
    > zbiera
    > odetki. I tak to się kręci.
    > Bank centralny to jedynie nadzorca całego procesu, który ma budować
    > zaufanie ludzi do całości.
    > Faktycznie - zapobiega kryzysom - ale nie po to żeby ludziom żyło się
    > lepiej, tylko po to
> [...]

    Ty mi kreacji pieniądza przez banki nie musisz tłumaczyć ;).

    Ale mimo wszystko twierdzę że bank te pieniądze ma (chociaż są to pieniądze
    jego klientów). Bank ci nie pożyczy pieniędzy, których "fizycznie" nie
    posiada. Ja mam wkład 10000zł, więc bank może te 10000 pożyczyć komuś, bo
    je ma. W momencie kiedy komuś wypłaci 10000 w formie kredytu, przestaje je
    mieć, i nie może ich już drugi raz pożyczyć, dopóki ktoś (np. kontrahent
    kredytobiorcy) nie wpłaci tych pieniędzy ponownie do banku. Wtedy bank może
    znowu te pieniądze pożyczyć komuś, bo je znowu ma.

    Wydaje mi się logiczne, że nie może bank pożyczyć pieniędzy, których nie
    posiada.

    p. m.