  • 1. Data: 2004-01-22 21:54:52
    Temat: Obliczenia VAT należnego od sprzedaży bez faktury
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    Prowadzę PKPiR oraz ewidencje sprzedaży i zakupów VAT.

    Nie posiadam kasy fiskalnej ze względu na mały obrót.
    Pyt 1. czy wyżej wymieniony obrót sumuje się od pierwszego
    dnia prowadzenia DG aż do dnia kiedy się przekroczy limit
    sprzedaży na rzecz osób nie prowadz. dz. gosp., czy też
    rocznie - tzn. od 1 stycznia licznik się zeruje i liczy od
    nowa?

    Pyt 2. dotyczy obliczania VAT należnego. Znajoma księgowa
    powiedziała mi, że jeśli sprzedam towar bez faktury i bez
    kasy fiskalnej - to obowiązują mnie odmienne zasady
    naliczania VAT, że niby nie mogę odjąć pełnego 22% (tyle ile
    zapłaciłam za towar hurtownikowi) tylko jakoś się procentowo
    ten VAT oblicza w wysokości 18,cośtam %
    czy coś o tym wiecie?

  • 2. Data: 2004-01-22 22:53:29
    Od: "P.J.Tomas" <p...@i...pl>

    Użytkownik "masuro" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzedaży na rzecz osób nie prowadz. dz. gosp., czy też
    > rocznie - tzn. od 1 stycznia licznik się zeruje i liczy od

    W każdym roku liczy sie oddzielnie. Z tym, ze jezeli dzialalnosc jest
    rozpoczynana w ciagu roku to kwota jest mniejsza - 20.000 zl.

> [...]
    > naliczania VAT, że niby nie mogę odjąć pełnego 22% (tyle ile
    > zapłaciłam za towar hurtownikowi) tylko jakoś się procentowo

    VAT liczy sie "proporcjonalnie" do zakupow wg stawek.

    --

    Pozdrawiam. P.J.Tomas
    e-mail: p...@i...pl

  • 3. Data: 2004-01-23 08:58:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jan 2004, masuro wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zapłaciłam za towar hurtownikowi) tylko jakoś się procentowo
    >+ ten VAT oblicza w wysokości 18,cośtam %

    Weź i przeczytaj kiedyś ustawę o VAT. Całą :), razem
    z rozporządzeniami. Cytat:
    ++++
    Art. 30. 1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują
    sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej różnymi
    stawkami, a nie są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w
    art. 29 ust. 1, mogą w celu obliczenia podatku należnego dokonać podziału
    sprzedaży w danym miesiącu w proporcjach wynikających z udokumentowanych
    zakupów z tego miesiąca, w którym dokonano zakupu. Dla obliczenia tych
    proporcji przyjmuje się wyłącznie towary przeznaczone do dalszej sprzedaży
    według cen uwzględniających podatek.
    Art. 31. W przypadku świadczenia przez podatnika usług, w tym
    w zakresie handlu i gastronomii,
    [...jedna z bardziej ROTFLastycznych wstawek w ustawie: na początku
    ustawodawca precyzyjnie oddziela "sprzedaż towaru" od "usługi"
    po to, żeby jak wyżej rzucić "usługą handlu" :>...]
    podatek należny może być obliczany jako iloczyn
    wartości sprzedaży i stawki:
    1) 18,03 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22 proc.,
    2) 10,71 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 12 proc.,
    3) 6,54 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7 proc.,
    4) 2,91 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3 proc.
    ----

    Po prostu zakłada się, że jeśli nie ewidencjonujesz obrotu
    (ani kasą ani fakturami) to zarabiasz "równo" (proporcjonalnie)
    na wszystkich towarach.
    Jeśli kupujesz i sprzedajesz *tylko* towary np. objęte 22% - to
    nie licząc zaokrągleń wyjdzie ci to samo :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-01-23 10:40:42
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    masuro wrote:

> [...]

    > naliczania VAT, że niby nie mogę odjąć pełnego 22% (tyle ile
    > zapłaciłam za towar hurtownikowi) tylko jakoś się procentowo

    Coprawda Godfryd ujal to juz uczenie ale ja tak prosto
    "jak belfer od majcy"

    Netto + VAT = Brutto

    VAT = Netto*StawkaVAT

    Netto + Netto*StawkaVAT = Brutto

    stad

    Netto*(1+*StawkaVAT) = Brutto

    Netto = Brutto/((1+StawkaVAT)

    VAT = {Brutto/((1+StawkaVAT)}*StawkaVAT

    VAT = Brutto * StawkaVAT/(1+StawkaVAT)

    Pan Minister ladnie za nas policzyl i wypisal w rozporzadzeniu,
    ze mozemy zaokraglic i zamiast pelnej wartosci z nieskonczona
    iloscia miejsc po przecinku wyrazeina StawkaVAT/(1+StawkaVAT)
    dla StawkaVAT = 0,22 wstawic 18,03

    Boguslaw