    From: "Krys" <g...@p...onnet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Odp: Oszutwa podatkowe ???
    Date: Wed, 4 Sep 2002 12:03:56 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@157.25.116.149

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@n...onet.pl...
    > Witam,
    > Pracuje w jednej z Warszawskich firm, z którą zawarłam umowę o pracę na
    czas
    > nie określony. Stała pensja, w niedługim czasie podwyżki itd. Niestety nie
    > wygląda to tak ładnie :). Aby dostać podwyżkę (przez pracodawcę nazywaną
    > premią) muszę, co kilka miesięcy znaleźć osobę, która przyjmę fikcyjną
    umowę
    > zlecenie na znaczną kwotę (suma wszystkich podwyżek osób pracujących w
    firmie).
    > Dzięki temu unikają oni płacenia części składem ZUS, itd. Niestety nie
> [...]
    Jest to sztandarowe postepowanie przeciwko nadmiernej fiskalizacji w Polsce
    i nie tylko w Twojej firmie.
    Pracodawca nie placi ZUS i stosunkowo maly podatek (16 lub 10 %:
    zmniejszenie dotyczy zastosowania zryczaltowanych - 20 lub 50 % kosztow
    uzyskania przychodu), a zleceniobiorcy - najczesciej studenci - maja
    mozliwosc skorzystania z kwoty wolnej od podatku (zwrot na koniec roku ok
    500 zł) a takze moga rozliczac inne ulgi do wysokości zapłaconego pitu.
    Tak tworzy sie fundusze na lapowki i na "premie". Kwoty umów są kosztem dla
    pracodawcy i wszystko gra.
    Jedyne zagrozenie to, że jeżeli US lub UKS ustali, że pracy nie było to
    pozbawi firmę kosztów uzyskania przychodu.

    Krys