eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOplata za wieczyte uzytkowanie a podatek od nieruchomosci › Re: Oplata za wieczyte uzytkowanie a podatek od nieruchomosci
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Oplata za wieczyte uzytkowanie a podatek od nieruchomosci
    Date: Sat, 18 Jun 2005 01:25:35 +0200

    On Thu, 16 Jun 2005, slonk0 wrote:

    > + Witam!
    > + Mam pytanie, czym sie rozni oplata za wieczyte uzytkowanie od podateku od
    > + nieruchomosci? Czy to sa 2 odrebne rzeczy?

    Tak.
    Podatek płacą właściciele lub (niekiedy) dzierżawcy. To jest "opłata
    za nic" :>
    Opłata za użytkowanie wieczyste to jest rata za odmianę dzierżawy,
    bo posiadacz wieczysty NIE JEST właścicielem: przy "normalnym" obrocie,
    w stanie prawnym jaki mamy (nie wszędzie na świecie znają takiego
    dziwoląga jak "uzytkowanie wieczyste" !) jak ktoś KUPUJE - to
    płaci całą cenę i już. A jak ktoś nabywa prawo UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO
    to płaci zazwyczaj *połowę* ceny.
    Za to płaci "opłatę za użytkowanie". Tak jak dzierżawca właśnie.
    Różnica między UW a dzierżawą sprowadza się do tego, iż UW może
    postawić SWÓJ budynek na NIE SWOIM gruncie - a zasadą jest że
    "czyja ziemia tego budynek", UW jest wyjątkiem.

    > + i za czesc mieszkalna. A tu dzis przychodzi mi wezwanie do zaplaty za
    > + wieczyste uzytkowanie terenu wraz z karnymi odsetkami. Myslalam, ze w podatek
    > + od nieruchomosci juz wchodzi oplata za uzytkowanie wieczyste (pozycja 1).

    Nie zdziwił bym się jakbyś myślała NA ODWRÓT (że to dający w użytkowanie
    ma płacić), mimo że tak nie jest.
    Ale tym konceptem że podatek zawiera OPŁATĘ... zaskoczyłaś mnie :)
    Opłata należy się miastu - za to, że masz w użytkowaniu komunalny
    grunt za który NIE zapłaciłaś - zapłaciłaś za "prawo do wejścia
    w użytkowanie", zazwyczaj właśnie połowę ceny "zakupu na własność'.

    > + Kwoty na podatku i tym wezwaniu roznia sie od siebie. Zadnego dodatkowego
    > + pisma dot. oplaty z tytulu uzytkowania gruntu nigdy nie otrzymalam.

    Y.... a jakiejść umowy notarialnej dot. zakupu tego mieszkanie
    nie ma ???
    Zaś wysokość opłaty pewnie będzie uregulowana uchwałą rady miasta, na
    tej samej zasadzie co wysokość czynszu komunalnego.
    Pewnie jest taka uchwała...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)