  • 1. Data: 2004-08-31 19:04:33
    Temat: Opodatkowanie zasądzonej wyrokiem kwoty.
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    Witam!
    Mam problem i może ktoś z Was będzie mi w stanie pomóc?

    Zwolniłem się z pracy na podstawie Art.55 par.1.1 Kodeksu Pracy tj. BEZ
    WYPOWIEDZENIA z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy.
    Pracodawca nie wypłacił odszkodowania więc sprawę oddałem do sądu.
    Zapadł wyrok o wypłacenie odszkodowania wraz z odsetkami.
    Pracodawca po wyroku wypłacił odszkodowanie i tu pojawił się problem. Od
    kwoty zasądzonej potrącił podatek dochodowy.

    W myśl Art.21 ust.1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    "wolne od podatku dochodowego są: odszkodowania... z wyjątkiem:określonych w
    prawie pracy odpraw i odszkodowań Z TYTUŁU SKRÓCENIA OKRESU WYPOWIEDZENIA
    umowy o pracę", a w myśl Art.21 ust.1 pkt 3b tej samej ustawy "wolne od
    podatku dochodowego są: inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub
    ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku..."

    Jak należy interpretować powyższe zapisy?
    Wg mnie odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia z
    powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy nie jest tożsame z
    odszkodowaniem Z TYTUŁU SKRÓCENIA okresu wypowiedzenia, które należy wg w/w
    ustawy opodatkować.
    Czy słusznie upieram się, iż powinni wypłacić mi pełną kwotę odszkodowania w
    myśl art.21 ust.1 pkt 3b bez potrącania podatku dochodowego?
    W jaki sposób mam to wytłumaczyć pracodawcy lub kto może mi wydać taką
    interpretację, aby była ona dla nich wiążąca?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc, Hanskie

  • 2. Data: 2004-08-31 22:39:28
    Temat: Re: Opodatkowanie zasądzonej wyrokiem kwoty.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>