  • 11. Data: 2014-09-07 12:08:48
    Temat: Re: Optymalizacja - dg + sprzedaż licencji
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-06 22:40, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Natomiast owa "zamówieniowość" może dawać pole do popisu w zakresie
    > ukrycia przychodu z PA w "usłudze całościowej" (nie składającej
    > się głównie z przekazania praw do programu), to prawda.

    Dokładnie to chciałem napisać ;-)

    Piotrek

  • 12. Data: 2014-09-07 23:38:32
    Od: PB <p...@g...com>

    Jakiej kary? Moje koszty były zawsze znacznie niższe niż 50%. Korekta byłaby na moją
    korzyść.
    I w czym jestem sobie winny?

  • 13. Data: 2014-09-08 01:23:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-07 23:38, PB wrote:
    > Jakiej kary? Moje koszty były zawsze znacznie niższe niż 50%. Korekta byłaby na
    moją korzyść.

    Kary w cudzysłowie. Czyli jeśli w DG jesteś na liniowym to ewentualne
    odsetki od niedopłaty podatku i ewentualne sankcje za niezłożenie PIT-u
    od przychodów z MPA opodatkowanych na zasadach ogólnych.

    Piotrek

  • 14. Data: 2014-09-08 11:05:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Sep 2014, PiotrB. wrote:

    > Sprzedaję prawo używania mojego programu, jednego, który powstawał przez kilka lat.
    > Czy dobrze rozumiem, że:
    > - zgodnie z nową interpretacją

    Nie, to nie jest nowa interpretacja.
    Ktoś zamieszał "pozytywną dla podatników interpretacją", być może chcąc
    "zrobić dobrze", zapominając niestety, że to *PRZEPIS* decyduje o prawnej
    kwalifikacji, i w ramach "robienia dobrze" należało wprowadzić nowelizację
    do ustawy z zapisem "podatnik może" (albo podobnie skutkującym).

    > powinienem traktować przychód ze sprzedaży licencji jako przychód
    > z działalności wykonywanej osobiście i odliczać 50% kosztów
    > - ale problematyczne jest to, że już wcześniej w ramach DG w trakcie pracy nad tym
    programem
    > odliczałem koszty związane z jego opracowaniem np. koszty oprogramowania
    pomocniczego

    > Jeśli tak by było to byłaby sytuacja bez wyjścia, bo przecież teraz nie mogę cofnąć
    tych kosztów

    Piotrek już pytał - z co z korektą?
    (pomijając, czy jest sens)

    > ani nawet oddzielić ich od kosztów związanych z innymi obszarami DG.

    A tu jest jeszcze sprawa pt. "zależy co za koszt".
    Po pierwsze, niektóre koszty można PODZIELIĆ.
    Po drugie, niektóre koszty nie podlegają "zniknięciu", dajmy na to, jeśli
    mamy amortyzację (nawet jednorazową) jakiegoś składnika majątku, to taka
    amortyzacja nie podlega zmniejszeniu od "używaniu w innym celu" (uwaga:
    ja NIE napisałem, że jeśli używanie jest na dwa różne cele w których
    przysługuje amortyzacja, to nie podlega PODZIAŁOWI, bo może podlegać).

    Ogólna zasada jest tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20140801,art-22-23-koszty-uzyskania-przychodow.h
    tml
    +++
    3. Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze Ÿródeł,
    z których dochód podlega opodatkowaniu,
    oraz koszty zwišzane z przychodami z innych Ÿródeł,
    a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania
    przypadajšcych na poszczególne Ÿródła,
    koszty te ustala się w takim stosunku,
    w jakim pozostajš przychody z tych Ÿródeł
    w ogólnej kwocie przychodów.
    ---

    ALE... ale IMVHO niekoniecznie trzeba przesadzać ze szczegółowością tego
    podziału ;) (acz jak to mawiają, każdy odpowiada za siebie).
    Zwróć uwagę, że zarówno "co do zasady" jak i a contrario przytoczonego
    tekstu, koszty które MOŻNA przypisać wyłącznie do jednego "źródła" należy
    tak przypisać.

    > Co można zrobić?
    >
    > A co z dodatkami, które nie są licencją np. nośnik, klucz zabezpieczający,
    instrukcja?

    Mało jasno piszesz - Ty wiesz co chcesz wyrazić, ale czytelnik już
    niekoniecznie. "Instrukcja" to dla Ciebie *KOSZT* wydrukowania (gdzieś)
    tych instrukcji, przy *przychód* ze sprzedaży owych?
    Nośnik... czy to pen ze złota czy płytka z granitu, że się przejmujesz
    wartością?
    Nośnik IMVHO ma tylko jedną, bardzo wredną właściwość, mianowicie
    w razie sprzedaży "konsumentowi" (formalnie PNPDGLRR :>) skutkuje
    wylotem ze zwolnienia z kasy fiskalnej, ale to już zupełnie na boku.

    IMVHO Piotrek dobrze pisze - policz sobie na boczku jakie byłyby skutki
    korekt, na wszelki wypadek skopiuj i wydrukuj owe odmienne interpretacje,
    w razie czego "dobra wiara" może stanowić dobrą podstawę do uniknięcia
    kary, a skoro raczej nie grozi że wyjdzie zaniżenie podatku, to RACZEJ
    nikt się nie przyczepi.
    Za to JEŚLI się przyczepi, to trzeba wiedzieć, że po prawdzie US decyzją
    "wywali z kosztów" ze złego źródła, ale już ująć w kosztach do innego
    źródła (korektą) trzeba samemu.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2014-09-08 11:21:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Sep 2014, PB wrote:

    > Jakiej kary?

    Odrębnej ;)

    > Moje koszty były zawsze znacznie niższe niż 50%. Korekta byłaby na moją korzyść.

    No, nikt nie pisał o dopłaceniu podatku, choć... może to się zdarzyć :)
    (uśmiech dlatego, że po prawdzie US może kazać dopłacić "z tytułu", *ALE*
    wtedy można samemu skorygować koszty w innej pozycji, zażądać korekty
    i "odzyskać" zwrot z innego tytułu).

    > I w czym jestem sobie winny?

    W uwierzeniu błędnym interpretacjom...
    Nie pamiętam jak to dokładnie szło (nie umiem odszukać), ale dawno
    temu ktoś na grupie napisał coś w stylu, że pójście po interpretację
    do US przypomina wycieczkę barana do wilka, myśli że na strzyżeniu
    się skończy ;)
    Formalnie sprowawdza się to do faktu, że obowiązuje litera prawa,
    a nie interpretacja. Łopatologicznie oznacza zaś, że o ile przepis
    ustawy nie stanowi inaczej, to nie interpretator odpowiada za
    skutki błędnej interpretacji, lecz zobowiązany do przestrzegania
    prawa.

    Faktem jest, że wtedy jest spora szansa uniknięcia *KARY* (mandatu),
    co do Twojego przypadku pasuje.
    Ale nie oddzielasz potencjalnej dopłaty podatku (z odsetkami) która jest
    po prostu "należnością", z karą którą obrywa się osobno.

    <OT>
    ZUSowi tak uwierzyły dziesiątki (jeśli nie setki) tysięcy ubezpieczonych,
    co skutkowało zmianą w ustawie "działającą wstecz", a swojego czasu
    po "odkryciu" że wg ustawy tylko homologacja pozwala przekwalifikować
    "auto z kratką" na ciężarowe, sam minister wydał odezwą do skarbówek,
    żeby "w imię wiarygodności" nie karać podatników i nie ściągać
    zaległości :]
    Jak zdarzenie ma "mniejszą skalę", to już tak dobrze nie jest.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2014-09-08 11:29:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2014, Piotrek wrote:

> [...]
    [...]
    > Kary w cudzysłowie.
    [...]
    > ewentualne sankcje za niezłożenie PIT-u od przychodów
    > z MPA opodatkowanych na zasadach ogólnych.

    Czyli jak najbardziej bez cudzysłowu!

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2014-09-08 16:08:54
    Od: Piotr Buśka <p...@g...com>

    W dniu 08.09.2014 o 11:05 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    pisze:

> [...]
    > nowelizację
    > do ustawy z zapisem "podatnik może" (albo podobnie skutkującym).

    Skoro nawet MF nie wie jak prawidłowo interpretować przepisy, to MZ coś tu
    jest nie tak.

    > Piotrek już pytał - z co z korektą?
    > (pomijając, czy jest sens)

    Przecież to byłaby korekta wszystkich deklaracji VAT i rocznych PIT z
    ostatnich 5 lat.
    I nie wiem czego jeszcze. Sama taka operacja księgowa byłaby dość
    kosztowna.
    A co np. z 1% podatku?

    Dodam, że oprócz działalności uzyskiwałem równocześnie przychody z umowy o
    pracę,
    ale to chyba nie ma znaczenia.

    > Mało jasno piszesz - Ty wiesz co chcesz wyrazić, ale czytelnik już
    > niekoniecznie. "Instrukcja" to dla Ciebie *KOSZT* wydrukowania (gdzieś)
    > tych instrukcji, przy *przychód* ze sprzedaży owych?

    Płyta CD, klucz zabezpieczający, które wysyłam kupującemu.
    Czyli mam rozumieć, że te rzeczy musiałbym wyrzucić z KUP DG.

    Dobra, a teraz od strony przychodu.
    Na fakturze, którą wystawiałem jest:
    - licencja
    - klucz zabezpieczający

    Jak zakwalifikować przychód za klucz? Najlepiej byłoby zostawić go na
    fakturze, żeby nie korygować tej faktury, ale 50% KUP liczyć tylko od
    licencji.
    Te klucze kupuję i wrzucam do KUP. Ale sprzedaję trochę drożej (koszt
    zaprogramowania).

> [...]
    > w razie sprzedaży "konsumentowi" (formalnie PNPDGLRR :>) skutkuje
    > wylotem ze zwolnienia z kasy fiskalnej, ale to już zupełnie na boku.

    Kasę fiskalną mam. A co z paragonami? Większość sprzedaży licencji jest
    dla firm, ale czasami trafi się jakiś niefirmowy i wtedy wystawiam paragon.

> [...]
    > decyzją
    > "wywali z kosztów" ze złego źródła, ale już ująć w kosztach do innego

    Nie jest jeszcze dla mnie jasne, jak i co konkretnie miałbym skrygować.
    W DG:
    - wyrzucić z przychodów wszystkie faktury za licencje
    - wyrzucić z kosztów wszystko co było powiązane tylko z tym źródłem
    przychodów
    - i ewentualnie część innych kosztów
    - policzyć od nowa podatek VAT i zaliczki PIT
    W działalności wykonywanej osobiście:
    - faktury za licencje przechodzą do tego źródła przychodów (najlepiej
    byłoby, żeby cała faktura na której jest licencja + klucz)
    - obliczyć podatek z uwzględnieniem 50% KUP od ceny licencji

    Na koniec skorygować PITy i VAT-7/K (bo pewnie część przychodu trzeba
    wpisać w innej rubryce).
    Przypuśćmy, że wyjdzie, że US powinien mi zwrócić np. 5000zł tzn., że
    zapłaciłem o 5000zł za dużo zaliczek. Rozumiem, że to wyjdzie na korekcie
    PITów rocznych i US mi to zwróci na konto.

    Czy coś takiego z automatu nie równa się kontroli skarbowej?

    --
    Pozdr., Piotr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 18. Data: 2014-09-08 17:04:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-08 16:08, Piotr Buśka wrote:
    > Skoro nawet MF nie wie jak prawidłowo interpretować przepisy, to MZ coś
    > tu jest nie tak.

    To akurat jest jeden z przypadków kiedy ministerstwo chciało dobrze (ich
    pierwotna interpretacja IMHO podążała za zdrowym rozsądkiem).

    Niestety wyszło jak zwykle :-(

    > Przecież to byłaby korekta wszystkich deklaracji VAT i rocznych PIT z
    > ostatnich 5 lat.

    PIT - owszem. Ale skąd Ci się wzięła korekta VAT?

    > [...]
    >
    > Płyta CD, klucz zabezpieczający, które wysyłam kupującemu.
    > Czyli mam rozumieć, że te rzeczy musiałbym wyrzucić z KUP DG.

    Niekoniecznie. Akurat te elementy IMHO spokojnie możesz puścić przez DG.

> [...]
    > licencji.
    > Te klucze kupuję i wrzucam do KUP. Ale sprzedaję trochę drożej (koszt

    j.w.

    > Kasę fiskalną mam. A co z paragonami? Większość sprzedaży licencji jest
    > dla firm, ale czasami trafi się jakiś niefirmowy i wtedy wystawiam paragon.

    No to nie grozi Ci wylecenie ze zwolnienia.

    > Nie jest jeszcze dla mnie jasne, jak i co konkretnie miałbym skrygować.
    > W DG:
    > - wyrzucić z przychodów wszystkie faktury za licencje

    Tak.

> [...]
    > - i ewentualnie część innych kosztów

    Tak.

    > - policzyć od nowa podatek VAT i zaliczki PIT

    Nie do końca rozumiem w jakim celu chcesz się dotykać do VAT?

    > W działalności wykonywanej osobiście:
    > - faktury za licencje przechodzą do tego źródła przychodów (najlepiej

    Tak.

    > byłoby, żeby cała faktura na której jest licencja + klucz)

    To czy klucz i CD puścisz przez DG czy nie to jest wyłącznie Twoja
    decyzja. IMHO możesz zrobić i tak, i tak.

    > - obliczyć podatek z uwzględnieniem 50% KUP od ceny licencji
    >
    > Na koniec skorygować PITy i VAT-7/K (bo pewnie część przychodu trzeba
    > wpisać w innej rubryce).

    Nie będę już pytał po raz kolejny po co chcesz się dotykać do VAT.

> [...]
    > korekcie PITów rocznych i US mi to zwróci na konto.
    >
    > Czy coś takiego z automatu nie równa się kontroli skarbowej?

    Niekoniecznie. Aczkolwiek jakieś zagrożenie jest.

    Jesteś na zasadach ogólnych? Czy na liniowym?

    Jeśli to drugie i wyjdzie Ci, że musisz składać po raz pierwszy w jakimś
    tam roku PIT-a to pamiętaj o czynnym żalu *razem* ze składanym PIT-em.

    Piotrek

  • 19. Data: 2014-09-08 18:09:46
    Od: Piotr Buśka <p...@g...com>

    W dniu 08.09.2014 o 17:04 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> pisze:

    > PIT - owszem. Ale skąd Ci się wzięła korekta VAT?

    Ponieważ część kosztów (związanych tylko ze źródłem przychodów z licencji)
    będę muysiał wyrzucić z DG (np. zakup płyt CD, kluczy zabezpieczających).
    Przecież, skoro w działalności wykonywanej osobiście będę korzystał z
    ryszałtu 50%, to nie mogę tam uwzględniać tych faktur. Chyba, że VAT
    rozlicza się całkowicie oddzielnie i w VAT mogę. Gubię się w tym.

    > Niekoniecznie. Akurat te elementy IMHO spokojnie możesz puścić przez DG.

    Nie chcę puszczać przez DG, bo to wykluczałoby zawieszanie DG i sprzedaż
    licencji w okresie zawieszenia. Patrz mój pierwszy post. Chcę wyrzucić z
    DG wszystkie PKD związane z oprogramowaniem.

    > j.w.

    jw. nie chcę mieszać tego z DG. Czy można tak zrobić, że faktura VAT się
    nie zmieni, czyli sprzedaż klucza zabezpieczającego będzie zaliczona do
    przychodu z działalności wykonywanej osobiście (bo w sumie to nie da się
    rozdzielić licencji od klucza, w gruncie rzeczy klucz jest materialną
    częścią licencji, bez niego program nie działa)?
    Wtedy podatek PIT od sprzedaży klucza byłby wyliczony w całości, a od
    licencji -50% KUP. Czy tak?

    > No to nie grozi Ci wylecenie ze zwolnienia.

    BTW. Czy możliwe jest w ogóle pozbycie się kasy fiskalnej? Z tego co
    pamiętam nie było takiej możliwości. A chętnie bym się pozbył, bo używam
    jej dwa razy w roku.

    > Nie do końca rozumiem w jakim celu chcesz się dotykać do VAT?

    jw. Poza tym, ktoś tu wspominał, że przy zachowaniu jakichś warunków,
    można nie płacić VAT od licencji.

    > To czy klucz i CD puścisz przez DG czy nie to jest wyłącznie Twoja
    > decyzja. IMHO możesz zrobić i tak, i tak.

    To byłoby mi na rękę.

    > Niekoniecznie. Aczkolwiek jakieś zagrożenie jest.
    > Jesteś na zasadach ogólnych? Czy na liniowym?

    Zasady ogólne.

    > Jeśli to drugie i wyjdzie Ci, że musisz składać po raz pierwszy w jakimś
    > tam roku PIT-a to pamiętaj o czynnym żalu *razem* ze składanym PIT-em.

    Ok.
    Cały czas mam wrażenie, że całą ta operacja z korektą PITów jest na
    wyrost, że karzą mi się popukać w głowę kiedy z czymś takim przyjdę (nie
    wspominałem, że przychód z licencji stanowi ok. 5% w porywach do 10%
    całego przychodu). Oczywioście byłoby mi to na rękę, bo musieliby mi
    zwrócić sporo pieniędzy, ale mam wrażenie, że lepiej tego nie ruszać.
    Czy sądzicie, że teraz po zmianie interpretacji tysiące podatników będzie
    składało korekty PIT? Przecież wg mnie oczywiste jest, że ryczałt 50% KUP
    dla większości wyjdzie znacznie korzystniej niż zasady ogólne.
    Czy nie lepiej byłoby dociągnąć ten rok do końca, a od przyszłego zacząć
    rozliczać się zgodnie z nową wykładnią?

    --
    Pozdr., Piotr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 20. Data: 2014-09-09 17:30:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2014, Piotr Buśka wrote:

> [...]
    > ryszałtu 50%, to nie mogę tam uwzględniać tych faktur. Chyba, że VAT
    > rozlicza się całkowicie oddzielnie i w VAT mogę. Gubię się w tym.

    To zależy od umowy, a ściślej spełnienia art.15.3.3 ustawy o VAT:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,66
    194,20140401,art-15-18-podatnicy-i-platnicy.html

    Umowa osobista, tj. stanowiąca dla PIT "przychód z umów wykonywanych
    osobiście" (nie zaliczanych do DG) *może* ale *nie musi* podlegać
    pod VAT.
    Nie pytaj mnie o tę interpretaję "więzów", swojego czasu był to
    popularny temat, więc to i owo powinno sie w opisach po internecie
    przewijać :)
    Oczywiście dla "sprzedaży praw" stosuje się 15.3.3a

    > Nie chcę puszczać przez DG, bo to wykluczałoby zawieszanie DG i sprzedaż
    > licencji w okresie zawieszenia. Patrz mój pierwszy post.

    No to sobie odpowiedziałeś.

    > Chcę wyrzucić z DG wszystkie PKD związane z oprogramowaniem.

    No to z KUP DG też, z dokładnością do definicji DG :>
    (art.15 ustawy o VAT również posługuje się pojęciem "DG", tyle, że
    jest INNA definicja DG, szukać w ustawie o VAT).

    > jw. nie chcę mieszać tego z DG. Czy można tak zrobić, że faktura VAT się
    > nie zmieni, czyli sprzedaż klucza zabezpieczającego będzie zaliczona do
    > przychodu z działalności wykonywanej osobiście

    IMVHO "przychodu z praw majątkowych", jak już.
    Literalnie, mamy zbieg tytułów (taka umowa jednocześnie jest umową
    osobistą oraz "praw majątkowych") i to "prawa" są "bardziej szczegółowe"
    (jako późniejsze w akcie prawnym).
    Jak już gdzieś niedawno pisałem - USy się tego nie czepiają, bo jest
    to sprawa "innego wiersza w tabelce" w deklaracji PIT (oraz przywołania
    .3a zamiast .3 dla VAT), ale jak chcesz ściśle, to masz moje zdanie :D

> [...]
    > licencji, bez niego program nie działa)?
    > Wtedy podatek PIT od sprzedaży klucza byłby wyliczony w całości,

    Pytanie czy dla PIT należy i można wydzielić taką częściową sprzedaż.
    IMVHO, tak jak dla VAT - nie należy, to jest całość.
    Ale dla VAT mam co najmniej wewnętrzne mocne przekonanie że wyroki
    czytałem, a dla PIT nie, niemniej rozważ wspomniany niżej flejm
    o piasku, cemencie i roboczogodzinach.

    > a od licencji -50% KUP. Czy tak?

    Nie bardzo wiem, czy klucz należy wydzielać.
    Ba, czy MOŻNA go (zgodnie z prawem) wydzielić.

    To jest sprawa "całościowości sprzedaży" dla VAT, czyli przeflejmowanego
    tu już tematu sprzedaży iluś ton piasku, cementu, cegieł, pustaków,
    kształtowników metalowych itepe tudzież iluś roboczogodziz *zamiast*
    sprzedaży domu :D
    Działa to obosiecznie, że przypomnę preferencyjną stawkę dla "okien
    z montażem". Za starożytności przedunijnej ;) AFAIR już były wyroki
    NSA jednoznacznie wskazujące na "całościowość" jako rozwiązanie
    prawidłowe.
    Ponieważ klucz luzem bez licencji nie ma sensu, IMVHO można go spokojnie
    wrzucić "w całość", acz jak zwykle, "każdy odpowiada za siebie".
    Prawidłowe podejście jest IMO takie - należy najpierw sprawdzić,
    jakiej czynności dokonujemy, czyli czy wg KC (i UPA) jest to
    "jedna czynności" i stosownie do tego zaklasyfikować podatek :)

    Zauważ, że w takim układzie do sprawdzenia jest, czy podatku dochodowego
    nie "zaliczkuje" nabywca. Jeśli tak, to może istnieć czysto umowna
    przyczyna oporu przed takim rozliczeniem (znaczy VAT od umowy
    osobistej), literalnie brzmi ona: "nasz program nie umożliwia" :>
    (z odmianą "nasz księgowy tak nie chce").
    Nabywca nie chce bo mu "program nie umożliwia" - i co mu zrobisz?

    Co do VAT.
    Z dokładnością do konieczności sprawdzenia jak literalnie brzmi aktualna
    lista czynności opodatkowanych stawką preferencyjną - AFAIK w przeszłości
    "pierwsza sprzedaż" przez twórcę była objęta preferencją (8% znaczy).
    I nikt Cię nie pyta czy CHCESZ z tej stawki korzystać, jak minister
    postanowił tak będzie <TUP>! ;)

    > BTW. Czy możliwe jest w ogóle pozbycie się kasy fiskalnej? Z tego copamiętam
    > nie było takiej możliwości.

    IMO dobrze pamiętasz.
    Jedyną skuteczną ogólnie dostępną metodą jest "skasowanie" S.C. (znaczy
    odrębna spółka dla czynności okasowanych, zaplanowana z góry, albo
    przeciwnie, służąca do sprzedaży "niekasowej" jak już się wpadło
    w sidła).

    > A chętnie bym się pozbył, bo używam jej dwa razy w roku.

    Optymiści twierdzą że to nie problem.
    Głównie ci nie prowadzący DG ;)

    > jw. Poza tym, ktoś tu wspominał, że przy zachowaniu jakichś warunków,
    > można nie płacić VAT od licencji.

    Jeśli chodzi o spełnienie przez umowę warunku "więzów" to ja.
    Zwracam uwagę, iż jest to przypadek podpadania pod konkretne
    pozycje art.13 PDoOF, a w tym momencie ten sam US, który NIE
    czepia się nieścisłego klasyfikowania przychodów "z praw"
    do PDoOF (znaczy zaliczania ich do umów wykonywanych osobiście),
    IMVHO MOŻE się przyczepić zwolnienia przy VAT.
    Literalnie to nie powinien być art.13 PDoOF...

    > Cały czas mam wrażenie, że całą ta operacja z korektą PITów jest na
    > wyrost,

    Ta wersja też już była :)

    > Czy sądzicie, że teraz po zmianie interpretacji tysiące podatników będzie
    > składało korekty PIT?

    Obstawiam że nie.
    Ci co się nie orientują albo dalej robią tak albo dalej robią siak, nawet
    nie wiedząc że było "zamieszanie interpretacyjne", a ci co się orientują
    i czytają, pewnie z pewną taką nieśmiałością podeszli do "nowej lepszej"
    interpretacji niezgodnej z literą przepisu :)

    > Czy nie lepiej byłoby dociągnąć ten rok do końca, a od przyszłego zacząć
    > rozliczać się zgodnie z nową wykładnią?

    Kto Ci ma doradzić, skoro w razie czego siedzieć pójdziesz sam ;)

    pzdr, Gotfryd