  • 11. Data: 2007-01-22 10:41:36
    Temat: Re: PIT-28: czy nalezy zaokrąglać ryczałt do pełnego złotego ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jan 2007, ilanek wrote:

    > Aha, czyli ryczałt za grudzień nie powinien wynikać z wysokości przychodu w
    > grudniu, tylko być różnicą między całą należną wysokością ryczałtu w roku a
    > wpłatami za poprzednie miesiące (1-11) tak ?

    Prawdę mówiąc stoję w kolejce po przepis :) - z ciekawości.
    Ja tam mam KPiR, ale rzuciłem okiem do ustawy o ryczałcie i widzę zgryz
    w postaci braku jawnego przepisu, nakazującego "różnicowe" wpłacanie
    podatku, tak jak jest na zasadach ogólnych.
    Z jednej strony widzę przepisy nakazujące liczenie zaliczek
    "miesięcznie", z drugiej stwierdzenie że "Ryczałt od przychodów
    ewidencjonowanych wynikajšcy z zeznania jest podatkiem należnym
    za dany rok podatkowy...".
    Hm...

    > (no i z jakiego przepisu w ogóle wynika ten obowiązek zaokrąglania ?)

    Zaokrąglanie wynika z Ordynacji.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-01-22 10:55:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jan 2007, opix wrote:

    > ilanek wrote:
    [...]
    [...]
    > 2-widzę że się nie orientujesz i dlatego masz róznicę -ryczał od przychodu
    > jest ryczałtem od przychodu w roku podatkowym -zaliczki od przychodu
    > płacisz w skali od poczatku roku

    ...w sumie z ciekawości szukam przepisu z ktorego to wynika.
    Dla podatku na zasadach ogólnych taki zapis jest jawnie, dla ryczałtu
    nie widzę (a "Podatnicy sš obowišzani za każdy miesišc obliczać ryczałt od
    przychodów ewidencjonowanych" nie wyjaśnia czy skale 3%/8,5%/17% można
    stosować *za każdy miesiąc*).

    > z zaliczeniem odjecia od nich składki

    A na to przepis owszem jest :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-01-22 13:03:49
    Od: ilanek <i...@g...pl>

    opix wrote:

> [...]
    > jest ryczałtem od przychodu w roku podatkowym -zaliczki od przychodu
    > płacisz w skali od poczatku roku z zaliczeniem odjecia od nich składki za
    > ubezpieczenie społeczne z wyłaczeniem składki na Fundusz Pracy od poczatku
    > roku od których liczysz należny podatek od poczatku roku minius zapłacona
    > składka zdrowotna w wysokości 7,75% podstawy składki od poczatku roku
    >
    > przykład za marzec =przychody I-III minus składki na ZUS I-III =podstawa
    > opodatkowania x stawka podatku =podatek nalezny MINUS składka na
    > NFZ/7,75%/I-III = podatek do zapłaty w pełnych złotych

    Dzieki, faktycznie się nie orientuję, ale nie, różnica u mnie
    nie wynika ze składek, a tylko i wyłącznie z zaokrągleń.

    Już wyjaśniam:

    Zapomnijmy na chwile o ZUS, NFZ itp...

    jesli podstawa opodatkowania w skali roku
    dajmy na to wynosi 1200 zlotych
    x stawka 8.5% to mamy podatek 102 zlote.

    miesięcznie ryczałt od 100 zl:
    100 zl x 8.5% = 8,50, po zaokrągleniu 9 złotych.
    9 złotych razy 12 miesięcy = 108 złotych.

    A wiec różnica wynikła bezpośrednio z zaokrągleń
    wynosi 108 - 102 = 6 złotych.

    Pytanie: która kwota jest należna ? 102 czy 108 ?

  • 14. Data: 2007-01-22 13:13:23
    Od: ilanek <i...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > "miesięcznie", z drugiej stwierdzenie że "Ryczałt od przychodów
    > ewidencjonowanych wynikajšcy z zeznania jest podatkiem należnym

    Tak nawiasem mówiąc, to (może się mylę), ale w przypadku ryczałtu
    to chyba miesięczne wpłaty nie są traktowane jako "zaliczki",
    tylko jako uiszczona należność podatkowa, której wysokość wynika
    bezpośrednio z ewidencji.

    W każdym razie dzięki comiesięcznym zaokrągleniom wynikowa kwota
    może być oczywiście różna w przypadku podejścia "miesięcznego"
    oraz w przypadku całego roku podatkowego. Ratunkiem byłoby tu
    "różnicowe" podejście przynajmniej do ostatniej wpłaty w roku,
    ale z drugiej strony jej wysokość powinna też być wyliczona sztywno
    w skali miesiąca (co oznaczałoby jej inną wartość niż gdyby uwzględnić
    różnice z poprzednich wpłat).

    I.

  • 15. Data: 2007-01-22 13:28:25
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    ilanek wrote:
    > Czy miesięczne kwoty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy
    > zaokrąglać do pełnego złotego ?
    > Przy wypełnianiu PIT-28 może pojawić się wtedy niezgodność między "kwotą
    > należnego ryczałtu" (część K, np. poz. 108) oraz "łączną kwotą ryczałtu"
    > (część L, np. poz. 122), która jest sumą zaokrąglonych ryczałtów
    > miesięcznych (bo oczywiście zaokrąglenia mogą się zsumować).

    uzupelnie pytanie o swoje watpliwosci.
    przez kilka miesiecy roku - nieswiadom swojego bledu - wplacalem do US
    podatek niezaokrąglony (z koncowka 0,50). Przy wypelnianiu PIT28
    program poprawil moj blad i automatycznie zaokragla w gore wplacone
    przeze mnie stawki. Jak mam teraz to wyprostowac, zeby dobrze bylo?:)

    Wojtek

  • 16. Data: 2007-01-22 13:52:28
    Od: opix <o...@o...eu>

    ilanek wrote:

> [...]
    >
    > A wiec różnica wynikła bezpośrednio z zaokrągleń
    > wynosi 108 - 102 = 6 złotych.
    >
    > Pytanie: która kwota jest należna ? 102 czy 108 ?

    będzie nalezna 102 bo już za drugi miesiac zapłacisz 17 a nie 18 zł

    ===opix===

  • 17. Data: 2007-01-22 13:53:48
    Od: opix <o...@o...eu>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > nie widzę (a "Podatnicy sš obowišzani za każdy miesišc obliczać ryczałt od
    > przychodów ewidencjonowanych" nie wyjaśnia czy skale 3%/8,5%/17% można

    poszukam w swoim składowisku CD GP na interpretację -ona uległa zmianie w
    2005
    --
    ===opix===

  • 18. Data: 2007-01-22 20:02:23
    Od: ilanek <i...@g...pl>

    piatkos wrote:

> [...]
    > program poprawil moj blad i automatycznie zaokragla w gore wplacone
    > przeze mnie stawki. Jak mam teraz to wyprostowac, zeby dobrze bylo?:)

    Może wyrównaj to za pomocą wpłaty za grudzień ?

    I.

  • 19. Data: 2007-01-23 00:02:52
    Od: opix <o...@o...eu>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    więc jest na to podstawa

    art 21 ust 3 odwołuje sie do 13 w którym pisze ze podatnik może odliczać
    sobie składkę zapłaconą w roku podatkowym - nie pisze ze ma odliczać
    składkę zapłaconą za miesiac wiec logicznym następstwem jest że podatek
    ryczałtowy musi uwzględniać forme naliczenia rocznego a nie bezpośredni
    rachunek miesięczny
    i tu ma zastosowanie art 27b pdof

    jednocześnie w art 11 pisze się o rocznym naliczaniu podatku wprost
    wyliczajac proporcje pomiedzy poszczególnymi stawkami podatku

    --
    ===opix===

  • 20. Data: 2007-01-23 08:22:22
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik piatkos napisał:

> [...]
    > podatek niezaokrąglony (z koncowka 0,50). Przy wypelnianiu PIT28
    > program poprawil moj blad i automatycznie zaokragla w gore wplacone

    zaokragla tam, gdzie sa kwoty podateku należnego do wpłaty za
    poszczególne mieisiące. W rubryce , jaka kwota wpłacona przyjmie wszystko