  • 1. Data: 2009-04-28 06:58:20
    Temat: PIT 36 - koszt uzyskania przychodu a składki ZUS?
    Od: m...@g...com

    Witam,

    Jak wypełnić PIT 36 z załącznikiem PIT/B w przypadku gdy przychód z DG
    w roku 2008 był zerowy. Czy składki ZUS( ulgowe) zdrowotne i spoleczne
    opłacone w przeciągu tego roku można wykazać jako koszt uzyskania
    przychodu i tym samym wykazać stratę?
    Jest taka możliwość i czy takie składki należy ze sobą zsumować i
    wpisać do PIT 36. Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2009-04-28 07:21:33
    Temat: Re: PIT 36 - koszt uzyskania przychodu a składki ZUS?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 27 Apr 2009 23:58:20 -0700, mmoczko napisał(a):

> [...]
    > przychodu i tym samym wykazać stratę? Jest taka możliwość i czy takie
    > składki należy ze sobą zsumować i wpisać do PIT 36. Pozdrawiam

    Zdrowotne można odliczać tylko od podatku więc nic z nimi nie zrobisz.
    Społeczne masz wybór - w koszty albo odliczać w PIT-36. W twoim wypadku
    lepsze będzie wpisanie w koszty. A to oznacza, że musisz je wpisać w
    PKPiR tak samo jak wszystkie inne wydatki. Nie sądzę żeby ktoś się
    przyczepił jeśli wszystkie składki wpiszesz w grudniu zamiast we
    właściwych miesiącach. Ale raczej bym wpisywał każdą w osobnej linijce.

  • 3. Data: 2009-04-28 07:26:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 28 Apr 2009 07:21:33 +0000, jureq napisał(a):

    > Społeczne masz wybór - w koszty albo odliczać w PIT-36. W twoim wypadku
    > lepsze będzie wpisanie w koszty.

    To oczywiście jest prawdą przy założeniu, że oprócz DG nie miałeś żadnego
    innego źródła dochodu.

  • 4. Data: 2009-04-28 07:38:24
    Od: m...@g...com

    On 28 Kwi, 09:26, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > To oczywiście jest prawdą przy założeniu, że oprócz DG nie miałeś żadnego
    > innego źródła dochodu.

    Czyli wypełniając PITa 36, co staram się właśnie czynić w miejsce
    kosztów uzyskania przychodu, podaje tylko zsumowaną kwotę składek na
    ubezpieczenia społeczne ( 1133zł) czy może coś jeszcze uwzględnić. W
    roku 2008 oprócz składek na ZUS nie miałem innych kosztów.

  • 5. Data: 2009-04-28 08:00:32
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > To oczywiście jest prawdą przy założeniu, że oprócz DG nie miałeś żadnego
    > innego źródła dochodu.

    A gdyby było inne źródło dochodów, to dlaczego to prawdą nie jest?

    --

    pozdrawiam,
    MariuszM

  • 6. Data: 2009-04-28 08:01:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MariuszM pisze:

    > A gdyby było inne źródło dochodów, to dlaczego to prawdą nie jest?

    Bo wtedy składki społeczne możesz odjąć od przychodu z innych źródeł.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-04-28 08:20:16
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-04-2009 o 10:01:59 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Bo wtedy składki społeczne możesz odjąć od przychodu z innych źródeł.

    OT: Ale tylko swoich. W przypadku wspólnego rozliczenia, nie można społecznych
    odjąć od dochodów małżonka (natomiast zdrowotne już można odjąć od wspólnego
    podatku).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-04-28 09:25:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 28 Apr 2009 00:38:24 -0700, mmoczko napisał(a):

> [...]

    Nic nie piszesz na ten temat, więc rozumiem, że założenie jest słuszne.

> [...]
    > ubezpieczenia społeczne ( 1133zł) czy może coś jeszcze uwzględnić. W
    > roku 2008 oprócz składek na ZUS nie miałem innych kosztów.

    A KPiR prowadziłeś? Tak? Więc tak jak pisałem: z KPiR przepisujesz liczby
    do PIT-B, a z PIT-B do PIT-36