  • 1. Data: 2009-01-28 10:04:55
    Temat: PIT od odszkodowania z komunikacyjnego OC - jak odzyskać od ubezpieczyciela?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    Stan faktyczny: auto poszkodowanego (moje) jest środkiem trwałym w
    mojej (jednoosobowej) DG (opodatkowanej na zasadach ogólnych i
    rozliczającej się na podstawie KPiR) i nie jest objęte "dobrowolnym
    ubezpieczeniem (ani AC ani NNW). W styczniu była stłuczka, w której
    jestem poszkodowany.

    TU (dla ciekawych: "AXA") wypłaciło mi już jakąś kwotę (wg swojego
    kosztorysu) traktując ją jako netto. To jest OK, bo VAT mogę odliczyć
    (nie ma już w ustawie o VAT zastrzeżenia, że wydatek opisany fakturą
    musi być KUP).

    Problem polega na tym, że chcę się domagać od TU, żeby zapłaciło mi
    także PIT, którym objęte jest odszkodowanie, skoro wydatek na naprawę
    (faktura warsztatu będzie na mnie) nie może być kosztem podatkowym.
    Nie widzę powodu, żeby z własnej kieszeni ponosić koszty szkody, którą
    z mocy prawa pokrywa mi w imieniu sprawcy jego TU.

    Coś mi się kołacze, że sąd administracyjny orzekł już kiedyś w
    podobnej sprawie, że owa kwota PIT jest szkodą w rozumieniu OC.
    Próbowałem szukać, ale bezskutecznie. Czy ktoś z Was może jest w
    stanie poratować sygnaturą, linkiem albo inną informacją, która
    poparłaby moje argumenty?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 2. Data: 2009-01-28 14:36:06
    Od: Asen <a...@g...com>

    On 28 Sty, 11:04, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > Próbowałem szukać, ale bezskutecznie. Czy ktoś z Was może jest w
    > stanie poratować sygnaturą, linkiem albo inną informacją, która

    Według mnie, odszkodowanie w wartości netto jest twoim przychodem w
    KPiR
    A FVAT za naprawę z VAT jest kosztem (VAT naliczony podleg.
    odliczeniu, a netto w koszty KPiR)

    ---------
    UoPDOF art. 14. pkt. 2 ust. 12
    Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    12) otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku
    związanych
    z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów
    specjalnych
    produkcji rolnej.

  • 3. Data: 2009-01-28 15:52:16
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jan 28, 3:36 pm, Asen <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > związanych
    > z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów

    Nie, faktura nie jest kosztem PIT ze względu na art. 23 ust. 1 p. 48:

    Art. 23. 1. Nie uwaSa się za koszty uzyskania przychodów:
    /.../
    48) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz
    kosztów ich remontów
    powypadkowych, jeSeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem
    dobrowolnym,

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 4. Data: 2009-02-24 13:00:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jan 28, 11:04 am, Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > Próbowałem szukać, ale bezskutecznie. Czy ktoś z Was może jest w
    > stanie poratować sygnaturą, linkiem albo inną informacją, która

    "Odgrzeję sprawę": czy ktoś z Was miał do czynienia z takim stanem
    (auto nieubezpieczone, ŚT) i odszkodowanie z OC?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2009-02-24 16:51:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]

    Jak znajdziesz to daj znać :) "dla gugla"

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-02-25 07:59:13
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...
    wrote:
> [...]
    > Próbowałem szukać, ale bezskutecznie. Czy ktoś z Was może jest w
    > stanie poratować sygnaturą, linkiem albo inną informacją, która

    może wystarczy ;) :

    I SA/Gd 358/07
    I SA/Gd 357/07

    http://msp.money.pl/akty_prawne/interpretacje-podatk
    owe/podatek;dochodowy;od;osob;prawnych,1189,23252.ht
    ml

    http://www.is.gdansk.pl/index.php?option=com_content
    &task=view&id=8688&Itemid=145

    MF:

    http://www.sgk.gofin.pl/2,48,82353,315.html

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070531/fi
    rma_a_11.html

    pozdr,
    m.w.

  • 7. Data: 2009-02-25 08:18:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    my way wrote:

> [...]
    > I SA/Gd 357/07
    >
    > http://msp.money.pl/akty_prawne/interpretacje-podatk
    owe/podatek;dochodowy;od;osob;prawnych,1189,23252.ht

    Na marginesie tej sprawy zastanawiam się, czy podobny tok rozumowania
    nie przeszedłby w moim przypadku:
    - samochód (ŚT) został wstawiony do warsztatu
    - właściciel warsztatu był łaskaw rozbić go "w drobny mak"
    - moje AC nie zadziałało ponieważ (minęło 30 dni od sprowadzenia
    pojazdu, samochód jeszcze nie był przerejestrowany a co za tym idzie nie
    był dopuszczony do ruchu)
    - właściciel warsztatu nie miał OC, ale na mocy ugody przed sądowej
    odkupił wrak i wypłacił zadośćuczynienie

    Oczywiście przychód ze sprzedaży oraz zadośćuczynienie potraktowałem
    jako przychód z DG.

    I teraz zastanawiam się nad tym "oczywiście" w części dotyczącej
    zadośćuczynienia.

    Ktoś ma jakąś opinię na ten temat? :-)

    Piotrek

    PS.
    Sprawa dotyczy 2007 roku tak więc i tak występowałbym o interpretację i
    później ewentualnie robiłbym korektę. Pytanie, czy jest niezerowa szansa
    "uratowania" podatku od tego zadośćuczynienia.

  • 8. Data: 2009-02-25 10:01:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Feb 25, 8:59 am, "my way" <y...@s...tlen.pl> wrote:

    > może wystarczy ;) :

> [...]

    Wielkie dzięki. To mi zaoszczędzi sporu z AXĄ (która nie kwapi się do
    "ubruttowienia" odszkodowania) i - mam nadzieję - z US.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 9. Data: 2009-02-26 08:09:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    wKwestiiFormalnej:

    On Wed, 25 Feb 2009, Piotrek wrote:

    > - właściciel warsztatu nie miał OC, ale na mocy ugody przed sądowej odkupił
    > wrak i wypłacił zadośćuczynienie

    Wg nomenklatury cywilnoprawnej chyba powinno być "odszkodowanie".
    Zadośćuczynienie jest za krzywdę bądź podobne szkody niemajątkowe.

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-02-26 11:35:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Wg nomenklatury cywilnoprawnej chyba powinno być "odszkodowanie".
    > Zadośćuczynienie jest za krzywdę bądź podobne szkody niemajątkowe.

    O tak! Krzywda była wielka - takie fajne auto rozpiep* ;-)

    A tak na poważnie, to wielkość szkody musiałbym dokładnie wyliczyć i to
    wyliczenie obronić, jeśli już doszłoby do sprawy sądowej.
    A tak to była "krótka piłka".

    > :D

    Czy możesz rozwinąć myśl, proszę? :-)

    Piotrek