  • 11. Data: 2006-08-04 22:09:04
    Temat: Re: Pieczątka i rachunki - jaki adres ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Aug 2006, Grzes wrote:

    > Chciałbym, żeby na pieczątce była siedziba/miejsce.
    > Może być - bez jakiś późniejszych problemów ?

    Przyjrzyj się jeszcze raz postowi który pisał "t": z przepisów
    wynika obowiązek podania JEDYNIE REGONu, a i to nie jest oczywiste
    że na każdej pieczątce musi być :) (znaczy jak firma ma kilka,
    to na co najmniej jednej musi być, tak AFAIR wynikało).

    Natomiast ma się to nijak do ew. obowiązku (z przepisów)
    lub żądania (z umowy) podania danych firmy - przy 1.os-DG
    firma to człowiek ją prowadzący i firma tam siedzi gdzie on ;)

    Problemem jest potocznie stosowane (i co IMO gorsza - słownikowo
    dopuszczone) używanie określenia "firma" dla "przedsiębiorstwa":
    w rozumieniu przepisów (patrz Kodeks Cywilny, polecam raz sobie
    przeczytać :)) to są dwie odrębne rzeczy!
    :)

    "Przedsiębiorstwo" jest tam gdzie prowadzi się działalność.
    Stanowi je "zespół składników materialnych i niematerialnych"
    czy jak to tam ujęli.
    "Firma" to osoba fizyczna lub prawna, prowadząca działalność,
    będąca właścicielem przedsiębiorstw(a) (może mieć ich kilka,
    a co) i "siedzi" tam gdzie siedzi... znaczy prawna tam gdzie
    zapodano w sądzie (rejestracyjnym) zaś fizyczna tam gdzie mieszka :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-08-05 13:24:34
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

    Drobny szczegół, nie ma obowiązku posiadania pieczątki, a jeżeli nie ma takiego
    obowiązku to nie może być również wymogu co na niej ma być. Poza tym po kilku
    latach użerania się z US zaskoczyli że siedziba firmy to tam gdzie wykonuję
    działalność i na ten adres mają kierować pisma z tą działalnością związane, a
    miejsce zamieszkania to miejsce gdzie chcę mieć spokój i nie jest związane z
    prowadzoną działalnością. Doszedłem do tego żmudną pracą systematycznie
    zwracając wszystkie kierowane na adres domowy pisma. W końcu złożyłem na
    poczcie oświadczenie aby adresowane do mnie pisma z ZUS-u oraz US zwracać z
    adnotacją " adresat odmówił odbioru ". I dopiero to zadziałało. Oczywiście
    długo długo przed tym złożyłem stosowny NIP w którym podałem adres wykonywania
    działalności wskazując go jednoczśnie jako adres dla korespondencji.
    Pomimo braku obowiązku posiadania pieczątki posiadam takową z adresem
    prowadzenia działalności. Od początku, to znaczy od 16 lat. I pomimo wielu
    kontroli jakie przeżyłem, łącznie z UKS, nikt nie kwestionował jej treści.
    Ale inny urząd może mieć cxałkiem inne zdanie w tym temacie. Więc lepiej jednak
    zasięgnąć informacji u źródła i zapisać sobie kto jej udzielił.

  • 13. Data: 2006-08-05 20:21:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Aug 2006, złodziej podatków wrote:

    > Drobny szczegół, nie ma obowiązku posiadania pieczątki, a jeżeli nie ma takiego
    > obowiązku to nie może być również wymogu co na niej ma być.

    Nieprawda!
    Nie ma obowiązku posiadania roweru, ale jak się ma rower i używa go
    na drodze to musi być wyposażony w oświetlenie (tak, nie tłumacz :>,
    ale tak stanowi przepis).
    Podobnie jak się ma pieczątkę i używa jej do celów DG. *JEŚLI*
    jest to ma zawierać REGON - tak stanowi przepis.

    > Poza tym po kilku
    > latach użerania się z US zaskoczyli że siedziba firmy to tam gdzie wykonuję
    > działalność

    Firma to ty. IMO źle zaskoczyli, tyle że z dobrym skutkiem ;)

    > i na ten adres mają kierować pisma z tą działalnością związane

    To się nazywa:

> [...]
    > działalności wskazując go jednoczśnie jako adres dla korespondencji.

    ...właśnie. "Adres do korespondencji". Bez jakiegokolwiek związku
    z "siedzibą"! Tj to że Ty tak chcesz to owszem, rozumiem, ale
    formalnie związku nie ma :)
    Nie ma obowiązku dostawania korespondencji "do domu", czyli miejsca
    zamieszkania!
    Znaczy czepiam się tego, że powołujesz się że "nareszcie posyłają
    na adres siedziby", kiedy faktycznie jest "nareszcie posyłają na adres
    do korespondencji"!
    Wracając do "siedziby":
    IMO trochę winy ponosi ustawodawca; jakby czarno na białym zapisał
    w KC że "przez siedzibę osoby fizycznej rozumie się miejsce zamieszkania"
    byłaby jasność - a tak jest w ten deseń, że przepisy KC konsekwentnie
    osobno powołują się na "siedzibę osoby prawnej lub miejsce zamieszkania
    osoby fizycznej" (znaczy traktując te dwa pojęcia jako równorzędne,
    ale jednak różnie nazwane) zaś niektóre druki mają pozycję "siedziba"
    a nie "siedziba lub miejsce zamieszkania".
    IMO - biorąd pod uwagę że "siedziba" dotyczy *przedsiębiorcy* a nie
    *przedsiębiorstwa*, to jednak w takim papierze przez "siedzibę" trzeba
    rozumieć miejsce zamieszkania.

> [...]
    > kontroli jakie przeżyłem, łącznie z UKS, nikt nie kwestionował jej treści.

    Ależ nie widać przeciwwskazań!!
    Jedyny znany przepis nakazuje żeby na pieczątce był REGON, jak
    już było w wątku - adresy można umieszczać dowolne :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)