  • 1. Data: 2006-01-08 12:59:23
    Temat: Podatek od akcji w 2005
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

    Witam

    Czy jesli w poprzednim roku nabylam akcje (dodam ze za niewielka kwote)
    i w skali roku mialam na nich strate, to musze to uwzglednic w
    rozliczeniu rocznym?? Bo w zasadzie zadnego zysku na nich nie mialam.

    pozdrawiam
    willa

    =========
    http://www.olga.prv.pl - moje podroze, te male i te duze...

    GG: 1262644
    e-mail: o...@p...fm

  • 2. Data: 2006-01-09 21:21:12
    Temat: Re: Podatek od akcji w 2005
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Jan 2006, Wilhelmina wrote:

> [...]
    > i w skali roku mialam na nich strate, to musze to uwzglednic w
    > rozliczeniu rocznym?? Bo w zasadzie zadnego zysku na nich nie mialam.

    ...mi się *wydaje* że trzeba.
    Przecież stratę na zasadach ogólnych (nie więcej niż 50% w każdym
    z kolejnych 5 lat) można odliczać z każdego źródła osobno.
    Pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-10 08:11:41
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...mi się *wydaje* że trzeba.
    > Przecież stratę na zasadach ogólnych (nie więcej niż 50% w każdym
    > z kolejnych 5 lat) można odliczać z każdego źródła osobno.

    Pod warunkiem, że te akcje sprzedała. Jeśli strata jest tylko
    "papierowa" (bo kurs spadł) to nie ma żadnej podstawy do składania

  • 4. Data: 2006-01-10 19:59:35
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

    > Pod warunkiem, że te akcje sprzedała. Jeśli strata jest tylko
    > "papierowa" (bo kurs spadł) to nie ma żadnej podstawy do składania

    AA ok, czyli jesli tylko te akcje kupilam i je dalej trzymam - to nie
    musze sie rozliczac?
    Natomiast gdybym:
    10.03.2005 kupila 100 akcji spolki A
    12.03.2005 sprzedala 100 akcji spolki A
    20.03.2005 kupila 100 akcji spolki A

    To rozliczyc bym sie musiala tak?
    Z roznicy miedzy cena w dniu 10.03.2005 a 12.03.2005?

    willa

    =========

  • 5. Data: 2006-01-11 07:33:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Wilhelmina wrote:

> [...]
    >
    > To rozliczyc bym sie musiala tak?

    Tak

    > Z roznicy miedzy cena w dniu 10.03.2005 a 12.03.2005?

    Pomniejszoną np. o prowizje od zakupu i sprzedaży, koszty kredytu i
    koszty prowadzenia rachunku inwestycyjnego.
    Według ustnej interpretacji urzędu skarbowego (która niestety wydaje mi
    się uzasadniona) jeżeli w danym roku nie było żadnej sprzedaży to nie
    można złożyć PIT-38 z naliczoną stratą z tytułu opłaty za prowadzenie
    rachunku za rok 2005. Opłaty tej za rok 2005 nie będzie także można
    odliczyć w następnych latach. Dlatego czasami opłaca się sprzedać przed
    końcem roku cokolwiek. Stratę wykazaną na PIT-38 można wtedy odliczać
    od zysku w następnych latach.

  • 6. Data: 2006-01-11 08:44:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, jureq wrote:

> [...]
    > można złożyć PIT-38 z naliczoną stratą z tytułu opłaty za prowadzenie
    > rachunku za rok 2005. Opłaty tej za rok 2005 nie będzie także można

    Hola!
    Argument rozumiem, pierwszy przebieg szukana po ustawie wykazał
    jedynie że cienko z moją umiejętnością szukania bo jeszcze nie
    wiem gdzie jest haczyk ;)

    Ale kierując się logiką jak wyżej wyszłoby że jakby ktoś kupił
    w październiku 2005 za 30 000 zł samochód i sprzedał go w styczniu
    2006 za 25 000 zł to powinien zapłacić w 2006 podatek dochodowy od
    kwoty 25kzł - no bo tyle uzyskał przychodu, a powiadasz że nie
    może wydatku z 2005 zaliczyć w KUP - bo "nie przechodzi"...
    Który przepis stanowi że jednak jest inaczej ?
    Ja wiem że to inne źródło przychodu. Ale może będzie wiadomo
    jakich słów szukać :)

    Coś takiego musi istnieć - bo w co najmniej dwu miejscach jest
    przepis szczegółowy "w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub
    częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw" (podkreślam: LUB
    PRAW) i pozwalający (pod warunkiem zaliczenia uprzedniej nieodpłatności
    do przychodu) liczyć: "powiększona o wydatki na nabycie częściowo
    odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń". Bezwarunkowo.

    Przyznasz że byłoby śmieszne jakby przy sprzedaży praw nabytych
    odpłatnie tylko w 99,98% :) (a 0,02% nieodpłatnie) można było
    *bezwzględnie* uznać za koszt wydatki poniesione na nabycie,
    zaś przy 100% odpłatności - nie, "bo były w innym roku" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-01-11 08:58:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    Nie chodzi o koszty nabycia (w tym prowizję, koszt kredytu, etc) - te
    można odliczyć nawet przy sprzedaży po 20 latach w roku w którym
    nastąpi sprzedaż. Chodzi wyłącznie o ogólne nie związane z konkretnymi
    papierami koszty prowadzenia rachunku inwestycyjnego za lata w których
    nie było żadnej sprzedaży.
    Chociaż jak przegłądam teraz ustawę to widzę, że mój US i ja możemy się
    mylić. Tylko trzeba to zrobić inną metodą niż brałem pod uwagę
    wcześniej. Nie wystawiając PIT-38 z wykazaniem straty w roku bez
    sprzedaży, a wprost wliczając w koszt w roku sprzedaży papierów.

  • 8. Data: 2006-01-11 21:40:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > nastąpi sprzedaż. Chodzi wyłącznie o ogólne nie związane z konkretnymi
    > papierami koszty prowadzenia rachunku inwestycyjnego za lata w których

    Acha.

> [...]
    > wcześniej. Nie wystawiając PIT-38 z wykazaniem straty w roku bez
    > sprzedaży, a wprost wliczając w koszt w roku sprzedaży papierów.

    ...właśnie ten "hak" (acz w odniesieniu do innego kosztu) widziałem.
    Skoro zasadą ogólną jest "zaliczenie kosztu w roku poniesienia"
    to gdzieś musi być - lub z czegoś wynikać - regulacja pozwalająca
    koszty nabycia uznać za KUP w momencie sprzedaży (a nie w roku
    poniesienia). Wystarczy że ta regulacja nie zakazuje zaliczenia
    *wszystkich* kosztów...
    Tyle, że jej nie znalazłem - bo bym wrzeszczał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)