  • 1. Data: 2005-01-11 10:50:56
    Temat: Podatek od darowizny?
    Od: Gree <gr33_WYTNIJ@TO_o2.pl>

    Witam.

    Żona chce przelać mi na rachunek bankowy większą kwotę pieniędzy (około
    20000 PLN). Zastanawia mnie fakt jak to potraktuje Urząd Skarbowy - czy
    ja muszę odprowadzić podatek od tej kwoty? Rozdzielności majątkowej nie
    mamy (majątek wspólny), jestem upoważniony do rachunku żony, ale żona
    nie jest jeszcze upoważniona do mojego rachunku (choć nie wiem, czy to
    ma znaczenie).

    Z tego co wyczytałem - współmałżonek należy do I grupy podatkowej więc
    kwota zwolniona od podatku sięga nieco ponad 9000 PLN (nie pamiętam
    dokładnie). Ale w praktyce oczywiście to nie jest darowizna - to
    pieniądze wspólne, które chcemy korzystniej ulokować (właśnie za
    pośrednictwem mojego banku). Jak będzie to potraktowane przez US?

    Gree

  • 2. Data: 2005-01-11 11:03:33
    Temat: Re: Podatek od darowizny?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gree napisał(a):
> [...]
    > pieniądze wspólne, które chcemy korzystniej ulokować (właśnie za
    > pośrednictwem mojego banku). Jak będzie to potraktowane przez US?

    Jeżeli nie macie rozdzielności majątkowej to pod darowiznę może podpadać
    tylko majatek stanowiący własnośc odrebną jednego z małżonków (np.
    wszystko co nabył przed slubem, przedslubne oszczedności itp oraz
    darowizny które jeden z małżonków otrzymał od osoby trzeciej, która w
    akcie darowizny zastrzegła że darowizna tylko jego dotyczy).
    Jeżeli żona przekazuje Ci pieniadze które zarobiła juz w czasie trwania
    małżeństwa, to nie jest to darowizna bo wszystkie dochody i cały majątek
    którego dorobiliście się podczas trwania małżeństwa z mocy prawa są wspólne.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2005-01-11 11:15:11
    Od: Gree <gr33_WYTNIJ@TO_o2.pl>

    *Maddy* napisał(a):

> [...]
    > małżeństwa, to nie jest to darowizna bo wszystkie dochody i cały majątek
    > którego dorobiliście się podczas trwania małżeństwa z mocy prawa są

    Przedślubne oszczędności jednego ze współmałżonków *po ślubie* to nadal
    odrębna własność?

    Gree

  • 4. Data: 2005-01-11 12:16:19
    Od: "W.R." <wojciech_WYCINANKA@ratymirski_WYCINANKA.net>

    Dnia 05-01-11 12:15, Użytkownik Gree napisał:

    > Przedślubne oszczędności jednego ze współmałżonków *po ślubie* to nadal
    > odrębna własność?

    A i owszem. Jak też wszystko co małżonka za te pieniądze po ślubie kupi.
    Ale juz np. odsetki od tych pieniędzy wchodza do majątku wspólnego.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 5. Data: 2005-01-11 12:38:49
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gree napisał(a):

    > Przedślubne oszczędności jednego ze współmałżonków *po ślubie* to nadal
    > odrębna własność?

    Oczywiście.
    Ale w razie konfliktu (rozwód, smierc jednego z małzonkow i podział
    spadku) trzeba będzie udowodnić że sie te pieniądze przed slubem miało.
    Jak były na rachunku, lokacie, w papierach wartościowych to ok. jak
    schowane w skarpecie to trudna sprawa.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2005-01-11 13:09:51
    Od: Marcin Lubojański <marcin_lubojanski_usun_to@i_to_tez.pf.pl>

    Maddy napisał(a):

> [...]
    > spadku) trzeba będzie udowodnić że sie te pieniądze przed slubem miało.
    > Jak były na rachunku, lokacie, w papierach wartościowych to ok. jak

    Tylko chodzi tutaj raczej o sytuację "co zrobić żeby US się nie
    przyczepił" ...

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    www.tramping.slask.prv.pl - relacje, galeria, porady, niusy, tablica

  • 7. Data: 2005-01-11 13:12:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Marcin Lubojański napisał(a):

    > Tylko chodzi tutaj raczej o sytuację "co zrobić żeby US się nie
    > przyczepił" ...

    Może by tak zacząć od okreslenia stanu faktycznego i tego do czego
    właściwie mógłby sie US przyczepić?
    Bo za takie "co zrobic żeby sie nie przyczepili" w sytuacji gdy stan
    faktyczny może być najlepszym rozwiązaniem z możliwych to ja bym
    strzelała. Z procy. W ucho. ;-)

    Żebym tak dostała dyszkę za każdego klienta który zaczyna od kombinacji
    zamiast powiedzieć jak jest naprawdę, a jak już to z niego wydusze to
    sie okazuje że żadne kombinacje nie sa potrzebne, ba, to co wykombinowal
    to jest pewny przepis na duże kłopoty.
    Oj, byłabym bogata.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2005-01-11 14:45:37
    Od: Gree <gr33_WYTNIJ@TO_o2.pl>

    *Maddy* napisał(a):

> [...]
    > Bo za takie "co zrobic żeby sie nie przyczepili" w sytuacji gdy stan
    > faktyczny może być najlepszym rozwiązaniem z możliwych to ja bym

    Stan faktyczny określiłem od razu - to wspólne pieniądze które chcemy
    korzystniej ulokować. W przypadku przelewu takiej sumy z konta żony na
    moje powstaje zapytanie czy US zapyta skąd mam te pieniądze - jeśli ja
    powiem, że od żony a Oni z kolei zapytają żony skąd ma pieniądze to żona
    przedstawi dokumenty świadczące o dochodzie i oszczędnościach
    pokrywających tą sumę sprzed zawarcia związku małżeńskiego. Czyli jakby
    nie było zgodnie z prawem będę musiał zapłacić podatek od darowizny.

> [...]
    > zamiast powiedzieć jak jest naprawdę, a jak już to z niego wydusze to
    > sie okazuje że żadne kombinacje nie sa potrzebne, ba, to co wykombinowal

    Chodziło mi o to, aby niepotrzebnie (przez nieuwagę/niewiedzę) nie
    płacić. Dziś mieliśmy przelać te pieniądze, ale dobrze, że zapytałem.
    Wyjściem dla nas w tej sytuacji jest to, żeby żona założyła rachunek w
    tym banku co ja. Chyba, że jest np możliwość spisania jakiejś umowy na
    podstawie której łączymy majątki... Nie wiem, strzelam ;) Tak czy siak,
    zależy nam na czasie - a założenie rachunku lub cokolwiek innego oddala
    nas od korzystniejszej alternatywy.

    Gree

  • 9. Data: 2005-01-12 00:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2005, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    > + okazuje że żadne kombinacje nie sa potrzebne, ba, to co wykombinowal to jest

    Potwierdzam :)
    Problem w tym że "klient" nie zawsze wie jak się wysłowić :)
    Kiedy zaczynałem DG polazłem do doradcy (doradczyni) z próbą
    wyjaśnienia co zrobić z przeksięgowaniem TH na wyposażenie
    (zresztą na grupie chyba też było :)).
    Oczywiście zapytałem... no jak myślicie ? :)
    Tak, o "sprzedaż sobie na inny cel" :>
    Oj... jak się zaczęło ZAPLĄTYWANIE o co chodzi... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-12 17:01:05
    Od: "ania" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Maddy"

    > Oczywiście.

    jest jeden przypadek gdzie tak nie jest - spoldzielcze prawo do lokalu
    (wlasnosciowe tez)
    wtedy wchodzi do majatku wspolnego i nie ma znaczenia skad malzonek wzial na
    to pieniadze...

    --
    www.aem.pl GG: 1145538