  • 1. Data: 2007-02-01 11:33:56
    Temat: Podatek od honorariów za zagraniczne artykuły i zdjęcia?
    Od: a...@w...pl

    Witam
    Od kilku lat publikuje swoje artykuly w zagranicznych
    czasopisamach(Niemcy, USA, Anglia, Czechy) dostaje na prywatne konto
    kase -pisze zawsze Honorarium. Czy mam placic podatek od tych
    honorariow? Jak to zrobic i co wypelnic? Czy skarbowka moze sprawdzic
    mi konto?
    Jestem traktowana jak tworca-moze sa inne przepisy dotyczace tworcow?
    Moze da sie to jakos obejsc?
    Czy zaplace kare za lata w ktorych nie placilam naszemu pier.....
    panstwu!!!?

    Dzieki za pomoc
    Anka

  • 2. Data: 2007-02-01 11:51:07
    Od: "Michał" <m...@n...com>

    On 1 Lut, 12:33, a...@w...pl wrote:

    > Czy skarbowka moze sprawdzic mi konto?

    Tak. W postepowaniu karno-skarbowym gdyby podejrzewali ze zatajasz
    swoje dochody albo cos w tym stylu.

    > Jestem traktowana jak tworca-moze sa inne przepisy dotyczace tworcow?
    > Moze da sie to jakos obejsc?

    Zanim zaczniesz panikowac - po prostu spytaj w ksiegowosci tych
    wydawnictw czy oni odprowadzaja podatek u siebie. Musza istniec jakies
    rachunki na podstawie ktorych robione sa przelewy. Jezeli nie
    prowadzisz DG i nie wystawiasz im faktur to oni sa Twoim
    zleceniodawca.

    Jest duza szansa, ze firma wydawnicza odprowadza za Ciebie podatki w
    kraju gdzie ma siedzibe. Jezeli tak jest to jedyne czego niedopelnilas
    to niewykazywanie tych dochodow w PIT rocznym (tam jest jakas
    rubryczka o dochodach uzyskanych za granica). Poszukaj przepisow o
    unikaniu podwojnego opodatkowania.

    > Czy zaplace kare za lata w ktorych nie placilam naszemu pier.....
    > panstwu!!!?

    Jezeli faktycznie powinnas byla odprowadzac podatek to zaplacisz go +
    odsetki. Kara jesli urzad na Ciebie nalozy. Jezeli sama do tego
    dojdziesz, sporzadzisz korekty PITow z uzasadnieniem na pismie i
    wykazesz czynny zal - nie powinno do tego dojsc.
    Tylko do konca okresu przedawnienia kazdej deklaracji rocznej (5 lat).

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 3. Data: 2007-02-01 17:13:05
    Od: a...@w...pl

> [...]
    > wykazesz czynny zal - nie powinno do tego dojsc.
    > Tylko do konca okresu przedawnienia kazdej deklaracji rocznej (5 lat).

    jak skarbowka sprawdzi czy faktycznie musze zaplacic podatek, przeciez
    moge wcisnac kit ze wydawnictwo zaplacilo, nikt tego nie sprawdzi np
    moj artykul wyszedl we francji, holandii, beda dzwonic do wydawnict i
    pytac?

  • 4. Data: 2007-02-02 02:05:57
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <a...@w...pl> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > czasopisamach(Niemcy, USA, Anglia, Czechy) dostaje na prywatne konto
    > kase -pisze zawsze Honorarium. Czy mam placic podatek od tych

    tak.
    Natomiast sposób płacenia zależy od kraju z którego to honorarium pochodzi.
    W jednym będziesz musiała doliczyć to do przychodu w Polsce w innym dodać
    tylko w celu obliczenia skali podatkowej.

    > Jak to zrobic i co wypelnic?

    j.w.
    Nie wiem, bo nic nie wiem
    Pit-36 na koniec i doliczyć tam dochody z honorariów.
    Ale naprawdę nic więcej nie da sie powiedzieć.

    > Czy skarbowka moze sprawdzic
    > mi konto?

    Jeśli zabierze się za kontrolę skarbową to tak.

    > Jestem traktowana jak tworca-moze sa inne przepisy dotyczace tworcow?
    Takie same jak innych twórców w Polsce.

    > Moze da sie to jakos obejsc?

    Bez komentarza.

    > Czy zaplace kare za lata w ktorych nie placilam naszemu pier.....
    > panstwu!!!?

    Mentalność Kalego.
    kali zabrać to dobrze, kalemu zabrać to źle?

    Za ostatnie 5 lat. Reszta się przedawniła.
    Możesz policzyć sama, złożyć korekty i dopłacić podatek należny z odsetkami,
    możesz tez nic nie robić i czekać, aż US sam ci policzy jak się dowie.
    Oczywiście odpowiednio więcej.

    Proponuje jednak wizyte u doradcy podatkowego, który to za ciebie policzy.
    Za dużo szczegółów.

  • 5. Data: 2007-02-02 02:15:45
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <a...@w...pl> wrote in message
    ps.com...

    > jak skarbowka sprawdzi czy faktycznie musze zaplacic podatek

    poprosi cię o wyciągi z ostatnich 5 lat (albo sama sobie weźmie) i poprosi
    cie o wyjasnienie skąd się wzięła każda wpłata na konto.
    Jak uda jej się ustalic (z twoją pomocą lub bez) to policzy podatek plus
    odsetki plus karę i ściągnie.
    Jak nie uda jej się ustalić to naliczy podatek 75% od każdej niewyjaśnionej
    kwoty plus odsetki plus karę i ściagnie.

    > przeciez
    > moge wcisnac kit ze wydawnictwo zaplacilo,

    co francuskie wydawnictwo zapłaciło?
    co najwyżej podatek we francji. francuski. Bo na pewno nie w Polsce.
    O ile francuskie prawo wymagało złozenia przez ciebie rozliczenia podatku
    tam to tam tez cie czeka niespodzianka.
    Zwykle jednak umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania załatwiają to tak,
    że tam jesteś zwolniona (lub płacisz ryczałt), a rozliczyć masz się we
    własnym kraju.

    > nikt tego nie sprawdzi np
    > moj artykul wyszedl we francji, holandii, beda dzwonic do wydawnict i
    > pytac?

    W twoim banku doskonale wiedzą jaki czek zrealizowałaś. nawet dzwonić nie
    będą musieli.

    Problem tylko jest jeden US się musi o tym dowiedzieć.
    Możliwości są dwie
    a) sąsiad wiedział i powiedział
    b) kupiłaś jaguara, zapłaciłaś podatek, a z twoich dochodów w US nie wynika,
    aby na jagurara było cię stać.

    Zwykle sporo jest zwolnione z podatku, więc jakby dobrze policzyc to dużo do
    zapłacenia nie wyjdzie,