  • 1. Data: 2004-06-05 13:26:34
    Temat: Podatek od inwestycji/pozyczki?
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    Witam,
    Kolega kupil na allegro komputer w celu odsprzedania go z zyskiem. Ja
    sfinansowalem zakup (przelewajac odpowiednia kwote na jego konto), a gdy
    komputer zostanie sprzedany - podzielimy sie zyskiem po polowie.

    Kolega nie ma dzialalnosci gospodarczej, ja mam, ale zwiazana z inna branza
    i zawieszona.

    Jak rozliczac sie z US z takiego manewru? Zglosic to jako pozyczke, czy
    jakos inaczej?

    pozdrawiam
    Merlin

    --
    Tomasz 'Merlin' Kolinko
    What a day may bring, a day may take away

  • 2. Data: 2004-06-05 19:35:38
    Temat: Re: Podatek od inwestycji/pozyczki?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jun 2004, Tomasz 'Merlin' Kolinko wrote:

    >+ Witam,
    >+ Kolega kupil na allegro komputer w celu odsprzedania go z zyskiem.

    Gdzieś mam wyrok SN (ale jeszcze pod "starymi" przepisami !) że
    taka transakcja podlega pod VAT. Znaczy: *kolega* podlega jako
    podatnik - tezą którą obronił US było iż sam "zamiar" (nabycie
    nie w celu osobistego użytkowania a z "zamiarem dokonania
    obrotu") podlega pod VAT.

    Tak BTW: widzi ktoś w ustawie VAT zwolnienie dla czynności
    opisanych w art. 10.8 UoPDoOF, czyli sprzedaży "używanej
    własności osobistej" ? Bo jakoś znaleźć nie mogę, a konieczność
    oVATowania zwolnieniem (!) sprzedaży używanych rzeczy...

> [...]
    >+
    >+ Jak rozliczac sie z US z takiego manewru? Zglosic to jako pozyczke, czy

    Nie mam pojęcia, nie jestem doradzcą.
    Ja bym poczytał w ust. o VAT art. 15.3.3 - przecież to jest DOKŁADNIE
    i NIEMAL NAPRAWDĘ to co zawarłeś: zlecenie "osobiste" aby kolega kupił
    komputer *dla ciebie*. Może być tylko problem "na kogo jest kwit" :>,
    bo jeśli kupił go "na siebie" to to nie jest IMO zlecenie a agencja
    (a agent "jest przedsiębiorcą" wg K.C. !).
    No i z owym "zawieszeniem"... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-06-06 04:55:12
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    [cut]
> [...]
    > bo jeśli kupił go "na siebie" to to nie jest IMO zlecenie a agencja
    > (a agent "jest przedsiębiorcą" wg K.C. !).

    :) Bardzo dziekuje za tak szybka i rzeczowa odpowiedz!

    pozdrawiam
    Merlin

  • 4. Data: 2004-06-06 08:04:25
    Od: Lech <l...@I...fm>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > bo jeśli kupił go "na siebie" to to nie jest IMO zlecenie a agencja
    > (a agent "jest przedsiębiorcą" wg K.C. !).

    Hmm... może za szybko to przeczytałem, ale gdzie jest problem?
    Proszę czytać ze zrozumieniem ;) (a mnie w razie czego też oświecić) :
    kolega kupił komputer dla siebie, ale sytuacja sie zmieniła i jest
    zmuszony go sprzedać - to wolno, jego sprawa, jego problem. Okazało się
    nieoczekiwanie, że uzyskał za niego wyzszą cenę od tej, za którą kupił -
    cóż, zdarza się - miał pecha ;) Z kupującym sporzadza umowę k-s którą
    rejestruje w US opłacając 2% (strzelam z pamięci - trzeba sprawdzić
    szczegóły). Nabywajacy ma przy okazji dowód legalnego pochodzenia towaru
    i może wpuścić go nawet w koszt firmy. Czy w tej operacji jest coś nie tak?

    Pzdr.
    Lech

    Aha, i "z owym zawieszeniem"... tego akurat tez nie będę komentował ;))

    I jeszcze lekko OT: fajnie, że w ogóle ktoś chciał na cokolwiek
    odpowiedzieć ;) Ja zadałem nieco prowokacyjne pytanie parę linijek niżej
    - nic. Już dwie osoby pytały się o podpis na FV - też cisza. Jesli nawet
    ktoś uważa, ze jest to tak oczywiste, to powinien tym bardziej podzielić
    się wiedzą - w przeciwnym wypadku pozwolę sobie zasugerować zmianę
    profilu grupy - kategoria "dyskusyjna" coś mi się wydaje mało adekwatna
    ;) Ale może to tylko takie pierwsze wrażenie - w końcu jestem
    nowicjuszem ;))
    Na pytanie dot. podpisu mogę szczegółowo odpowiedzieć i uczynię to,
    jesli nadal będzie obowiązywała zmowa milczenia... :(

  • 5. Data: 2004-06-07 09:04:16
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Lech napisał:

    > I jeszcze lekko OT: fajnie, że w ogóle ktoś chciał na cokolwiek
    > odpowiedzieć ;) Ja zadałem nieco prowokacyjne pytanie parę linijek niżej
    > - nic. Już dwie osoby pytały się o podpis na FV - też cisza. Jesli nawet

    Niektóre pytania pojawiają się nawet kilka razy dziennie - "podpis na
    FV" jest jednym z nich.
    Fajnie gdyby przed zadaniem pytania ludzie używali googla...

    > ktoś uważa, ze jest to tak oczywiste, to powinien tym bardziej podzielić
    > się wiedzą - w przeciwnym wypadku pozwolę sobie zasugerować zmianę
    > profilu grupy - kategoria "dyskusyjna" coś mi się wydaje mało adekwatna

    Oczywiste jest to, że tu nikt nic nie musi, zwłaszcza po raz 150
    odpowiadać na to samo pytanie.

> [...]
    > Na pytanie dot. podpisu mogę szczegółowo odpowiedzieć i uczynię to,
    > jesli nadal będzie obowiązywała zmowa milczenia... :(

    Proszę bardzo, w archiwum jest jeszcze trochę miejsca.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 6. Data: 2004-06-19 12:12:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jun 2004, Lech wrote:
    [...]
> [...]
    > + kupił komputer dla siebie, ale sytuacja sie zmieniła i jest zmuszony go
    > + sprzedać - to wolno, jego sprawa, jego problem.

    Nie da się ukryć że to wolno.
    W prawdopodobieństwo iż "przypadkiem" na zakup wziął pożyczkę w tej samej
    firmie której później sprzedał Wysoki Sąd może JEDNAK nie uwierzyć :)
    A jak Tomasz przyzna że dał pieniądze "w celu" (na grupie przyznał :))
    albo iz kolega kupił "w celu" (na grupie przyznał !) to nawet dowód
    jest, nie tylko poszlaka :)

> [...]
    > + okazji dowód legalnego pochodzenia towaru i może wpuścić go nawet w koszt
    > + firmy. Czy w tej operacji jest coś nie tak?

    Brakuje zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży rzeczy ruchomych
    w okresie 6 miesięcy od nabycia !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)