  • 1. Data: 2003-08-24 20:34:07
    Temat: Podatek od najmu
    Od: "Wildcat" <w...@s...com>

    Jak ewidencjonowac (a chyba musze) przychody z najmu, aby US nie przyczepil
    sie do podatku jaki bede placil (w skali 8,5%).

    Ewidencja chyba potrzebna bo w umowie mam, ze "media placi lokator" i nie sa
    one podane - ich wysokosc.

    Jest problem, bo. np en.el. placi sie zaliczkowo, np. po 50 zl...... a po
    pol roku jest rozliczenie....(np. doplata 500 zl). czy wiec na biezaco
    placic od tych 50, a dopiero po pol roku od calosci?........

    Pozdrawiam,
    Wildcat

    Pozdrawiam,
    Mariusz 'Wildcat' Zdeb
    http://www.staszow.com

  • 2. Data: 2003-08-24 20:43:54
    Temat: Re: Podatek od najmu
    Od: "Ingle" <m...@p...tlen.pl>

    > Jak ewidencjonowac (a chyba musze) przychody z najmu, aby US nie
    przyczepil
    > sie do podatku jaki bede placil (w skali 8,5%).

    poczytaj ustawe o zryczaltowanym podatku dochodowym odniektorych
    przychodow - tam jest to ladnie opisane i calkiem sensownie :)
    Z tego co ja pamietam to 8.5% placisz do wysokosci 4000?, od reszty 20%.

    > Ewidencja chyba potrzebna bo w umowie mam, ze "media placi lokator" i nie
    sa
    > one podane - ich wysokosc.

    Jesli masz w umowie o najem napisane ile sie placi za najem, to nei musisz
    nic prowadzic - wystarczy ta umowa (art.15 ust.2). A sadze, ze masz tam
    zawarta kwote :) Jesli nie - to wtedy normalna ewidencja dla ryczaltowcow -
    IMHO. wpisujesz kwoty w odpowiedniej kolumnie i chyba moze byc :)

    > Jest problem, bo. np en.el. placi sie zaliczkowo, np. po 50 zl...... a po
    > pol roku jest rozliczenie....(np. doplata 500 zl). czy wiec na biezaco
    > placic od tych 50, a dopiero po pol roku od calosci?........

    No ale przeciez te 50 i 500 zl nie jest twoim dochodem, tylko to sa media -
    wiec to nie idzie dla ciebie, tylko dla energetyki. Myle sie? :)

    > Pozdrawiam,
    > Wildcat

    Rowniez pozdrawiam
    Ingle

    -
    NoSpamRulezzz
    -

  • 3. Data: 2003-08-25 07:36:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Aug 2003, Ingle wrote:
    [...a to był Wildcat...]
    [...]
> [...]
    >+ Jesli masz w umowie o najem napisane ile sie placi za najem, to nei musisz
    >+ nic prowadzic - wystarczy ta umowa (art.15 ust.2).

    No to IMHO tłumaczy że nie ma w umowie "wysokości" :], nawet
    jeśli jest kwota którą dostanie "do ręki".

    >+ A sadze, ze masz tam zawarta kwote :)

    Ale przecież pisze że jest zapis iż "za media płaci lokator" !
    A o ile pamiętam opisy (z GP) pułapek w opodatkowaniu
    ryczałtowym - to cała zabawa polega na tym że niemal wszystkie
    obciążenia są obciążeniami *właściciela*. I to że lokator
    (wg umowy) ma je "dopłacić" powoduje że są zarówno przychodem
    jak i kosztem !
    A że przy ryczałcie kosztów się nie uwzględnia... trudno,
    "ten typ tak ma" :|, podatek od *przychodu* zapłacić
    trzeba.
    Przyznam że nie wnikałem i nie wiem czy coś się zmieni jeśli
    umowę z dostawcą będzie miał zawarty lokator a nie właściciel
    (ale AFAIK to dostawcy nie są chętni do takich umów).
    [...]
> [...]
    >+ No ale przeciez te 50 i 500 zl nie jest twoim dochodem, tylko to sa media -
    >+ wiec to nie idzie dla ciebie, tylko dla energetyki. Myle sie? :)

    Mylisz się, IMO !
    Najprawdopodobniej (nie pisze tego, ale tak podejrzewam) ma
    umowy "na siebie" - więc stanowią jego przychód i koszt.

    ...to ja też :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    ("mała wspólnota w zarządzie własnym")

  • 4. Data: 2003-08-25 07:49:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Aug 2003, Wildcat wrote:

> [...]
    >+ pol roku jest rozliczenie....(np. doplata 500 zl). czy wiec na biezaco
    >+ placic od tych 50, a dopiero po pol roku od calosci?........

    Tak sobie myślę, że ewidencja powinna odzwierciedlać to co
    (i na jakiej podstawie) płaci lokator. Bo skoro to twój
    przychód i koszt - no to powstają w momencie w którym lokator
    wpłaca.
    Ja już nie pamiętam na czym stanęło (bo było wałkowane): czy
    przy ryczałcie z najmu nie-DG przychód jest kasowy czy
    memoriałowy ? Bo podstawę przy kasowym stanowiłby IMHO kwit wpłaty,
    co mogłoby mieć "uboczną zaletę" - wiesz czy lokator płaci :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-08-25 15:15:51
    Od: "Ingle" <m...@p...tlen.pl>

> [...]
    > memoriałowy ? Bo podstawę przy kasowym stanowiłby IMHO kwit wpłaty,
    > co mogłoby mieć "uboczną zaletę" - wiesz czy lokator płaci :)

    I co, to ma byc prawo dla zwyklych obywateli? Jak zwykly, szary czlowiek ma
    sie w tym wszystkim polapac skoro 'szpece' :) <bez urazy> sie nie moga
    polapac? A zaczelo sie tylko od tego czy prowadzic ewidencje czy nie...
    ehh.... A mialo byc tak pieknie... :)

    pozdrowionka
    Ingle

    -
    NoSpamRulezzz
    -

  • 6. Data: 2003-08-25 17:19:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2003, Ingle wrote:
    [...]
    >+ I co, to ma byc prawo dla zwyklych obywateli?

    Nie "ma być", a "jest" :(
    Nie wiem jaki był cel ustawodawcy - być może posłowie aż
    tak daleko nie myśleli. Ale wnioski zaprezentowane z GP
    wyglądały na poprawne :( i ryczałt najmu wcale na taki
    "oczywisty w prowadzeniu" nie wygląda :(
    Drugim spornym problemem AFAIK była kwota graniczna:
    zdaniem sporej częsci interpretatorów z literalnego
    zapisu wynikałoby że *nie* nadwyżka nad kwotę graniczną
    (choć chyba ostatnio jest to tak interpretowane ?)
    a dopiero wszystkie płatności otrzymane *po* jej
    przekroczeniu "wchodzą w próg". Znaczy: miejsce
    na "naciągnięcia" dla odważnych ryzykantów :>

    >+ Jak zwykly, szary czlowiek ma

    Jaki tam zwykły. Ma dostęp do Internetu, wie że gdzieś
    dzwonią - i jeszcze marudzi ;) !
    [...]
    >+ ehh.... A mialo byc tak pieknie... :)

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-08-25 20:32:09
    Od: "Wildcat" <w...@s...com>

    > Najprawdopodobniej (nie pisze tego, ale tak podejrzewam) ma
    > umowy "na siebie" - więc stanowią jego przychód i koszt.

    oczywiscie.... czy widzieliscie np. Zaklad Energetyczny, ktory podpisze
    umowe z kims innym jak wlasciciel lokalu..... przy podpisaniu umowy,
    musialem pokazac akt notarialny:-)

    dzieki..... czyli rozumie, ze prowadze ewidencje jak ryczaltowcy..... a o
    nie juz sie jakos dowiem.

    pozdrawiam,
    Wildcat

  • 8. Data: 2003-08-25 21:54:48
    Od: "Ingle" <m...@p...tlen.pl>

> [...]
    > a dopiero wszystkie płatności otrzymane *po* jej
    > przekroczeniu "wchodzą w próg". Znaczy: miejsce
    > na "naciągnięcia" dla odważnych ryzykantów :>

    Heh, normalka :) Z tego co ja niedawno doczytywalem, to sprawa tej
    'nadwyzki' wygladac ma nastepujaco (przyklad w Euro, dla przejrzystosci):

    Styczen - przychód 750? - podatek 8.5% od kwoty 750 czyli 63,75euro
    Luty - 750? - podatek 8.5% czyli 63,75euro
    marzec - 750? - podatek 8.5% czyli 63,75euro
    kwiecien - 750? - podatek 8.5% czyli 63,75euro
    maj - 750? - podatek 8.5% czyli 63,75euro
    czerwiec - 750? - podatek 8.5% od kwoty 250euro czyli 21,25euro
    lipiec - przychod 750? - podatek - 20% od kwoty 1250euro (750z tego mies. i
    pozostale 500 z czerwca) czyli 250euro
    sierpien - przychod 750? - podatek 20% od kwoty 750euro czyli 150euro

    dalej tak samo, az do grudnia

    i od stycznia znowu to samo :)
    fajnie, nie? :D

    pozdrowionka
    Ingle

    -
    NoSpamRulezzz
    -

  • 9. Data: 2003-08-26 09:01:03
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Wildcat" <w...@s...com> napisał w wiadomości

    > oczywiscie.... czy widzieliscie np. Zaklad Energetyczny, ktory podpisze
    > umowe z kims innym jak wlasciciel lokalu..... przy podpisaniu umowy,
    > musialem pokazac akt notarialny:-)

    Owszem. Z lokatorami mieszkań z TBS-ów. Z-d Energetyczny, TP SA podpisuje
    umowy jedynie na podstawie umów najmu ww. mieszkań.
    Ale to całkiem inny przypadek niż Twój :)
    pzdr
    Kasia

  • 10. Data: 2003-08-27 14:49:51
    Temat: Re[2]: Podatek od najmu