  • 11. Data: 2014-03-19 16:55:35
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-03-19 09:12, Leszek Zur pisze:
    > Wiedziałem i dowiedziałem się występując do sądu z wnioskiem o wydanie
    > orzeczenia o nabycie spadku. Nie miałem obowiązku być na rozprawie ani
    > też nie miałem wyznaczonego czasu w jakim muszę wystąpić z tym wnioskiem.

    I co, gdybyś w ogóle nie wystąpił o wyrok, to byś do końca życia rżnął
    głupa, że nie wiesz o wyroku?

    > Jakim cudem mogłem się dowiedzieć w dniu śmierci spadkodawcy skoro to
    > sąd a nie kto inny decyduje o tym fakcie.

    Sąd jedynie stwierdza nabycie spadku, spadek nabywa się w momencie
    śmierci spadkodawcy (jeśli dziedziczysz bezpośrednio od spadkodawcy).

    > Dlaczego. Ja nie mam wątpliwości kiedy nabyłem spadek. Było to w dniu
    > uprawomocnienia się orzeczenia.

    Nie, było to w momencie śmierci spadkodawcy (art. 922 " Prawa i
    obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną
    lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej")

    > Twierdzę tylko, że dowiedziałem się o
    > tym dopiero gdy listem poleconym przyszedł do mnie odpis orzeczenia.

    Sam cytowałeś przepis, z którego wynika, że deklarację miałeś złożyć od
    dnia prawomocności, a nie od dnia, w którym się o prawomocności
    dowiedziałeś.

    > Wcześniej mogłem tylko przypuszczać, że odziedziczyłem spadek. To w
    > końcu sąd a nie ja o tym decyduje. Jeśli ktoś uważa inaczej to proszę mi
    > powiedzieć kiedy ja się faktycznie dowiedziałem o nabyciu spadku i
    > dlaczego to było tego dnia.

    Kodeks cywilny reguluje kto jak dziedziczy, zakłada się fikcję, że
    znasz kc.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2014-03-20 08:52:13
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2014-03-19 03:28:13 +0100, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> said:

    > O nabyciu tych rzeczy dowiedziałeś się w momencie otwarcia spadku,
    > czyli w momencie śmierci spadkodawcy i zeznanie powinieneś złożyć w
    > ciągu pół roku od uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabyciu
    > spadku.
    >
    > Cytowany przepis działa, gdyby było tak, że po 3 latach nagle okazuje
    > się, że spadkobierca miał zakopane złoto w ogródku, i Ty je szczęśliwie
    > odziedziczyłeś, to wówczas możesz skorygować swoje zeznanie w
    > zakreślonym terminie (od dnia, kiedy "dowiedziałeś się" o spadku).

    Upewnić chcę się:
    Tak samo w sytuacji, gdy toczy się proces o odszkodowanie wszczęty za
    życia denata?
    Tzn. spadkobiercy wiedzą, że _jeśli_ proces zakońcy się wyrokiem
    przyznającym odszkodowanie, _to wtedy_ coś odziedziczą (bez wyroku masą
    spadkową są ubrania, zegarek i parę książek) i dopiero od
    uprawomocnienia takiego wyroku zacznie biec termin na powiadomienie
    naczelnika US?

    --
    Bydlę