  • 1. Data: 2014-03-18 15:10:52
    Temat: Podatek od spadku
    Od: Leszek Zur <U...@t...eu.org>

    Mam problem z Urzędem Skarbowym. Chodzi o podatek od spadku.
    Historia wygląda tak:
    - 10-01-2012 złożyłem wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku
    - 8-03-2012 odbyła się pierwsza rozprawa, podczas której składałem
    wyjaśnienia. Wtedy też sąd poinformował mnie o terminie drugiej
    rozprawy, na której jednak nie muszę być obecny
    - 24-05-2012 odbyła się druga rozprawa bez mojej obecności (ani żadnego
    z moich pełnomocników), na której zapadło orzeczenie, że jestem jedynym
    spadkobiercą
    - 15-06-2012 orzeczenie to uprawomocniło się
    - 25-10-2012 wystąpiłem do sądu o wydanie orzeczenia o nabyciu spadku
    - 7-12-2012 dostałem to orzeczenie
    - 12-04-2013 złożyłem w Urzędzie Skarbowym zeznanie ZD-Z2

    Jako rodzeństwo na podstawie art. 4a pkt 1 Ustawy o podatku od spadków i
    darowizn jestem zwolniony z podatku ale pod warunkiem, że złożę zeznanie
    w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu.
    Jednocześnie pkt 2 tego samego art. mówi, że:

    Jeżeli nabywca dowiedział się o nabyciu własności rzeczy lub praw
    majątkowych po upływie terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
    zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się, gdy nabywca zgłosi te
    rzeczy lub prawa majątkowe naczelnikowi urzędu skarbowego nie później
    niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich
    nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o
    ich nabyciu.

    Ja twierdzę, że dowiedziałem się o nabyciu spadku 7-12-2012 więc na
    podstawie tego przepisu jestem zwolniony z płacenia podatku.
    Urząd Skarbowy twierdzi, że zeznanie złożyłem zbyt późno i domaga się
    ode mnie zapłacenie podatku.
    Kto ma rację ?
    Czy znacie przypadki, że ktoś wygrał z US w takiej sprawie ?
    Na co mam się powołać ?

    Leszek

  • 2. Data: 2014-03-18 16:52:31
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-03-18 15:10, Leszek Zur pisze:

    > - 25-10-2012 wystąpiłem do sądu o wydanie orzeczenia o nabyciu spadku

    A skąd wiedziałeś, że jest do wydania? :-)
    Czy US uważa inną datę za pewną?

  • 3. Data: 2014-03-18 22:30:56
    Od: Leszek Zur <U...@t...eu.org>

    W dniu 2014-03-18 16:52, cef pisze:
    > A skąd wiedziałeś, że jest do wydania? :-)

    Bo zadzwoniłem i jak mi powiedzieli, że mogą wydać tylko muszę napisać
    wniosek to tak zrobiłem.

    > Czy US uważa inną datę za pewną?

    US trzyma się wersji że data uprawomocnienia się wyroku jest
    najważniejsza i na moje tłumaczenia, że ja nie wiedziałem jakie zapadło
    orzeczenie dopóki nie dostałem go na piśmie do ręki od sądu mówią, że
    mogłem wcześniej wystąpić do sądu o odpis.

    Leszek

  • 4. Data: 2014-03-19 00:46:52
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Dałeś d... .
    Idź do doradcy podatkowego (za pieniądze).

  • 5. Data: 2014-03-19 01:00:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2014, Leszek Zur wrote:

    > Jako rodzeństwo na podstawie art. 4a pkt 1 Ustawy o podatku od spadków
    > i darowizn jestem zwolniony z podatku ale pod warunkiem, że złożę zeznanie
    > w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

    Odnotowujemy.
    Zwróć uwagę, że termin nie startuje od daty nabycia.

> [...]
    > naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia,
    [...]

    > Ja twierdzę, że dowiedziałem się o nabyciu spadku 7-12-2012 więc na podstawie
    > tego przepisu jestem zwolniony z płacenia podatku.

    To teraz pytanie: a co stanowi art.922 KC, pierwszy w rozdziale:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8323
    1,20140123,przepisy-ogolne.html

    Kiedy następuje "nabycie spadku"?

    > Kto ma rację ?
    > Czy znacie przypadki, że ktoś wygrał z US w takiej sprawie ?

    Nie wiem, nie znam, ale na pierwszy rzut oka sprawa wygląda źle.
    "Bonus" przysługuje IMVHO tylko wtedy, jeśli nie wiedziało się o śmierci
    spadkodawcy lub nie wiedziało się że jest się spadkobiercą (np. w wyniku
    istnienia testamentu lub odrzuceń spadku), bo momentem nabycia jest
    śmierć spadkodawcy.
    "Zwykły" tryb, w którym liczy się od orzeczenia sądu, daje czas na
    przewlekłość procesu, ale czas od nabycia już płynie.

    Dla jasności: od momentu śmierci spadkodawcy do orzeczenia o spadku
    majątek spadkowy jest w takim dziwnym stanie, że stanowi własność
    spadkobierców, którą mogą "odrzucić wstecz", jak i nie mogą się
    powoływać na prawa do niej wobec "osób trzecich" aż do orzeczenia
    sądu (to jest wprost w przepisie art.1027 KC, sprawdź).
    Niemniej, na mój gust, NABYCIE następuje właśnie w tym momencie.
    Znaczy w momencie śmierci spadkodawcy.
    I to nieświadomosć "nabycia" uprawnia do przesuniecia terminu,
    nie nieświadomość stwierdzenia spadku.
    Skoro byłeś na pierwszej rozprawie, to na pewno w tym momencie już
    wiedziałeś o "nabyciu" i ten termin płynął.

    > Na co mam się powołać ?

    Brak pomysłów :(

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-03-19 01:02:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2014, cef wrote:

    > A skąd wiedziałeś, że jest do wydania? :-)
    > Czy US uważa inną datę za pewną?

    Możesz odnieść się do mojego sąsiedniego posta?
    IMO z ratio legis, poprzez fakt użycia dwu odrębnych określeń, jasno
    wynika, że w przywołanych przepisach ustawodawca miał na mysli RÓŻNE
    zdarzenia stanowiace "punkt startowy".
    I w tym tkwi pułapka w założeniu, że niewiedza o stwierdzeniu nabycia
    cokolwiek zmienia.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-03-19 03:28:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]

    > - 24-05-2012 odbyła się druga rozprawa bez mojej obecności (ani żadnego
    > z moich pełnomocników), na której zapadło orzeczenie, że jestem jedynym

    Czyli wiedziałeś, że musisz się dowiedzieć o wyroku.

> [...]
    > niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich
    > nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o

    O nabyciu tych rzeczy dowiedziałeś się w momencie otwarcia spadku, czyli
    w momencie śmierci spadkodawcy i zeznanie powinieneś złożyć w ciągu pół
    roku od uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabyciu spadku.

    Cytowany przepis działa, gdyby było tak, że po 3 latach nagle okazuje
    się, że spadkobierca miał zakopane złoto w ogródku, i Ty je szczęśliwie
    odziedziczyłeś, to wówczas możesz skorygować swoje zeznanie w
    zakreślonym terminie (od dnia, kiedy "dowiedziałeś się" o spadku).

    > Ja twierdzę, że dowiedziałem się o nabyciu spadku 7-12-2012 więc na
    > podstawie tego przepisu jestem zwolniony z płacenia podatku.

    źle twierdzisz.

    > Urząd Skarbowy twierdzi, że zeznanie złożyłem zbyt późno i domaga się
    > ode mnie zapłacenie podatku.
    > Kto ma rację ?

    US.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2014-03-19 08:59:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Możesz odnieść się do mojego sąsiedniego posta?

    Mógłbym, ale żeby napisać coś z sensem musiałbym przeczytać te przepisy,
    a nie mam na to czasu chwilowo.
    Dla mnie sprawa jest o tyle jasna, że wątkotwórca wie od dawna,
    że nabywa spadek. Jest rozprawa, wiadomo czego dotyczy kolejna,
    jest orzeczenie o uprawomocnieniu (i on doskonale wie czego dotyczyła
    sprawa skoro zwraca się do sądu po dokumenty) i od biedy od tej daty
    można się spierać, ale tę też
    zaniedbał, więc tylko prawnik mu zostaje i pomroczność jasna czy co tam
    mu podpowiedzą.

  • 9. Data: 2014-03-19 09:06:42
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Spadek nabył, ale niekoniecznie wiedział o przedmiotach (majątku) wchodzącym w skład
    masy?
    Łatwiej by mu było odkręcić, gdyby po stwierdzeniu nabycia toczyła się dodatkowo
    sprawa o dział spadku

    -----

  • 10. Data: 2014-03-19 09:12:01
    Od: Leszek Zur <U...@t...eu.org>

    W dniu 2014-03-19 03:28, Liwiusz pisze:> W dniu 2014-03-18 15:10, Leszek
    Zur pisze:

    > Czyli wiedziałeś, że musisz się dowiedzieć o wyroku.

    Wiedziałem i dowiedziałem się występując do sądu z wnioskiem o wydanie
    orzeczenia o nabycie spadku. Nie miałem obowiązku być na rozprawie ani
    też nie miałem wyznaczonego czasu w jakim muszę wystąpić z tym wnioskiem.

    > O nabyciu tych rzeczy dowiedziałeś się w momencie otwarcia spadku, czyli
    > w momencie śmierci spadkodawcy i zeznanie powinieneś złożyć w ciągu pół
    > roku od uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabyciu spadku.

    Jakim cudem mogłem się dowiedzieć w dniu śmierci spadkodawcy skoro to
    sąd a nie kto inny decyduje o tym fakcie.

> [...]
    > odziedziczyłeś, to wówczas możesz skorygować swoje zeznanie w
    > zakreślonym terminie (od dnia, kiedy "dowiedziałeś się" o spadku).

    Masz rację. Wtedy też tak działa.

    > źle twierdzisz.

    Dlaczego. Ja nie mam wątpliwości kiedy nabyłem spadek. Było to w dniu
    uprawomocnienia się orzeczenia. Twierdzę tylko, że dowiedziałem się o
    tym dopiero gdy listem poleconym przyszedł do mnie odpis orzeczenia.
    Wcześniej mogłem tylko przypuszczać, że odziedziczyłem spadek. To w
    końcu sąd a nie ja o tym decyduje. Jeśli ktoś uważa inaczej to proszę mi
    powiedzieć kiedy ja się faktycznie dowiedziałem o nabyciu spadku i
    dlaczego to było tego dnia.

    Leszek