  • 1. Data: 2006-10-19 11:49:05
    Temat: Podatek od spadku i darowizny
    Od: Galerida <g...@o...pl>

    Witam,

    Mam kilka pytan zwiazanych z opodatkowaniem spadku i darowizny:

    1) Czy prawo spadkowe dziala wstecz, tzn. czy jezeli osoba z rodziny
    zmarla np. przed 4 laty, to teraz, zakladajac sprawe spadkowa, trzeba
    czy nie trzeba zaplacic podatek?

    2) Czy wycena obowiazuje wedlug cen w chwili smierci, czy wedlug cen
    obecnych?

    3) Slyszalam, ze w urzedach skarbowych sa specjalne tabele,
    ulatwiajace wycene przy sprawach spadkowych, czy urzednik ma obowiazek
    je pokazac wyceniajacemu na jego prosbe?

    4) Czy mozna zrzec sie spadku po ojcu na rzecz matki, a potem
    przeprowadzic darowizne calosci z matki na corke?

    5) Czy nieprzeprowadzenie sprawy spadkowej w jakims terminie wiaze sie
    z jakimis konsekwencjami?

    Pozdrawiam,

    Galerida

  • 2. Data: 2006-10-19 12:00:45
    Temat: Re: Podatek od spadku i darowizny
    Od: "As" <j...@o...pl>

    Witam, sprobuje pomoc....

    Użytkownik "Galerida" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > 1) Czy prawo spadkowe dziala wstecz, tzn. czy jezeli osoba z rodziny
    > zmarla np. przed 4 laty, to teraz, zakladajac sprawe spadkowa, trzeba czy

    Przedawnienie nastapiloby po 5 latach, wiec mimo uplywu 4 lat niestety
    podatek bedzie

    > 2) Czy wycena obowiazuje wedlug cen w chwili smierci, czy wedlug cen
    > obecnych?

    Mysle ze wedlug cen obecnych

    > 3) Slyszalam, ze w urzedach skarbowych sa specjalne tabele, ulatwiajace
    > wycene przy sprawach spadkowych, czy urzednik ma obowiazek je pokazac
    > wyceniajacemu na jego prosbe?

    Pokazywac nie pokazuja, ale doradzaja na ile wycenic

    > 4) Czy mozna zrzec sie spadku po ojcu na rzecz matki, a potem
    > przeprowadzic darowizne calosci z matki na corke?

    Mozna, ale oplacalnosc - wydaje mi sie - od tego co bylo w spadku

    > 5) Czy nieprzeprowadzenie sprawy spadkowej w jakims terminie wiaze sie z
    > jakimis konsekwencjami?

    Zalezy od US :)

  • 3. Data: 2006-10-19 12:23:18
    Od: Galerida <g...@o...pl>

    As napisał(a):
    > Witam, sprobuje pomoc....
    >
    > Użytkownik "Galerida" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Przedawnienie nastapiloby po 5 latach, wiec mimo uplywu 4 lat niestety
    > podatek bedzie

    Dziekuje. Tzn. przedawnienie liczy sie chyba od momentu ustanowienia
    przez US wysokosci podatku i nakazu splaty, a nie od smierci
    spadkodawcy? Czyli jak sprawa nie zostala zalozona, to nie ma mowy o
    zadnym przedawnieniu, nawet po uplywie 5 lat od daty smierci?

    Pozdr.
    Galerida

  • 4. Data: 2006-10-19 12:35:29
    Od: "As" <j...@o...pl>

    Moment obowiazku podatkowego powstaje w wyniku uprawomocnienia wyroku
    sadowego o nabyciu spadku, potem jest 30 dni na zlozenie deklaracji (US
    otrzymuje kopie wyroku nod Sadu), nastepnie US wydaje decyzje o zaplacie
    podatku i tak, wtedy zobowiazanie podatkowe przedawnia sie po 5 latach. Mam
    nadzieje ze niczego nie pokrecilam :). Pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-10-20 22:32:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Oct 2006, As wrote:

    > Moment obowiazku podatkowego powstaje w wyniku uprawomocnienia wyroku
    > sadowego o nabyciu spadku

    Znaczy "sądowego stwierdzenia nabycia" (to nie wyrok) czy spadkobiercy
    się sšdzš o spadek?
    Mam pytanie: możesz wskazać z czego to wynika? Ew. o którym podatku
    piszesz: od spadku czy PCC? (niekiedy MOŻE wystąpić PCC, niezależnie
    od podatku od spadku, przy dziale spadku - nie przy przyjęciu).
    Bo z ustawy wynika tak:
    +++
    Art. 6. 1. Obowišzek podatkowy powstaje:
    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilš przyjęcia spadku;
    2) przy nabyciu w drodze zapisu lub dalszego zapisu - od daty
    ogłoszenia testamentu, a przy nabyciu z polecenia testamentowego - z
    chwilš wykonania tego polecenia;
    2a)16) przy nabyciu tytułem zachowku - z chwilš zaspokojenia
    roszczenia lub jego częœci;
    ---

    Na przyjęcie spadku jest pół roku od otwarcia spadku (czyli œmierci
    spadkodawcy z grubsza bioršc), póŸniej następuje ono "z urzędu".
    Coś mi nie pasuje!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-11-10 15:12:50
    Od: "As" <j...@o...pl>

    Zgadza sie jak jest napisane powyzej tzn. ponizej :). Sorrki zapedzilam
    sie - nie mialo to zabrzmiec ze to wyrok... IMO obowiazek podatkowy spadku
    powstaje w wyniku uprawomocnienia nabycia spadku, nieistotne czy poprzez
    dziedziczenie czy poprzez testament, w kazdym razie musi byc zlozone
    oswiadczenie o przyjeciu ew. odrzuceniu i musi byc zlozone przed sadem,
    nastepnie sad wydaje postanowienie ze pani X czy pan Y przyjal spadek i
    takie tam ble ble i w momencie uprawomocnienia tego pisma powstaje obowiazek
    podatkowy. W takich przypadkach nalezy sie sugerowac Kodeksem cywilnym i
    ustawa o spadku, a w przypadku przedawnienia jeszcze Ordynacja podatkowa.
    Podatek PCC to juz inny temacik :)

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0610210030210.2232@athlon64...

  • 7. Data: 2006-11-14 17:26:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Nov 2006, As wrote:

    > IMO obowiazek podatkowy spadku
    > powstaje w wyniku uprawomocnienia nabycia spadku,

    To by było logiczne.
    Tylko przepis brzmi tak, że wypada rozumieć go inaczej (że samo
    nabycie, bez uprawomocnienia, powoduje obowiązek podatkowy).
    Dlatego mi się "nie podoba" :)

    pzdr, Gotfryd