  • 1. Data: 2006-10-19 11:15:13
    Temat: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych rozliczany przez jednego z małżonków. Problem?
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Witam,

    W zeszłym roku dochody z najmu lokalu stanowiącego współwłasność
    ustawową były rozliczane na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego przez
    jednego z małżonków. Stosowne oświadczenia zostały złożone (o wyborze
    trybu opodatkowania i o tym, że ryczałt będzie rozliczany przez jednego
    z małżonków).

    Przyszedł nowy rok i - jak rozumiem - o ile nie zostały złożone inne
    oświadczenia to tryb opodatkowania pozostaje bez zmian (art. 9 punkt 1
    ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    osiąganych przez osoby fizyczne).

    Ale czy z artykułu 12 punkty 5, 6, 7 wynika konieczność ponownego
    złożenia oświadczenia o rozliczaniu ryczałtu przez jednego z małżonków?

    Moja wątpliwość wynika z braku analogicznego zapisu jak przy wyborze
    trybu opodatkowania odnoszącego się do "przechodzenia" wyboru na
    następne lata.

    Jeśli istotnie istniała taka konieczność to co radzicie zrobić skoro
    takie oświadczenie (o rozliczaniu przez jednego z małżonków nie zostało
    złożone?

    Oczywiście kwoty podatku były odprowadzane w pełnej wysokości (chociaż
    tylko przez jednego z małżonków).

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 2. Data: 2006-10-19 11:58:51
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    piotrek wrote:

> [...]
    > oświadczenia to tryb opodatkowania pozostaje bez zmian (art. 9 punkt 1
    > ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów

    Okazuje się, że jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy.

    W zeszłym roku zakończyła się współpraca z poprzednim wynajmującym.
    Było 5 miesięcy przerwy w wynajmie i dopiero wtedy (już w tym roku)
    rozpoczęła się współpraca z kolejnym najemcą.

    Z powodu zmiany najemcy i tej właśnie przerwy, zdaniem Pani z US do
    której przed chwilą zadzwoniłem, w tym roku nie przysługuje ryczałt.
    Z takiego mianowicie powodu, że nie zostało złożone oświadczenie o
    wyborze trybu opodatkowania ryczałtem dla nowego najmu.

    OK. To nie jest dla mnie problem. Jeśli nie ma wyjścia, to niech
    przychody z najmu będą opodatkowane na zasadach ogólnych.
    Szczęśliwie teraz jest wynajmowana jedynie część nieruchomości i dochody
    nawet jeszcze nie spowodowały konieczności złożenia PIT-5.

    ----

    I teraz kolejne pytania:

    Czy Pani z US ma rację?

    Jeśli tak, to jak tą sytuację "rozplątać"? Chodzi o nienależnie wpłacony
    do tej pory ryczałt.

    No i jeśli Pani z US ma rację to potencjalnie jest jeszcze jeden
    problemik ...

    Ze względu na wysokości przychodów z najmu w zeszłym roku zostałem
    czynnym VAT-owcem. Za tegoroczne przychody z najmu były zatem wystawiane
    faktury VAT i był odprowadzany podatek VAT.

    Czy ten fakt dodatkowo komplikuje coś w tej układance?

    Według mnie nie ponieważ opodatkowanie na zasadach ogólnych nie wyklucza
    możliwości bycia czynnym VAT-wcem.

    Ale wolę spytać ...

    Dziękuje za ewentualne sugestie.

    Pozdrawiam

    P.

  • 3. Data: 2006-10-19 12:36:29
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    piotrek wrote:
    > Czy Pani z US ma rację?

    Ratunku! :-)

    Dwa urzędy skarbowe i w każdym inna interpretacja ...

    Sens był mnie więcej taki:

    Urząd 1) Muszę składać ponieważ artykuł 6 punkt 1a mówi o dochodach z
    umowy najmu. Tak więc jeśli są dwie różne umowy to chodzi o dwa róże
    dochody w dodatku z przerwą pomiędzy umowami.

    Urząd 2) Nie muszę składać ponieważ artykuł 6 punkt 1a mówi ogólnie o
    dochodach z umowy najmu nie precyzując czy chodzi o jedną czy o wiele
    umów. Należy zatem rozumieć to jako przychody z najmu. A na podstawie
    artykułu 9 punkt 1 skoro nie zgłosiłem zmiany to dalej mam ryczałt.

    Informacja podatkowa natomiast informuje mniej więcej w tym duchu, że
    przepisy nie są jasne tak więc dla własnego bezpieczeństwa raczej
    powinienem złożyć, a skoro nie złożyłem to radzą pisać o interpretację
    do naczelnika US.

    No sorry, ale "wymiękłem" ...

    Zatem planuję jutro normalnie rozliczyć ryczałt a pojutrze napiszę do
    naczelnika. Chyba, że macie inny pomysł ...

    Pozdrawiam

    P.

  • 4. Data: 2006-10-20 06:44:19
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    piotrek wrote:

    > Ratunku! :-)

    Najwyraźniej dane mi jest korespondować w tym wątku jedynie z samym sobą ;-)

    Ale podzielę się jeszcze ostatnim spostrzeżeniem i znikam ...

    Otóż właśnie jestem po telefonach do tych samych instytucji co wczoraj
    (dwa urzędy skarbowe w Warszawie i ogólnopolska informacja podatkowa) i
    opinie osób z którymi dzisiaj rozmawiałem są zgoła przeciwne do opinii
    wyrażanych wczoraj.

    Ja rozumiem, że prawo podatkowe nie jest proste, ale dla odmiany moje
    pytanie dla urzędnika - zwłaszcza pracującego w US - powinno być trywialne.

    Niestety nie jest :-(

    No to jak dla mnie EOT (ale będę zerkał czy ktoś nie chciałby jeszcze
    dopisać czegoś merytorycznego w mojej sprawie).

    Pozdrawiam

    P.

  • 5. Data: 2006-10-20 07:14:26
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik piotrek napisał:

> [...]
    > Było 5 miesięcy przerwy w wynajmie i dopiero wtedy (już w tym roku)
    > rozpoczęła się współpraca z kolejnym najemcą.

    Czy do US składano zawiadomienie, że najem został zakończony?

> [...]
    > faktury VAT i był odprowadzany podatek VAT.
    >
    > Czy ten fakt dodatkowo komplikuje coś w tej układance?

    nie zmienia nic, poza tym, że przez 3 lata , od dnia zostania owym
    VATowcem, musisz nim byc, nawet jeżeli obroty będą niższe

  • 6. Data: 2006-10-20 12:20:22
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    gonia wrote:

    > Czy do US składano zawiadomienie, że najem został zakończony?

    Nie było składane zawiadomienie, choćby z tego powodu że planowany był
    dalszy najem lokalu.

    > nie zmienia nic, poza tym, że przez 3 lata , od dnia zostania owym
    > VATowcem, musisz nim byc, nawet jeżeli obroty będą niższe

    Tak właśnie myslałem.

    Pozdrawiam

    P.

  • 7. Data: 2006-10-20 13:08:37
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > Nie było składane zawiadomienie, choćby z tego powodu że planowany był
    > dalszy najem lokalu.

    No więc obowiązuje cię ryczałt za cały rok - fakt, że lokal(e) ni ebyły
    wynajmowane przez kilka miesięcy, nie oznacza, że postanowiłeś zakońćzyc
    wynajem jako taki. W związku z czym wynajęcie komuś lokalu skutkowało
    jedynie zawarciem nowej umowy najmu z kolejną osobą, nie rodziło zaś
    skutków informowania US o tej czynności ponownie.

    Natomiast co do nie poinformowania ponownie, ze najem będize rozliczany
    na 1 z małzonków:
    1. zostawiasz to w spokoju, składasz na koniec roku PIT-28, i czekasz,
    czy ktos zwróci uwagę na to - moim zdaniem nikt, podatki zostały
    odprowadzone
    2. na koniec roku wykonujecie 2 PITy-28, przy czym piszesz pisemko o
    przeksięgowanie nadpłaty z twojego konta na konto małzonki informując,
    że na 1 imie były wpłacane pieniądze, a okazało sie, że przeoczyliście
    do 20 stycznia złożenie 1 świstka, w związku z czym musicie złozyc dwa
    PITy 28

  • 8. Data: 2006-10-20 15:34:35
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    gonia wrote:

> [...]
    > że na 1 imie były wpłacane pieniądze, a okazało sie, że przeoczyliście
    > do 20 stycznia złożenie 1 świstka, w związku z czym musicie złozyc dwa

    Super! Dziękuję za sugestie.

    Pozdrawiam

    P.

  • 9. Data: 2006-10-20 22:24:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Oct 2006, piotrek wrote:

    > Ratunku! :-)
    >
    > Dwa urzędy skarbowe i w każdym inna interpretacja ...

    A co myślałeś??
    Tu byli tacy co z trudniejszymi pytaniami dzwonili do trzech lub
    czterech US. Z wiadomym Ci skutkiem ;)

    > Urząd 2) Nie muszę składać ponieważ artykuł 6 punkt 1a mówi ogólnie o
    > dochodach z umowy najmu nie precyzując czy chodzi o jedną czy o wiele umów.

    Przetłumaczę to na polski: ustawy podatkowe podatku dochodowego posługują
    się pojęciem "źródła dochodu".
    Źródła wymienione są w art.10 ustawy o podatku dochodowym.
    Źródłem jest np. DG.
    Więc jak ktoś uzyska przychód z 1-os DG w styczniu, potem ma 10 miesięcy
    wolne, a w grudniu uzyska przychód z S.C. którą w tymże grudniu założył,
    to jest to przychód *z tego samego źródła*.
    I jeśli będzie podlegał takiej samej formie opodatkowania, to będzie
    się traktować jako "dalszy dochód".
    Najem jest osobnym "źródłem" - IMO odpowiedź z cytatu jest dlatego
    właściwa (i tylko ta).
    Ustawa o ryczałcie po prawdzie nie odwołuje się "wprost" do tego
    mechanizmu, ale ma to zrobione tak:
    +++
    1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegajš
    również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika
    [baczność!]
    w roku kalendarzowym
    [spocznij]
    pienišdze i wartoœci pieniężne oraz wartoœć otrzymanych
    œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń z tytułu umowy najmu
    ---

    > Należy zatem rozumieć to jako przychody z najmu. A na podstawie artykułu 9
    > punkt 1 skoro nie zgłosiłem zmiany to dalej mam ryczałt.

    Moim zdaniem taki wybór jest na podstawie art.9.4 w opartiu o art.9.1
    "dożywotni aż do zmiany albo zgłoszenia" :)

    :)

    pzdr, Gotfryd