  • 1. Data: 2006-10-29 17:35:22
    Temat: Podatek od spadku - kiedy powstaje obowiązek?
    Od: "Janusz" <j...@w...pl>

    Witam
    Spotkałem się z dwiema sprzecznymi opiniami:

    1) Obowiązek powstaje z chwilą śmierci spadkodawcy
    [...]
    Zgodnie natomiast z prawem spadkowym, spadkobierca wstępuje w prawa i
    obowiązki zmarłego z chwilą jego śmierci, a zatem, w przypadku spadkobrania,
    decydującym momentem dla rozważenia, kiedy nastąpi nabycie rzeczy i praw
    majątkowych, ma data śmierci spadkodawcy, nie zaś wydanie przez sąd
    postanowienia w sprawie stwierdzenia nabycia spadku
    [...]

    2) Obowiązek podatkowy powstaje w chwili uprawomocnienia się orzeczenia sądu
    stwierdzającego fakt nabycia spadku

    Moja sytuacja jest taka. Spadkodawcy zmarli 18 i 28 lat temu. Spadkobiorców
    jest 4 - są to dzieci spadkodawców (I grupa).
    Spadek to gospodarstwo rolne składające się z 8 działek (częśc zalesiona)
    bez budynków.
    Nie było orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

    Kiedy w tym przypadku następuje obowiązek podatkowy?
    Czy warto czekać do początku następnego roku i skorzystać z nowej ustawy o
    podatku od spadków i darowizn (byłoby zwolnienie jeśli obowiązek podatkowy
    powstałby po orzeczeniu sądu)?

    Proszę o pomoc w rozwikłaniu tej zagadki

    Pozdrawiam
    Janusz