  • 1. Data: 2010-10-28 12:02:14
    Temat: Podatek od spłaty kredytu
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Witam.

    Syn przez kilka lat pobierał kredyt studencki - 600zł miesięcznie - w sumie
    zebrało mu się około 21 tyś. zł. Ja (i mój szwagier) jestem żyrantem.
    Stwierdziliśmy jednak, że dalsze pobieranie kredytu mu się nie opłaca (po co
    ma zaczynać karierę zawodową obciążony takim kredytem, po za tym zaczął
    pracę, ma na życie i opłaty, ale z dochodów na razie nie bardzo mu starcza
    na spłatę kredytu), i postanowiłem mu całość spłacić na raz. I tu moje
    pytanie - czy jeśli ja spłacę synowi kredyt, to czy on będzie musiał
    zapłacić od tego jakiś podatek? Czy fakt spłaty kredytu musieli byśmy
    zgłaszać w Urzędzie Skarbowym?
    Dodam, że przecież gdyby nie miał tego kredytu w ogóle, to i tak ja bym mu
    musiał te 600zł miesięcznie dawać. Przynajmniej do czasu, dopuki nie podjął
    pracy.
    Dodam, że syn ma 23 lata, i jeszcze studiuje (oprócz pracy).

    Pozdrawiam.
    Ajgor.

  • 2. Data: 2010-10-28 13:14:03
    Temat: Re: Podatek od spłaty kredytu
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 28-10-2010 14:02, Ajgor pisze:
> [...]
    > pracy.
    > Dodam, że syn ma 23 lata, i jeszcze studiuje (oprócz pracy).

    Zrób mu darowiznę pieniężną na spłatę tego kredytu - koniecznie
    przelewem na jego konto a on niech spłaci sobie ten kredyt - i zgłoś
    darowiznę do US (koniecznie!!). Będzie wolna od podatku i w razie czego
    syn będzie mógł zawsze pokazać, skąd miał kasę na spłatę całego kredytu.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2010-10-28 13:57:35
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" napisał w wiadomości

> [...]
    > (koniecznie!!). Będzie wolna od podatku i w razie czego syn będzie mógł
    > zawsze pokazać, skąd miał kasę na spłatę całego kredytu.

    A czy w takim przypadku będę może mógł jeszcze darowiznę odliczyć od
    podatku? :)

  • 4. Data: 2010-10-28 14:12:20
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Ajgor" <n...@...pl> napisał w wiadomości

    > A czy w takim przypadku będę może mógł jeszcze darowiznę odliczyć od
    > podatku? :)

    Jesli syn studiowal w seminarium duchownym i wlasnie juz dostal swoja
    parafie, to moze cos sie i da tym temacie zrobic... :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2010-10-28 17:04:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/28/2010 8:57 AM, Ajgor wrote:
    > A czy w takim przypadku będę może mógł jeszcze darowiznę odliczyć od
    > podatku?:)
    zapomnij

  • 6. Data: 2010-10-28 17:20:37
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości

    > zapomnij

    Tak tylko spytałem :) Mnie wystarczy, że nie będę musiał płacić podatku.
    Chociaż przyznam, że spodziewałem się dokładnie odwrotnej odpowiedzi, niż
    dostałem od Maddy :)

  • 7. Data: 2010-10-29 06:27:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 28 Oct 2010 14:02:14 +0200, Ajgor napisał(a):

    > Syn przez kilka lat pobiera? kredyt studencki - 600z? miesiecznie - w
    > sumie zebra?o mu sie oko?o 21 ty?. z?. Ja (i mój szwagier) jestem
    > ?yrantem. Stwierdzili?my jednak, ?e dalsze pobieranie kredytu mu sie nie
    > op?aca (po co ma zaczynaae kariere zawodow? obci??ony takim kredytem, po
    > za tym zacz?? prace, ma na ?ycie i op?aty, ale z dochodów na razie nie
    > bardzo mu starcza na sp?ate kredytu)

    Oprócz tego co ci inni poradzili, to sprawdź jeszcze czy przypadkiem
    oprocentowanie tych kredytów nie jest niższe niż oprocentowanie lokat
    bankowych. Zazwyczaj wychodzi tak, że opłaca się nadal brać kredyt,
    wpłacać go na lokaty a potem spłacać dopiero w przewidzianym terminie.

  • 8. Data: 2010-10-29 07:36:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2010, Ajgor wrote:

    > Chociaż przyznam, że spodziewałem się dokładnie odwrotnej odpowiedzi, niż
    > dostałem od Maddy :)

    Nie czytasz grupy i nie spotkałeś się z pojęciem "nieodpłatnego
    świadczenia" - uwolnienie kogoś od długu stanowi przychód, do
    opodatkowania :) (miał zapłacić a już nie musi, więc w myśl przepisów
    "tak jakby zarobił").
    Danie komuś pieniędzy - już nie, to darowizna. Co on z tymi pieniędzmi
    zrobi to już nie Twoja broszka, to że się domyślasz - też (Twoja,
    i nikogo nie obchodzi).
    Różnica między powyższymi stanami wydaje się absurdalna - ale wynika
    z bardzo restrykcyjnej definicji darowizny (nie może wiązać się
    ze "wzajemnością" - a przy uwolnieniu z długu relacja wzajemna zachodzi
    między dłużnikiem a wierzycielem, to że nie ma jej między wierzycielem
    a spłacającym ani dłużnikiem a spłacającym nikogo nie wzrusza).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-10-29 18:33:30
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości

> [...]
    > między dłużnikiem a wierzycielem, to że nie ma jej między wierzycielem
    > a spłacającym ani dłużnikiem a spłacającym nikogo nie wzrusza).

    To już jest dokładniejsze wyjaśnienie. Dzięki.
    A jak by to wyglądało od strony prawno-podatkowej, jak bym z synem spisał
    umowę, że ja mu spłacam kredyt, ale traktujemy to jako moją pożyczkę dla
    niego (nieoprocentowaną), i on mi ją spłaci na przykład za jakiś czas?

  • 10. Data: 2010-10-29 18:34:55
    Temat: Re: Podatek od sp3aty kredytu
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Użytkownik "jureq" napisał w wiadomości news:iadpg1$bgc$1@news.onet.pl...

> [...]
    > bankowych. Zazwyczaj wychodzi tak, że opłaca się nadal brać kredyt,
    > wpłacać go na lokaty a potem spłacać dopiero w przewidzianym terminie.

    To to ja już sprawdziłem wcześniej :) Oczywiście, że się opłaca potrzymać
    pieniądze. Rzecz w tym, że nie wiem jeszcze, czy będę miał możliwość.