  • 1. Data: 2010-10-28 10:26:55
    Temat: Naliczenie odsetek ustawowych od zasądzonego wynagrodzenia (od kwoty brutto czy netto?)
    Od: "Grzegorz P. Cibor" <p...@p...onet.invalid.pl>

    Witam. Zwracam się z pytaniem dotyczącym następującej sprawy.
    Sąd pracy zasądził w wyroku wypłatę należnego spornego wynagrodzenia
    wraz z odsetkami ustawowymi. I tu powstaje pewna zagadka dotycząca
    tego, od jakiej kwoty powinny zostać naliczone należne odsetki,
    ponieważ wygląda na to że pracodawca wypłacił je naliczając
    wyłącznie od części "netto" wynagrodzenia. Wypłacona kwota pomniejszona
    jest już o ZUS, podatek dochodowy, ale wygląda na to że same odsetki
    naliczono nieprawidłowo.

    Czy nie powinno być tak, że odsetki należne są od całej kwoty czyli
    BRUTTO i wypłacane pracownikowi w ten sposób, będąc obciążone
    odliczonym od całości tej kwoty podatkiem dochodowym?
    Odnalazłem następującą interpretację, która zdaje się jest całkiem
    na miejscu:

    "jeśli się głosi pogląd, iż wynagrodzenie za pracę jest rów-
    nież w części podlegającej publicznoprawnym potrąceniom (odliczeniom)
    świadczeniem pieniężnym należnym pracownikowi, to tym samym trzeba
    konsekwentnie traktować je jako podstawę naliczenia odsetek za
    opóźnienie zapłaty."

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uch
    wala;sn;izba;pracy;ubezpieczen;spolecznych;i;spraw;p
    ublicznych,ia,iii,pzp,18,02,5123,orzeczenie.html

    Tymczasem spotkałem się z interpretacją biura księgowego, że odsetki
    w części "brutto" nie są należne mi, a rzekomo trafiają do urzędu
    skarbowego wraz z należnym podatkiem dochodowym. I coś mi się tu nie
    zgadza. Czyli niejako wiąże się z tym drugie pytanie: czy US traktuje
    ze swojego punktu widzenia wynagrodzenie przyznane wyrokiem sądu jako
    zaległe zobowiązanie, wymagające wpłaty podatku wraz z odsetkami?

    Moim zdaniem, skoro wynagrodzenie przyznawane pracownikowi jest w kwocie
    brutto, to odsetki należą się od tej całej kwoty, a nie tylko części
    uzyskanej po opodatkowaniu oraz odprowadzonych świadczeniach obowiązkowych.

    Pozdrawiam grupę.

  • 2. Data: 2010-10-29 08:37:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2010, Grzegorz P. Cibor wrote:

> [...]
    > ze swojego punktu widzenia wynagrodzenie przyznane wyrokiem sądu jako
    > zaległe zobowiązanie, wymagające wpłaty podatku wraz z odsetkami?

    Nic z tego, masz rację - w przypadku wynagrodzenia, podatek należy
    się "od wypłaty" (ściślej: od "kwoty postawionej do dyspozycji"),
    a nie od kwoty należnej.

    > Moim zdaniem, skoro wynagrodzenie przyznawane pracownikowi jest w kwocie
    > brutto, to odsetki należą się od tej całej kwoty, a nie tylko części
    > uzyskanej po opodatkowaniu oraz odprowadzonych świadczeniach obowiązkowych.

    I takoż mi wychodzi, z zastrzeżeniem które napisałeś (że z kwoty
    brutto z odsetkami powinien być pobrany podatek, w efekcie zostanie
    do wypłaty kwota netto z odsetkami).

    pzdr, Gotfryd