  • 1. Data: 2010-10-28 13:57:41
    Temat: Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    Czy gdy odliczyłem sobie VAT naliczony (przy zakupie środków trwałych
    i nie zwracałem go na rachunek bankowy, tylko przenosiłem na następne
    okresy rozliczeniowe), to przy likwidacji firmy muszę go zwrócić do
    Urzędu Skarbowego?

    Czy da się jakoś tego uniknąć?
    Czy gdybym np. najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero
    później zlikwidował działalność, to wówczas czy nie musiałbym zwracać
    tego VAT naliczonego?

  • 2. Data: 2010-10-28 14:51:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał Madej wrote:
> [...]
    > i nie zwracałem go na rachunek bankowy, tylko przenosiłem na następne
    > okresy rozliczeniowe), to przy likwidacji firmy muszę go zwrócić do

    Nie zwrócić. Tylko rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności.
    Może trzeba będzie nawet dopłacić :-)

    > Czy da się jakoś tego uniknąć?
    > Czy gdybym np. najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero
    > później zlikwidował działalność, to wówczas czy nie musiałbym zwracać
    > tego VAT naliczonego?

    To nic nie da. Skoro przez cały czas przenosiłeś, zamiast
    go skonsumować, to pewnie niewielka kwota, więc mały kłopot.

  • 3. Data: 2010-10-28 15:03:07
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 28 Paź, 16:51, "cef" <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    >
    > To nic nie da. Skoro przez cały  czas przenosiłeś, zamiast
    > go skonsumować, to pewnie niewielka kwota, więc mały kłopot.

    Tutaj znalazłem przykład z podobną do mojej sytuacją:
    "Maria N. przez kilka lat była czynnym podatnikiem VAT. Jej obroty
    jednak zmalały na tyle, że w 2006 r. wybrała zwolnienie podmiotowe od
    VAT dla drobnych przedsiębiorców. Na dzień likwidacji działalności ma
    na stanie samochód ciężarowy, przy zakupie którego odliczyła VAT
    naliczony. Co prawda zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy jako podatnik VAT
    zarejestrowany ma obowiązek zgłosić zaprzestanie działalności urzędowi
    skarbowemu (na druku VAT-Z ), ale nie zapłaci żadnego podatku, bo
    korzysta ze zwolnienia i przepisy dotyczące opodatkowania towarów w
    razie likwidacji działalności nie mają do niej zastosowania (art. 14
    ust. 2 ustawy o VAT). "
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_061102/fi
    rma_a_1.html

    Czy przejście na zwolnienie podmiotowe nic nie da i będę musiał
    i tak rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności? :-)

  • 4. Data: 2010-10-28 16:24:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał Madej wrote:

    > Czy przejście na zwolnienie podmiotowe nic nie da i będę musiał
    > i tak rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności? :-)

    Przepraszam, ale ja chyba czegos nie zrozumiałem.
    Słowa "zwrot VAT"dotyczą u mnie transferu w przeciwnym kierunku.

  • 5. Data: 2010-10-28 21:21:49
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    Tutaj znalazłem potwierdzenie, że likwidacja działalności na
    zwolnieniu podmiotowym nie powoduje konieczności zapłaty wcześniej
    odliczonego podatku naliczonego:
    "Zwolnienie podmiotowe daje jeszcze jedną korzyść - gdy po sezonie
    podatnik zamierza zakończyć wykonywanie działalności. Likwidacja
    działalności przez podatnika zwolnionego podmiotowo nie spowoduje
    żadnych dodatkowych obciążeń w VAT."

    Podatku odliczonego nie zapłacę chyba również przy przejściu na
    zwolnienie podmiotowe:
    "Bardzo istotne jest także to, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli
    od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do
    użytkowania, upłynęło 12 miesięcy."
    http://www.podatki.egospodarka.pl/53032,Powrot-do-zw
    olnienia-a-korekta-VAT,2,65,1.html

    Czy jest w tym jakiś haczyk?

  • 6. Data: 2010-10-29 08:01:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2010, Michał Madej wrote:

> [...]
    > "Bardzo istotne jest także to, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli
    > od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do

    ...ale przeczytałeś, że to dla ST o wartości <15 000 zł?
    (nie wiem ile ten Twój samochód był wart)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-10-29 09:49:49
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 29 Paź, 10:01, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    wolnienia-a-korekt...

    > ...ale przeczytałeś, że to dla ST o wartości <15 000 zł?
    > (nie wiem ile ten Twój samochód był wart)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Akurat w moim przypadku to nie samochód,
    ale wartość tych środków trwałych od których odpisałem VAT jest
    poniżej 15 000 zł.

    Czy wobec tego wg. Pana miałbym szansę uniknąć oddania tego VATu,
    gdybym
    najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero później
    zlikwidował działalność?

    Skoro w całkowicie LEGALNY sposób mógłbym uniknąć oddania VATu,
    to warto chyba spróbować? :-)

  • 8. Data: 2010-10-29 15:37:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2010, Michał Madej wrote:

    > Czy wobec tego wg. Pana

    Ekhm... piszesz przez bramkę na grupę dyskusyjną.
    Tu nie ma zwyczaju "panowania".

    > miałbym szansę uniknąć oddania tego VATu, gdybym
    > najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero później
    > zlikwidował działalność?

    Nie wykluczałbym zarzutu "czynności pozornej".
    Formalnie jest jak piszesz, ale... właśnie - "ale".

    http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&biw=&bih
    =&q=czynno%9C%E6+pozorna
    ...i zaraz pierwszy link:
    http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-cywilne/ogolne-zasa
    dy/odpowiedzi/definicja-czynnosci-pozornej.html

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-10-29 16:02:13
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-29 17:37, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > ...i zaraz pierwszy link:
    > http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-cywilne/ogolne-zasa
    dy/odpowiedzi/definicja-czynnosci-pozornej.html

    Raczej bym sterował w kierunku optymalizacji podatkowej.

    Był wyrok (NSA?) z sentencji którego wynikało, że optymalizacja
    podatkowa *nie* jest obejściem prawa. Jeśli istnieje kilka sposobów
    *legalnego* postępowania to podatnik może sobie wybrać dowolny z nich,
    bez narażania się na zarzuty obejścia prawa.

    Piotrek

  • 10. Data: 2010-10-30 09:25:55
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 29 Paź, 18:02, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    h=&q=czynno%9C%E6+...

    ady/odpowiedzi/def...

    > Raczej bym sterowa w kierunku optymalizacji podatkowej.
    >
    > By wyrok (NSA?) z sentencji kt rego wynika o, e optymalizacja
    > podatkowa *nie* jest obej ciem prawa. Je li istnieje kilka sposob w
    > *legalnego* post powania to podatnik mo e sobie wybra dowolny z nich,
    > bez nara ania si na zarzuty obej cia prawa.
    >
    > Piotrek

    Dokładnie - ja traktuję to właśnie jako optymalizację podatkową.

    Zdaje się, że w podobny sposób potraktowano to również na tej tej
    stronie:
    "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary własnej
    produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy
    towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej
    niemającej osobowości prawnej, oraz osób fizycznych (art.14 ustawy
    VAT). Dotyczy to tylko czynnych podatników VAT, którzy w momencie
    likwidacji nie korzystali ze zwolnienia podmiotowego. Podatnicy
    zwolnieni z VAT nie mają obowiązku naliczania podatku VAT na dzień
    likwidacji."
    http://www.podatki.biz/artykuly/4_68.htm

    Znając jednak życie, to nasze "dzielne myszki" zrobią wszystko, żebym
    ten VAT oddał ;-)