  • 11. Data: 2010-10-29 19:44:46
    Temat: Re: Podatek od spłaty kredytu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/29/2010 1:33 PM, Ajgor wrote:

    > To już jest dokładniejsze wyjaśnienie. Dzięki.
    > A jak by to wyglądało od strony prawno-podatkowej, jak bym z synem spisał
    > umowę, że ja mu spłacam kredyt, ale traktujemy to jako moją pożyczkę dla
    > niego (nieoprocentowaną), i on mi ją spłaci na przykład za jakiś czas?

    2% od umowy pożyczki, ale siakies zwolnienia jeszcze tam sa, wiec moze
    wyjdzie i zero. zalezy od kwoty.
    przy czym nie zdziw sie, jak "za jakiś czas" US poprosi o dowód spłaty
    pożyczki i przy braku bedzie sie dowalał.

    Pisać krótko: pożyczam tyle i tyle do wtedy i wtedy. kropka.
    Po kiego grzyba w umowie o pozyczke pisac cos o ratach kredytu
    przy czym ty masz pożyczyć synowi, najlepiej na jego konto bankowe, a
    nie bezpośrednio do banku, bo ci US znowu nakopie.

  • 12. Data: 2010-10-30 13:45:14
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    A jak wygląda w ogóle prawnie utrzymywanie dziecka przez rodziców?
    Przecież "oczywiste jest", że jak rodzice kupują dziecku zupę i
    dżinsy, to nie jest to ani darowizna, ani nieodpłatne świadczenie, ani
    nic z tych rzeczy i żaden urząd od alimentowania potomków nigdy (?)
    żadnego podatku nie nalicza. Ale gdzie to jest w przepisach i czy w
    ogóle?

    MJ
    PS. I to samo pytanie przy utrzymywaniu na starość rodziców/dziadków?

  • 13. Data: 2010-10-30 14:30:57
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-30 15:45, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > ogóle?
    >
    > MJ
    > PS. I to samo pytanie przy utrzymywaniu na starość rodziców/dziadków?

    Jeśli łożenie na utrzymanie wynika z KRiO to jest wyłączenie w PDOF i
    PCC. (w obu przypadkach art. 2 OIDP).

    Piotrek

  • 14. Data: 2010-10-30 18:30:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> writes:

    > Jeśli łożenie na utrzymanie wynika z KRiO to jest wyłączenie w PDOF i
    > PCC. (w obu przypadkach art. 2 OIDP).

    Hm. Widzę tylko to:

    Art. 2.
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    (...)
    7) świadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny, o których mowa w art. 27
    Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, __objętych wspólnością majątkową
    małżeńską.__

    Nie rozumiem podkreślonego kawałka.

    Idźmy dalej. Art. 27 KRiO:
    Art. 27. Oboje małżonkowie obowiązani są, każdy według swych sił oraz
    swych możliwości zarobkowych i majątkowych, przyczyniać się do
    zaspokajania potrzeb rodziny, którą przez swój związek założyli.
    Zadośćuczynienie temu obowiązkowi może polegać także, w całości lub w
    części, na osobistych staraniach o wychowanie dzieci i na pracy we
    wspólnym gospodarstwie domowym.

    I to już? Obowiązek alimentacyjny jest zapisany zupełnie gdzie
    indziej (art 128 i następne)...

    MJ

  • 15. Data: 2010-10-30 20:06:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-30 20:30, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > wspólnym gospodarstwie domowym.
    >
    > I to już? Obowiązek alimentacyjny jest zapisany zupełnie gdzie

    Powyższe IMHO wyłącza z opodatkowania przychody, nieodpłatne
    świadczenia, etc. wynikające z relacji małżonek<->małżonek oraz
    rodzice->dziecko.

    Co do wspólności/rozdzielności majątkowej w tym kontekście, to nigdy w
    to nie wnikałem.

    P.

  • 16. Data: 2010-10-30 21:32:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > rodzice->dziecko.
    >
    > Co do wspólności/rozdzielności majątkowej w tym kontekście, to nigdy w

    No to wniknij, bo na moje laika czytanie przepisu, w ogole on nie
    dotyczy relacji rodzice-dziecko, bo jako zywo z dzieckiem wspolnosci
    majatkowej malzenskiej sie nie ma.

    MJ

  • 17. Data: 2010-10-31 07:57:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-30 23:32, Michal Jankowski wrote:
    > No to wniknij, bo na moje laika czytanie przepisu, w ogole on nie
    > dotyczy relacji rodzice-dziecko, bo jako zywo z dzieckiem wspolnosci
    > majatkowej malzenskiej sie nie ma.

    Chodzi prawdopodobnie o to, że w przypadku rozdzielności majątkowej
    świadczenie w stosunku do małżonka (a może i w stosunku do dzieci) jest
    jego/ich przychodem.

    Temat rozdzielności majątkowej w tej chwili mnie nie dotyczy, tak więc
    niespecjalnie chce mi się wnikać w takie niuanse.

    Natomiast w przypadku wspólności majątkowej art. 27 KRiO wyraźnie
    określa, że chodzi o rodzinę, a nie tylko małżonków.

    Tak więc cała kasa i/lub świadczenia, które da się podczepić pod art. 27
    KRiO nie podlegają pod PDOF.

    Pasuje?

    Piotrek

  • 18. Data: 2010-10-31 08:03:46
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-30 23:32, Michal Jankowski wrote:
> [...]

    określa, że chodzi o rodzinę, a nie tylko małżonków.

    Tak więc cała kasa i/lub świadczenia, które da się podczepić pod art. 27
    KRiO nie podlegają pod PDOF na podstawie art. 2 PDOF

    Pasuje?

    Piotrek

  • 19. Data: 2010-10-31 10:23:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> writes:

    > Chodzi prawdopodobnie o to, że w przypadku rozdzielności majątkowej
    > świadczenie w stosunku do małżonka (a może i w stosunku do dzieci)
    > jest jego/ich przychodem.

    Do dzieci? A co dziecko winne rozdzielności majątkowej rodzicow? A co
    w sytuacji, gdy wspolnosci nie ma i nigdy byc nie moglo, bo nie bylo
    slubu? Utrzymywanie dziecka przez samotna matke ma byc opodatkowane?

    Z litery tego przepisu imho wynika, ze wlasnie tak.

    Natomiast sadze, ze zamyslem ustawodawcy bylo objecie opodatkowaniem
    utrzymywania jednego malzonka przez drugiego w sytuacji, gdy maja
    rozdzielność majatkowa. Tylko ze zapis mu nie wyszedl.

    MJ