  • 1. Data: 2007-12-19 19:52:40
    Temat: Podatek od umorzonych poręczycielowi odsetek
    Od: capricornus <c...@w...fm>

    Moja żona kilka lat temu poręczyła kredyt, który nie został spłacony przez
    kredytobiorcę. W tym roku bank przesłał ofertę porozumienia, która
    polegała na spłacie kapitału z jednoczesnym umorzeniem odsetek. Wiem, że
    kredytobiorca musi zapłacić podatek dochodowy od umorzonych odsetek, które
    są traktowanje jak przychód. Czy poręczyiel podlega takiemu samemu
    zobowiązaniu, a jeśli tak, to czy może odliczyć od podstawy spłacony
    kapitał, który jest defacto stratą-kosztem (poręczyciel musi zapłacić
    pieniądze, których nie otrzymał). Żona nie prowadziła i nie prowadzi
    działalności gospodarczej, uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę. Bardzo
    proszę o pomoc, jeśli któryś z grupowiczów zetknął się z takim problemem
    oraz podanie aktów prawnych które reguluja wyżej opisany problem. W banku
    nie potrafili jednoznacznie odpowiedzieć, w urzędzie skarbowym też nie
    wiedzieli. Czytałem ustawę o podatku dochodowym, lecz nic na ten temat nie
    jest tam wprost napisane.

  • 2. Data: 2007-12-20 02:25:12
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > nie potrafili jednoznacznie odpowiedzieć, w urzędzie skarbowym też nie
    > wiedzieli. Czytałem ustawę o podatku dochodowym, lecz nic na ten temat nie

    I nic w tym dziwnego - podatek płaci się od dochodu lub przychodu w niektórych
    przypadkach.
    Poręczyciel nie uzyskał przychodu ani dochodu z jakiegokolwiek tytułu i nie
    może być traktowany jako uzyskujacy przychód lub dochód podlegajacy
    opodatkowaniu.Poręczyciel spłaca cudzy dług (jako zobowiązanie wynikajace ze
    stosunków umownych cywilno prawnych)ale ze srodków własnych już raz
    opodatkowanych lub podlegajacych opodatkowaniu jako własne. Nawet całkowite
    umorzenie lub zaniechanie ściągniecia kwoty poręczenia (dług + odsetki) dla
    poręczyciela nie stanowi przychodu ani dochodu podlegajacego opodatkowaniu.
    Jako analogię absurdu zasadności tezy wystarczy wskazać sytuację, w której ktoś
    otrzymuje karę grzywny za czyn przestępny a następnie po wykazaniu
    bezzasadności jej zasądzenia lub z innych przyczyn powodujacych zwolnienie z
    obowiązku zapłaty w częsci lub w całości - np umorzenia- opodatkowuje coś czego
    nie miał obowiązku zapłacenia lub np.w wyniku zamiany na grzywny na karę
    aresztu pozbył sie zobowiąznia finansowego.To samo dotyczy sytuacji umorzenia
    przez US należnego podatku - gdzie tu dochód albo przychód ????

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2007-12-20 08:16:24
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    k...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > aresztu pozbył sie zobowiąznia finansowego.To samo dotyczy sytuacji umorzenia
    > przez US należnego podatku - gdzie tu dochód albo przychód ????

    Skoro przychodem może dla US być niedostanie za coś pieniędzy,
    chociaż *można* było je dostać (w wysokości "ceny urzędowej",
    znaczy "rynkowej"), to czemu nie tu.
    Logikę na bok.

    Stach

  • 4. Data: 2007-12-20 10:53:21
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Skoro przychodem może dla US być niedostanie za coś pieniędzy,
    > chociaż *można* było je dostać (w wysokości "ceny urzędowej",
> [...]

    Miałeś iść dzisiaj do psychiatry ?
    Może miałeś ale nie poszedłeś bo pisałeś powyższe i pan doktor niedostał od
    Ciebie ecie-pecie a więc jesteś do przodu sto pln-ów najmarniej - zapisz na
    odwrocie sreberka po świstaku i nie zapomnij wpisać do PIT-a.

    No skoro logika na bok - to pozdrawiam świątecznie renifer Kriss

  • 5. Data: 2007-12-20 12:24:28
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Kriss pisze:

> [...]
    > odwrocie sreberka po świstaku i nie zapomnij wpisać do PIT-a.
    >
    > No skoro logika na bok - to pozdrawiam świątecznie renifer Kriss

    Hehe.
    No niestety, ale tak to jest, jak np. nieodpłatnie użyczasz mieszkanie.

    Stach

  • 6. Data: 2008-01-02 21:43:07
    Od: b...@o...pl

    No i po co te złośliwości? Ech...

    Wydaje mi się, że trzeba tutaj wyjść od charakteru zobowiązania poręczyciela. Ma
    ono charakter subsydiarny - nie istnieje bez zobowiązania poręczanego (tutaj:
    kredytu).
    Jeśli poręczyciel spłaci zobowiązanie głównego kredytobiorcy, to jest to ubytek
    w jego majątku, strata. Uzyskuje przy tym regres wobec kredytobiorcy i może
    żądać pokrycia szkody jaką poniósł na skutek nie wykonania umowy kredytu przez
    głównego kredytobiorcę.
    Skoro tak, to w sytuacji, gdy kredytodawca zrzeknie się poręczenia na rzecz
    poręczyciela, to poręczyciel nie uzyskuje żadnej korzyści. Jego sytuacja prawna
    zmienia się tylko o tyle, że nie poniesie szkody (płacąc za głównego
    kredytobiorcę) i nie uzyska uprawnienia regresowego. Moim zdaniem nie ma w tej
    sytuacji żadnego przysporzenia dla poręczyciela.
    Absur tezy można wykazać też pytaniem: czy jeśli główny kredytobiorca spłaci
    swój dług, to u każdego z poręczycieli powstanie przychód (w związku z tym, że
    nie muszą płacić za kredytobiorcę)? Gdyby zaciągnięto kredyt na 100 tys zł,
    który poręczyłoby 10 osób, a teza byłaby prawdziwa, to fiskus na tej operacji
    zyskałby 190 tys (cirka abałt).

    > No niestety, ale tak to jest, jak np. nieodpłatnie użyczasz mieszkanie.
    IMHO nie masz racji. To są nieporównywalne sprawy. W kwestii poręczenia chodzi o
    opodatkowanie subsydiarnego zobowiązania, które bez kredytu nie istnieje.
    Natomiast jeśli podatnik nieodpłatnie użycza mieszkanie, to biorący w używanie
    ma przysporzenie, polegające na tym, że nie ponosi kosztów korzystania z prawa,
    które ma jakąś wartość rynkową.

    Pozdr
    blk

  • 7. Data: 2008-01-03 22:39:41
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > No i po co te złośliwości? Ech...

    To nie były złośliwości tylko żartobliwe i dość uproszczone zobrazowanie
    sytuacji analogicznej do omawianej , którą ty rozwijasz dość precyzyjnie w
    swojej wypowiedzi. Sens mojej i twojej wypowiedzi sprowadza się do tego samego
    wniosku końcowego , a więc braku możliwości opodatkowania poręczyciela z tego
    tytułu.
    Sprowadza się to wszystko do tezy ,że tylko ekwiwalentność zmniejszonego lub
    umożonego osobistego zobowiązania może być przedmiotem dyskusji w tym
    zakresie.Zarówno poręczyciel jak i niedoszły pacjent psychiatry nic nie
    nabywają ani nie zyskują - a jedynie zmniejszają wysokość zobowiązania
    istniejącego lub przyszłego - w jednym przypadku wynikające z czynności
    poręczenia , w drugim przypadku ;jednostronnego odstąpienia od zawarcia umowy
    zobowiązującej mimo złożenia zamówienia na podstawie wstępnie akceptowanej
    oferty ; na warunkach określonych podczas rezerwacji wizyty w gabinecie
    psychiatrycznym.
    Oczywiście wspomniana wcześniej "analogia" sytuacji nie jest precyzyjna - ale
    została odebrana jako żartobliwa przez adresata. Ten sam adresat posiłkuje się
    sytuacją w której podatnik nabywa nieopłatnie tytuł prawny do korzystania z
    nieruchomości, co w pewnych sytuacjach jest traktowane jak przychód podatkowy.
    Jest to oczywiście całkiem odmienna sytuacja - z tej chociażby przyczyny , że
    użyczenie powoduje powstanie (nabycie) praw po stronie korzystajacego w
    przeciwieństwie do poręczyciela czy przyszłego pacjenta - którzy albo nie
    nabywając żadnych praw stają się zobowiązanymi albo odstępując od zawarcia
    umowy zobowiązujacej - nie tworzą stosunku zobowiązaniowego.
    > Pozdr
    > blk
    W związku z powyższym pozdrawiam po świątecznie ; Kriss

  • 8. Data: 2008-01-16 18:41:07
    Od: capricornus <c...@w...fm>

    Cóż Panowie, dzięki za dyskusję. Myślałem podonie jak Wy, że podatek w
    takim przypadku nie jest należny. Miejmy nadzieję że w tym chorym ustroju
    pozostały jeszcze resztki logiki i sprawiedliwości i że faktycznie nie
    będziemy musieli płacić.

    Pozdrawiam
    capricornus