    From: k...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od umorzonych poręczycielowi odsetek
    Date: 20 Dec 2007 03:25:12 +0100

    > oraz podanie aktów prawnych które reguluja wyżej opisany problem. W banku
    > nie potrafili jednoznacznie odpowiedzieć, w urzędzie skarbowym też nie
    > wiedzieli. Czytałem ustawę o podatku dochodowym, lecz nic na ten temat nie
    > jest tam wprost napisane.

    I nic w tym dziwnego - podatek płaci się od dochodu lub przychodu w niektórych
    przypadkach.
    Poręczyciel nie uzyskał przychodu ani dochodu z jakiegokolwiek tytułu i nie
    może być traktowany jako uzyskujacy przychód lub dochód podlegajacy
    opodatkowaniu.Poręczyciel spłaca cudzy dług (jako zobowiązanie wynikajace ze
    stosunków umownych cywilno prawnych)ale ze srodków własnych już raz
    opodatkowanych lub podlegajacych opodatkowaniu jako własne. Nawet całkowite
    umorzenie lub zaniechanie ściągniecia kwoty poręczenia (dług + odsetki) dla
    poręczyciela nie stanowi przychodu ani dochodu podlegajacego opodatkowaniu.
    Jako analogię absurdu zasadności tezy wystarczy wskazać sytuację, w której ktoś
    otrzymuje karę grzywny za czyn przestępny a następnie po wykazaniu
    bezzasadności jej zasądzenia lub z innych przyczyn powodujacych zwolnienie z
    obowiązku zapłaty w częsci lub w całości - np umorzenia- opodatkowuje coś czego
    nie miał obowiązku zapłacenia lub np.w wyniku zamiany na grzywny na karę
    aresztu pozbył sie zobowiąznia finansowego.To samo dotyczy sytuacji umorzenia
    przez US należnego podatku - gdzie tu dochód albo przychód ????

    Pzdr-Kriss