    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od umorzonych poręczycielowi odsetek
    Date: 3 Jan 2008 23:39:41 +0100

    > No i po co te złośliwości? Ech...

    To nie były złośliwości tylko żartobliwe i dość uproszczone zobrazowanie
    sytuacji analogicznej do omawianej , którą ty rozwijasz dość precyzyjnie w
    swojej wypowiedzi. Sens mojej i twojej wypowiedzi sprowadza się do tego samego
    wniosku końcowego , a więc braku możliwości opodatkowania poręczyciela z tego
    tytułu.
    Sprowadza się to wszystko do tezy ,że tylko ekwiwalentność zmniejszonego lub
    umożonego osobistego zobowiązania może być przedmiotem dyskusji w tym
    zakresie.Zarówno poręczyciel jak i niedoszły pacjent psychiatry nic nie
    nabywają ani nie zyskują - a jedynie zmniejszają wysokość zobowiązania
    istniejącego lub przyszłego - w jednym przypadku wynikające z czynności
    poręczenia , w drugim przypadku ;jednostronnego odstąpienia od zawarcia umowy
    zobowiązującej mimo złożenia zamówienia na podstawie wstępnie akceptowanej
    oferty ; na warunkach określonych podczas rezerwacji wizyty w gabinecie
    psychiatrycznym.
    Oczywiście wspomniana wcześniej "analogia" sytuacji nie jest precyzyjna - ale
    została odebrana jako żartobliwa przez adresata. Ten sam adresat posiłkuje się
    sytuacją w której podatnik nabywa nieopłatnie tytuł prawny do korzystania z
    nieruchomości, co w pewnych sytuacjach jest traktowane jak przychód podatkowy.
    Jest to oczywiście całkiem odmienna sytuacja - z tej chociażby przyczyny , że
    użyczenie powoduje powstanie (nabycie) praw po stronie korzystajacego w
    przeciwieństwie do poręczyciela czy przyszłego pacjenta - którzy albo nie
    nabywając żadnych praw stają się zobowiązanymi albo odstępując od zawarcia
    umowy zobowiązujacej - nie tworzą stosunku zobowiązaniowego.
    > Pozdr
    > blk
    W związku z powyższym pozdrawiam po świątecznie ; Kriss