    From: p...@i...waw.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Podatki-Polska-Irlandia-Profesorowie i nauczyciele
    Date: 12 Sep 2006 12:24:57 -0700

    Witam
    Jest to moj pierwszy post na tej grupie :-)
    Zwracam sie z prosba o wyjasnienie i pomoc w interpretacji Artykulu 21
    Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w
    sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu
    się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
    Tutaj wersja polska:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0129.htm
    i angielska:
    http://www.revenue.ie/index.htm?/leaflets/it1.htm

    Jak napisalem przed chwila moja sytuacja podatkowa zwiazana jest
    bezposrednio z Art 21 tejze umowy, mowiacym o profesorach i
    nauczycielach przebywajacych i pracujacych w jednym z umawiajacych sie
    Panstw itd ...... W roku 2003 pracowalem na jednym z Uniwersytetow w
    Irlandii i na podstawie Art. 21 bylem zwolniony z placenia podatkow w
    tym wlasnie okresie. Pod koniec roku 2003 wrocilem do Polski gdzie
    rozpoczalem, w wlasciwie kontynuowalem prace do konca roku 2005. Na
    poczatku tego roku tj. 2006 ponownie wyjechalem do Irlandii i powtornie
    podjalem prace w tym samym miejscu a wiec na Irlandzkim Uniwersytecie.
    Zarowno pierwszym jak i drugim razem wykonywalem i w dalszym ciagu
    wykonuje prace badawcze. Tym razem place podatki na zasadach ogolnych
    gdyz jak mowi art. 21 ze zwolnienia podatkowego na warunkach opisanych
    tymze artykule moge skorzystac tylko jeden raz. Teraz istota sprawy. W
    tym tygodzniu zostalem wezwany do zaplaty podatku za rok 2003 a wiec za
    rok kiedy bylem zwolniony z placenia podaku podczas pierwszego pobytu w
    Irlandii, ktory przypomne trwal rok. Chce tez podkreslic ze moj drugi
    pobyt w IRL rozpoczal sie po okresie dluzszym niz 2 lata od momentu
    rozpoczecia pierwszego pobyty. (Przez pobyt rozumiem zamieszkanie na
    terenie IRL oraz prace).
    1. Jaka jest w zwiazku z tym moja sytuacja podatkowa i czy żądania
    zaplaty podatku za okres pierwszego pobytu sa zasadne ?
    2. Jak powinienem rozumiec stwierdzenie "Profesor lub nauczyciel,
    który przebywa w jednym z Umawiających się Państw przez okres nie
    przekraczający dwóch lat"? Jaka jest intencja prawodawcy ? Czy chodzi
    o to aby pobyt nie byl dluzszy niz dwa lata w "jednym ciagu" aby objelo
    mnie zwolnienie podatkowe i jak mowi dalsza czesc art. moge sie starac
    o takie zwolnienie tylko jeden raz. Czy tez bez wzgledu na sytuacje
    jezeli w ciagu mojego zycia bede pracowal w dowolnych przedzialach
    czasu wiecej niz 2 lata to oznaczac bedzie ze musze pozniej zwracac
    podatek ktorego wczesniej nie placilem? Byloby to jak dla mnie bardzo
    dziwne bo w takim wypadku ten art. stawialby w skrajnie roznych
    sytuacjacj osobe ktora pracowala 1 rok i 11 miesiecy, oraz kogos kto
    pracowal by 2 lata i jeden miesiac. Ale to tylko moje rozwania.

    Z gory dziekuje za wszystkie komentarze.
    Pozdrawiam
    Tomek