  • 1. Data: 2007-10-26 16:58:14
    Temat: Pomocy, jaki podatek od sprzedazy domu?
    Od: kris <k...@p...fm>

    Witam

    Bardzo prosze o pomoc w sprawie podatku

    Sprzedaje dom z 1949 roku z dzialka, ktory dostalem w formie darowizny
    od siostry w 1997 roku.
    Nie jestem w nim zameldowany (zameldowana jest tylko moja zona)
    czy zaplace jakis podatek? jesli tak to czy moge go jakos odzyskac
    Mamy ciezka sytuacje rodzinna ja i zona nie pracujemy.

    Kris

  • 2. Data: 2007-10-26 17:27:01
    Temat: Re: Pomocy, jaki podatek od sprzedazy domu?
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > czy zaplace jakis podatek? jesli tak to czy moge go jakos odzyskac
    > Mamy ciezka sytuacje rodzinna ja i zona nie pracujemy.

    Nie zapłacisz grosza podatku . Zwyczajowo kupujacy pokrywa PCC i taksę
    notarialną. Pozdr. Kriss

  • 3. Data: 2007-10-26 18:01:21
    Od: kristoferson <k...@p...fm>

    Kriss napisał(a):

    > Nie zapłacisz grosza podatku . Zwyczajowo kupujacy pokrywa PCC i taksę
    > notarialną. Pozdr. Kriss

    Czy aby napewno, gdzies w necie widzialem, ze przepisy sie zmienily od
    stycznia 2007 roku i podatek wynosi 19% od wartosci sprzedazy domu
    (przychodu), a poniewaz dostalem go darmo to zaplace 19% od kwoty sprzedazy?

    Pozdrawiam
    Kris

  • 4. Data: 2007-10-26 19:47:02
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2007 18:58:14 +0200, kris napisał(a):

> [...]
    > czy zaplace jakis podatek? jesli tak to czy moge go jakos odzyskac
    > Mamy ciezka sytuacje rodzinna ja i zona nie pracujemy.

    W związku z tym, że jesteś właścicielem nieruchomości dłużej, niż od
    wejścia w życie nowych przepisów w zakresie podatku dochodowego, tj. przed
    1.1.2007 r., obowiązują Cię stare zasady podatkowe.

    W tym przypadku znaczy to dokładnie tyle, że od sprzedaży trzeba zapłacić
    podatek w formie ryczałtu w wysokości 10% otrzymanego przychodu. Płaci się
    go w terminie do 14 dni.
    Żeby móc go nie płacić, należy w tym samym terminie (14 dni) złożyć w swoim
    US oświadcznie, że przychód, który uzyskałeś ze sprzedaży domu, w okresie
    dwóch lat od dnia sprzedaży przeznaczysz na cele mieszkaniowe.

    Jeśli tych środków nie przeznaczysz na takie cele, wtedy będziesz musiał,
    po tych dwóch latach, uregulować zaległość wraz z odsetkami.

    To tyle, chyba, że coś mi umknęło. Jeśli tak, to zapewne ktoś mnie z
    przyjemnością sprostuje! :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-10-26 22:09:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Oct 2007, Kriss wrote:

    > Zwyczajowo kupujacy pokrywa PCC

    ...jako osobnik, który wtopił już na zapomnieniu iż ustawę o PCC
    w tym roku zmienili, proponuję skreślenie słowa "zwyczajowo".
    Puryści oraz formaliści mogą dopisać "ustawowo" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-10-26 22:13:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Oct 2007, Jagna wrote:

> [...]
    [...]
    > W związku z tym, że jesteś właścicielem nieruchomości dłużej, niż od
    > wejścia w życie nowych przepisów w zakresie podatku dochodowego, tj. przed
    > 1.1.2007 r., obowiązują Cię stare zasady podatkowe.

    Zgoda.

> [...]
    [...]
    > To tyle, chyba, że coś mi umknęło. Jeśli tak, to zapewne ktoś mnie z

    Ja mam pytanie :) (z podejrzeniem że coś jest nie tak)
    Czy tam nie było jakiegoś hasła o "5 latach od zakupu"?
    AFAIR ten podatek był skonstruowany tak, aby zniechęcać do bawienia się
    w pośrednika bez zakładania firmy, i podatek był TYLKO jak się sprzedało
    przed upływem 5 lat od nabycia.
    Zwolnienie z podatku od darowizny było sprawą odrębną, również z terminem
    5-letnim, co niekiedy powodowało zmylenie przeciw... podatnika znaczy :),
    ale idzie mi o sam dochodowy.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-27 06:45:16
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Oct 2007 00:13:38 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ja mam pytanie :) (z podejrzeniem że coś jest nie tak)
    > Czy tam nie było jakiegoś hasła o "5 latach od zakupu"?

    Jak zwykle masz rację! :)
    Ja sobie potraktowałam temat zbyt jednotorowo, choć moje ostatnie zdanie w
    poście faktycznie wyrażało wątpliwość co do stanu mojej wiedzy.

    To będzie tak:
    art. 10 ust. 1 pkt. 8 uopof
    mówi, między innymi tak, że opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości rónież
    pod takim warunkiem, że nastąpiła przed upływem pięciu lat, licząc od końca
    roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie...

    I co więcej nie tylko "było", ale JEST!

    > AFAIR ten podatek był skonstruowany tak, aby zniechęcać do bawienia się
    > w pośrednika bez zakładania firmy, i podatek był TYLKO jak się sprzedało
    > przed upływem 5 lat od nabycia.

    Tak jest :)
    drugie zastrzeżenie to takie, że zbycie nie dokonało się w działalności
    gospodarczej.

    > Zwolnienie z podatku od darowizny było sprawą odrębną, również z terminem
    > 5-letnim, co niekiedy powodowało zmylenie przeciw... podatnika znaczy :),
    > ale idzie mi o sam dochodowy.

    Dziękuję "Ktosiu" ;)

    Pozwolę sobie podsumować:

    Kris - nie zapłacisz podatku, ot co! :)

    Pozdrawiam,
    Jagna, błądząca we mgle ;)

  • 8. Data: 2007-10-27 20:11:42
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Pozwolę sobie podsumować:
    >
    > Kris - nie zapłacisz podatku, ot co! :)
    >

    > Pozdrawiam,
    > Jagna, błądząca we mgle ;)

    Pozwolę sobie podsumować , że podsumowałem wszystko w 1 poście -))))))))

    Pozdrawiam - Kriss

  • 9. Data: 2007-10-28 20:32:57
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 27 Oct 2007 22:11:42 +0200, Kriss napisał(a):

    > Pozwolę sobie podsumować , że podsumowałem wszystko w 1 poście -))))))))

    Święte słowa! :)))
    I na dodatek zajęło Ci to o wiele mniej miejsca! ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :)