  • 1. Data: 2007-10-26 06:33:39
    Temat: Szczególne procedury VAT-Import z poza EU dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Szczególne procedury VAT-Import z poza EU dzieł sztuki, przedmiotów
    kolekcjonerskich i antyków.

    Pytanie zadałem wcześniej na pl.biznes, jednak nie wyjaśniło to moich
    wątpliwości.

    Jak się sprawa ma z importem ww. artykułów ?
    Planuje za granicą kupić trochę z tych rzeczy poza UE(to też może miec
    znaczenie), gdzie część chcę
    zatrzymać a część sprzedać. Później więcej, ale już raczej na sprzedaż.
    Czy zapłacę VAT na granicy od wartości celnej czy dopiero jak sprzedam i
    wtedy od marży ? I co z Vatem za to co zatrzymam ?
    Najlepiej jako os. fizyczna. Jako firma też by mnie interesowało.

    Przyjrzałem sie dokładniej tej niejasnej ustawie o Vat art.120
    http://www.vat.pl/att/przepisy/VAT_2005.pdf

    Art.120 ust.2 mówi krótko:

    ****
    2. Stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów
    kolekcjonerskich oraz antyków.

    *****

    Natomiast art.120 ust.4

    *****

    4. W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie
    towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków
    nabytych
    uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub
    importowanych
    w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca
    różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą
    nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

    *****

    Więc jeśli dobrze rozumiem to jeśli kupię tylko dla siebie to zapłace od
    razu 7%, ale jeśli kupi mi to ktoś inny - jakis handlarz, który wystąpił o
    rozliczanie sie z marży i sprzeda mi z symboliczna marżą to praktycznie VAT
    bedzie minimalny od tej marży i faktycznie moja cena będzie dużo niższa niz
    ta pierwsza z 7% VAT.

    Czy może jest po prostu tak, ze z góry płace 7% VAT i potem przy sprzedaży
    dorzucam jeszcze podatek z różnicy czyli marży ?

    Sprawa ma się podobnie jak kupno samochodu używanego- ten sam art. 120
    tylko, że tu jeszcze chodzi o import z poza Unii.

    Dziekuję za wszelkie uwagi.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2007-10-26 22:03:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Oct 2007, Jacek wrote:

> [...]
    >
    > Art.120 ust.2 mówi krótko:
    >
    > ****
    > 2. Stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów

    To jest JEDEN podatek, od importu.
    Płaci go importer, niezależnie czy "dla siebie" czy "na sprzedaż".

    > *****
    >
    > Natomiast art.120 ust.4

    A to jest DRUGA regulacja, dotycząca WYŁĄCZNIE odsprzedaży.

> [...]
    > bedzie minimalny od tej marży i faktycznie moja cena będzie dużo niższa niz

    Nie.
    Mamy dwie "dostawy towaru", pierwszą jest import, drugą sprzedaż.

    > Czy może jest po prostu tak, ze z góry płace 7% VAT i potem przy sprzedaży
    > dorzucam jeszcze podatek z różnicy czyli marży ?

    Tak, rozumiem że tym razem występujesz w roli handlarza :)
    Jak widzisz, w takim układzie VAT-marża nie ma sensu.
    VAT-marża ma sens tylko wtedy, jeśli *przy nabyciu* nie ma VATu, czyli
    np. przy skupie majątku osobistego (czyli od "ludzi z ulicy").

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-29 18:36:28
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0710262359020.2736@athlon64...

    > To jest JEDEN podatek, od importu.
    > Płaci go importer, niezależnie czy "dla siebie" czy "na sprzedaż".

    Dziękuje Gotfryd za odpowiedź. Zaczynam doceniać prawników i doradców
    podatkowych, że potrafią sie poruszać w tej dżungli.
    Po dalszych moich studiach i pomocy innych okazuje się, że z tym 7% to bywa
    różnie i może to zależeć od rodzaju "okazu". Diabeł tkwi w szczegółach co
    uważa się za przedmiot kolekcjonerski. I tak np. dla okazów numizmatycznych:

    http://tinyurl.com/2hbjf9

    ***********
    (C) Zbiory i okazy numizmatyczne

    Są to medale i monety występujące jako kolekcje lub oddzielne egzemplarze; w
    tym drugim przypadku każda partia zawiera tylko kilka egzemplarzy jakiejś
    monety lub medalu i te klasyfikowane są w niniejszej pozycji tylko wtedy,
    gdy wyraźnie przeznaczone są do kolekcji.
    Pozycja ta nie obejmuje monet i medali nie traktowanych jako okazy
    kolekcjonerskie lub nie tworzących kolekcji numizmatycznej (np. dużych
    partii pojedynczej monety lub medalu); objęte one są na ogół działem 71,
    lecz wszelkie takie "monety" i "medale" sprasowane lub powyginane w taki
    sposób, że nadają się tylko do przetopienia itd. są prima facie
    klasyfikowane w pozycjach obejmujących złom i odpady metali.
    ************
    Czy jeśli zechce sprowadzić większą ilość identycznej monety to stawka 7%
    mnie nie obejmuje - cytat: "Pozycja ta nie obejmuje ...(np. dużych partii
    pojedynczej monety lub medalu)". Domyślać się tak jakby można, że chodzi
    tylko o okazy do własnej kolekcji cyt. "...gdy wyraźnie przeznaczone są do
    kolekcji."

    Ale juz przy innych przedmiotach z tej samej kategorii nie ma uwag podobnych
    do tych z monetami :
    **********
    (B) Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie o wartości historycznej,
    archeologicznej, paleontologicznej lub etnograficznej, na przykład:
    (1) artykuły stanowiące materialne pozostałości działalności ludzkiej
    przydatne w badaniach nad życiem w dawnych epokach, takie jak : mumie,
    sarkofagi, broń, przedmioty kultu religijnego, szaty, przedmioty, które
    należały do sławnych osób;
    **********

    czyli tutaj ewidentnie wychodzi, że jest 7% niezależnie od ilości i celu, bo
    nwet przecież w większości są to unikalne przedmioty, choć też mogą być
    bardzo podobne do siebie.

    Ale mniejsza już o te klasyfikacje. Teraz to mam już inne pytanie, które mi
    się w związku z tym nasuneło. Załózmy, że import odbył sie na firmę ze
    stawką 7% VAT o ile rzeczywiście to jest możliwe. Teraz firma chce to
    sprzedać i zdaje się w takiej sytuacji VAT teraz wynosi już 22%. W tej
    ustawie o VAt nic nie mówi się o stawce 7% przy obrocie na rynku wewnętrzym
    tymi przedmiotami (tylko jest mowa o imporcie) , więc rozumiem, że jest to
    właśnie 22%. Więc jak firma wystawi teraz fakturę dla klienta ? Częśc na 7%
    a część na 22% ? Tutaj stosowanie VAT- Marża raczej chyba nie ma sensu tak
    się domyślam.

    PS. Te wszyskie przepisy to jakaś paranoja !

  • 4. Data: 2007-10-29 20:33:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-10-2007 o 19:36:28 Jacek <m...@g...pl> napisał(a):

    > PS. Te wszyskie przepisy to jaka? paranoja !

    Gdybyś był jednym z tych, którzy "smarowali" za te wszytskie wyjątki,
    wyjątki od wyjątków, kruczki i sztuczki, to byś tak nie pisał. :)

  • 5. Data: 2007-10-29 21:31:15
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Gdybyś był jednym z tych, którzy "smarowali" za te wszytskie wyjątki,
    > wyjątki od wyjątków, kruczki i sztuczki, to byś tak nie pisał. :)

    Oto świeża krótka opinia obcokrajowca na ten temat:

    "I don't quite understand your tax system in Poland. It seems
    they are penalizing your business and don't want you to succeed. "

    W zasadzie to sie tyczy całej Unii Europejskiej.

  • 6. Data: 2007-10-29 21:42:54
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-10-2007 o 22:31:15 Jacek <m...@g...pl> napisał(a):

    > "I don't quite understand your tax system in Poland. It seems
    > they are penalizing your business and don't want you to succeed. "
    >
    > W zasadzie to sie tyczy ca?ej Unii Europejskiej.

    Z jednej strony tak, z drugiej strony mimo calego tego socjalistycznego
    burdelu
    w jednych krajach UE jest prosciej a w innych trudniej. Moj kontrahent ze
    Szwecji
    z politowaniem patrzy na to co tutaj mamy i ze musimy z czyms tam czekac 3
    miesiace
    zanim dostane wiazaca interpretacje bo trzeci doradca pisze w opinii
    "wydaje sie ze (...) ale organ podatkowy moze uznac inaczej".

  • 7. Data: 2007-10-30 20:12:49
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 29 Oct 2007 19:36:28 +0100, Jacek napisał(a):

    [...]
> [...]
    > a część na 22% ? Tutaj stosowanie VAT- Marża raczej chyba nie ma sensu tak

    No marża na 100% nie, o tym już Gotfryd pisał.
    W ustawie o PTU nie ma żadnej "ulgowej" stawki dla takiej sprzedaży.
    Dlatego IMO tutaj masz 22% od całości, choć...

    Bez Gotfryda się nie obejdzie, bo:

    pisaliście o art. 120 ust. 4 - dotyczy VAT marży.
    Ale jest jeszcze ust. 11 pkt 3 tego artykułu, który mówi, że ta marża
    dotyczy również dzieł sztuki (jeśli to dzieła) nabytych od podatnika, o
    którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały
    opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

    A art.15 mówi nie tylko o ludzikach z ulicy, ale też i o działaczach.

    Więc co? Byłaby Ci marża tutaj jednak? Przyznam, że brak mi czasu na dalsze
    grzebanie dzisiaj, ale sama jestem bardzo ciekawa.
    Bo albo czegoś nie widzę, albo widzę za dużo... Tak czy inaczej czas
    pomyślec o nowych okularach :P

    Pomocy?
    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-10-30 20:38:42
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jagna" napisała

> [...]
    > grzebanie dzisiaj, ale sama jestem bardzo ciekawa.
    > Bo albo czegoś nie widzę, albo widzę za dużo... Tak czy inaczej czas

    Jeszcze raz dziękuje. Mam nikłą satysfakcję, że i Tobie sprawia to trudność.
    Jak Gotfryd nie pomoże lub inny śmiałek to pozostanie chyba tylko oficjalne
    zapytanie do US.

  • 9. Data: 2007-10-30 21:31:47
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Oct 2007 21:38:42 +0100, Jacek napisał(a):

    > Jeszcze raz dziękuje. Mam nikłą satysfakcję, że i Tobie sprawia to trudność.
    > Jak Gotfryd nie pomoże lub inny śmiałek to pozostanie chyba tylko oficjalne
    > zapytanie do US.

    A bo też nie masz już czym handlować?! ;p

    Nie daje mi to spokoju :)
    Pogrzebałam w interpretacjach - niczego nie znalazłam. Natomiast lektura
    dalszych ustępów art. 120 ustawy o PTU coraz bardziej mnie przekonuje do
    tego, by jednak marża (?).

    No bo zerknij proszę do tego art. 11, o którym pisałam, potem 12. Ważne
    jest także to, o czym napisane jest w art. 13, czyli o tym, że winieneś
    zawiadomić na piśmie naczelnika us o stosowaniu tego sposobu PRZED
    dokonaniem sprzedaży w taki sposób.

    Potem masz jeszcze ustęp 17, z czego by wynikało, że jeśli zdecydowałbyś
    się na marżę, to nie będziesz mógł odliczyć tego zapłaconego przy nabyciu
    przedmiotów kolekcjonerskich.

    Wszystko więc jest opisane, stąd śmiem przypuszczać, że mimo wszystko
    zastosowanie opodatkowania na podstawie VAT-marży wydaje się bardzo
    prawdopodobne.

    Zaryzykowałabym nawet stwierdzenie, że JEST MOŻLIWE :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 10. Data: 2007-10-30 22:22:52
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jagna" napisała :

    > Zaryzykowałabym nawet stwierdzenie, że JEST MOŻLIWE :)

    Wydaje się, że masz rację, bo juz w zasadzie sam ust.4 mówi tu wyraźnie
    "..podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie
    towarów...importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem
    jest marża..."
[...]

    Czyli pierwsza dostawa jak powiedział Gotfryd jest opadatkowana 7% na
    podstawie ust.2, a druga dostawa 22% na zasadach ogólnych, czy jak tam to
    nazywacie.

    Dzięki Jagna