  • 1. Data: 2003-04-16 12:01:41
    Temat: Prawa autorskie, Pit 8B, przekwalifikowanie dochodu
    Od: Mundek <m...@u...lublin.pl>

    Witam.
    Chcialem prosic o rade. W ubieglym roku pracowalem na umowe o dzielo z
    prawami autorskimi. Niestety ksiegowy policzyl mi koszty jak od zwyklej
    umowy o dzielo. I takie tez koszty widnieja na PIT 8B, ktory dostalem z
    firmy. Nie przejalem sie tym jednak za bardzo bedac pewnym, ze moge sobie
    na PIT 37 zwiekszyc koszty do 50% majac za podstawe umowe.
    Niestety gdy zostalem wezwany do II US w Lublinie, babka nawet nie chciala
    zerknac na umowe tlumaczac ze to co w PIT 8B to jest swietosc, a umowa jej nie
    interesuje. Ze to PIT 8B jest podstawa a nie umowa. Ze najwyzej
    pracodawca moze wystawic korekte PIT 8B. Akurat gadalem juz o tym z
    obecnym ksiegowym (te koszty w tamtym roku liczyl mi inny)i nie bedzie
    problemu. Ale byl nie mniej zdziwiony jak ja takim podejsciem urzedniczek.
    Na dokladke dodam ze w ubieglym roku kolega byl wezwany (tylko do I US) -
    i mimo ze mial wyzszy zwrot niz ja teraz - wystarczylo ze pokazal umowe.
    Czyzby sie przepisy w tej kwestji zmienily w ciagu roku?
    Moglby ktos podac przepis potwierdzajacy, albo zaprzeczajacy temu ze nie
    mozna przekwalifikowywac kosztow wymienionych w PIT 8B?
    I czy pracodawcy groza jakies kary z tytulu odprowadzania za duzych
    zaliczek?

    I jeszcze jedna drobna w zasadzie kwestia. Czy istnieje w US cos takiego
    jak Ksiega Skarg i Wnioskow? I do kogo mozna doniesc na wyjatkowe chamstwo
    obslugujacego urzednika?

    --
    Pzdr,Mundek
    m...@u...lublin.pl

  • 2. Data: 2003-04-18 23:27:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Apr 2003, Mundek wrote:

> [...]
    >+ zerknac na umowe tlumaczac ze to co w PIT 8B to jest swietosc, a umowa jej nie
    >+ interesuje. Ze to PIT 8B jest podstawa a nie umowa.

    Jak możesz spróbować googlem to znajdziesz mój wywód, mniej więcej
    w ostatnim kwartale, w podobnym przypadku.
    Sugeruję że było popatrzeć co podpisujesz - *nie* w umowie, a na
    rachunku !! Formalnie to rachunek wystawiasz ty....

    >+ Ze najwyzej pracodawca

    "Zamawiający" (pracodawca to taki to zatrudni na umowę o pracę !).

    IMHO powód takiego podjścia bierze się z chęci uwzględniania
    dowodów księgowych (i tylko ich), czy to jest właściwe to ci nie
    powiem :[. Niemniej dowodem jest rachunek - nie umowa...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-19 12:11:13
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    > IMHO powód takiego podjścia bierze się z chęci uwzględniania
    > dowodów księgowych (i tylko ich), czy to jest właściwe to ci nie
    > powiem :[. Niemniej dowodem jest rachunek - nie umowa...
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    OP art. 180 par. 1 Jako dowód nalezy dopuścic wszystko, co może się przyczynić
    do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
    Dotyczy to i czynności sprawdzających tak samo.

  • 4. Data: 2003-05-05 07:40:26
    Od: Peptulis Amargolis <<w...@i...pl>>

    podpisuj umowe a pozniej wystawiaj rachunek, w ktorym JASNO napisz, ze
    koszt uzyskania przychodu jest 50% a nie 20%. Ja ten sposob praktykuje
    od kilku lat i nie bylo problemu. Zdarzyl mi sie co prawda przypadek,
    ale wtedy wzor rachunku (z firmy) nie pokazywal wprost kosztow i
    oczywiscie bylo 20%.

    Co do US, to najlepiej wymoc na zamawiajacym dzielo, aby poprawil
    pit'a (rocznego) i wtedy nie powinno byc problemu.
    Ja pamietam swego czasu taki przypadek, ze moj pracodawca zle cos tam
    rozliczal (na niekorzysc zatrudnionych) i po 3 latach korygowal PITy,
    a US bez problemu zwracal po tym czasie kase (ale to pracodawca sie
    tlumaczyl, a ja mialem tylko zrobic korekte zeznania rocznego).

    Pepto
    pepto MALPA ita.pwr.wroc.pl