  • 1. Data: 2003-04-16 11:28:09
    Temat: DG - dobry poczatek...
    Od: Grzegorz <w...@...O.S.P.A.M.wodr.poznan.pl>

    Hej!

    Mam zamiar rozpoczac dzialalnosc i... mam kilka pytan :-)

    1. Do prowadzenia dzialalnosci gosp. (os. fizyczna) wykorzystywany bedzie
    moj (firma to ja i tylko ja :-) sprzet komputerowy i... czy powinienem
    jakos "zaksiegowac" (ewidencja wyposazenia?) ten zestaw komp. na firme, by
    moc odliczac koszt zakupu np. CD, cartridgy, papieru itp.? Jesli tak, to
    jaka ewidencja i jak wycenic sprzet?

    2. Czy bedac "VATowcem" w KPiR wpisuje wszystkie ceny bez VATu czy z VATem?
    (sorry za byc moze glupie pytanie, ale jeszcze tego nie wiem... :-)

    3. Czy dobrze mysle, ze wybiarajac rozliczenie na zasadach ogolnych
    obowiazkowo musze prowadzic tylko KPiR oraz rejestr VAT? Czy moze
    powinienem prowadzic _obowiazkowo_ jeszcze jakies ewidencje?

    4. Czy moge PKPiR oraz rejestr VAT prowadzic w formie arkusza kalkulacyjnego
    w jakims programie i tylko na koniec m-ca drukowac strone(-y), opieczetowac
    je, podpisac i w segregator? :-)

    5. W dzialanosci bedzie wykorzystywany stacjonarny tel. prywatny
    zarejestrowany na mojego ojca. Co dokladnie powinienem zrobic, by moc
    odliczac czesc kosztow rozmow z tego aparatu? Czy procent wykorzystywania
    tego telefonu do celow dzialanosci okreslam wedlug wlasnego uznania?

    6. Czy moge ksiegowac koszt przesylki paczki do klienta tylko na podstawie
    potwierdzenia (ta zolto-niebieska etykieta na paczke) nadania?

    7. Czy jesli otrzymuje towar z hurtowni za posrednictwem kuriera, to koszty
    dostarczenia towaru ksieguje w kol. nr 11 KPiR (koszty uboczne zakupu), czy
    w kol. nr 14 (pozostale wydatki)?

    Z gory dziekuje za pomoc!

    --
    Grzegorz

  • 2. Data: 2003-04-17 06:35:37
    Temat: Re: DG - dobry poczatek...
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Grzegorz wrote:

> [...]
    > komp. na firme, by moc odliczac koszt zakupu np. CD, cartridgy,
    > papieru itp.? Jesli tak, to jaka ewidencja i jak wycenic sprzet?

    A. Masz komputer sprzed czasów DG.
    Nie można wprowadzić do ewidencji wyposażenia. Jedyna możliwość
    odliczania komputera to wciągnięcie go do rejestru środków trwałych.
    Jeśli cena brutto do 3500 to amortyzujesz jednorazoowo gdy większa to
    co miesiąc. VAT nie możesz odliczyć.
    a. Masz jakiś dokument z ceną zakupu - przyjmujesz tę cenę
    b. Nie masz dokumentu - robisz sobie sam protokół wyceny wg cen z
    grudnia ubiegłego roku.
    B. Kupujesz go na DG
    Rozliczaz VAT. i w zależności od ceny (granica 3500 netto) wpisujesz do
    rejestru ŚT lub ewidencji wyposażenia.
    Materiały eksploatacyjne wliczasz w koszty niezależnie od tego czy
    wprowadziłeś komputer do DG.

    > 2. Czy bedac "VATowcem" w KPiR wpisuje wszystkie ceny bez VATu czy z
    > VATem? (sorry za byc moze glupie pytanie, ale jeszcze tego nie wiem...
    > :-)

    Bez VAT

    > 3. Czy dobrze mysle, ze wybiarajac rozliczenie na zasadach ogolnych
    > obowiazkowo musze prowadzic tylko KPiR oraz rejestr VAT? Czy moze
    > powinienem prowadzic _obowiazkowo_ jeszcze jakies ewidencje?

    Ewidencja wyposażenia, rejestr środków trwałych i wartości
    niematerialnych i prawnych.

    > 4. Czy moge PKPiR oraz rejestr VAT prowadzic w formie arkusza
    > kalkulacyjnego w jakims programie i tylko na koniec m-ca drukowac
    > strone(-y), opieczetowac je, podpisac i w segregator? :-)

    Nie wiem

> [...]
    > odliczac czesc kosztow rozmow z tego aparatu? Czy procent
    > wykorzystywania tego telefonu do celow dzialanosci okreslam wedlug

    Urząd skarbowy będzie się czepiać, że jest na ojca a nie na ciebie.
    Raczej bym nie ryzykował. Gdyby był na ciebie to jedyną bezproblemową
    metodą jest rozliczenie według billingów i robienie do tego dowodu
    wewnętrznego. Nie ma możliwości rozliczenia (nawet proporcjonalnego)
    abonamentu.

    > 6. Czy moge ksiegowac koszt przesylki paczki do klienta tylko na
    > podstawie potwierdzenia (ta zolto-niebieska etykieta na paczke)
    > nadania?

    Nie wiem

    > 7. Czy jesli otrzymuje towar z hurtowni za posrednictwem kuriera, to
    > koszty dostarczenia towaru ksieguje w kol. nr 11 KPiR (koszty uboczne
    > zakupu), czy w kol. nr 14 (pozostale wydatki)?

    Kol 11

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 3. Data: 2003-04-17 06:41:26
    Od: Grzegorz <w...@...O.S.P.A.M.wodr.poznan.pl>

    Jureq wrote:

    > (...)

    Dziekuje za pomoc! :-)

    --
    Grzegorz

  • 4. Data: 2003-04-18 23:19:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Apr 2003, Jureq wrote:

    >+ Grzegorz wrote:
    [...komputer...]
    >+ B. Kupujesz go na DG
    >+ Rozliczaz VAT. i w zależności od ceny (granica 3500 netto) wpisujesz do
    >+ rejestru ŚT lub ewidencji wyposażenia.

    ...z zastrzeżeniem że poniżej można również zaliczyć do ŚT. Osobiście
    jestem zwolennikiem....
    [...]
> [...]
    >+ > VATem? (sorry za byc moze glupie pytanie, ale jeszcze tego nie wiem...

    ...z zastrzeżeniem przypadków kiedy VATu odliczać nie wolno
    ale kosztem może być. Przykład pierwszy z brzegu - faktura
    za hotel.

> [...]
    >+
    >+ Ewidencja wyposażenia, rejestr środków trwałych i wartości

    :)
    I do tego pamiętać o remanentach: początkowym i na przełomie
    roku.

> [...]
    >+ > kalkulacyjnego w jakims programie i tylko na koniec m-ca drukowac
    >+ > strone(-y), opieczetowac je, podpisac i w segregator? :-)

    Bywało na grupie :)
    Z jednej strony - można (jest w rozporządzeniu). Z drugiej...
    taki program powinien spełniać wymogi (np. instrukcja powinna
    być !). Raczej na pewno można robić tak, żeby jedne z ewidencji
    (np. VAT) prowadzić "codziennie" - wtedy KPiR na pewno
    wolno drukować "do 20. nastepnego miesiąca"

    [...telefon ojca...]
    >+ Urząd skarbowy będzie się czepiać,

    IMHO prawda.

    [...]
    >+ > 6. Czy moge ksiegowac koszt przesylki paczki do klienta tylko na
    >+ > podstawie potwierdzenia (ta zolto-niebieska etykieta na paczke)
> [...]

    Powiem tak: ja dowody nadania (raczej papierów niż paczek) wliczam.

    pozdrowienia, Gotfryd
    KPiR, VAT