  • 1. Data: 2009-04-28 09:59:07
    Temat: Prawidłowe księgowanie ZUS w KPIR za siebie i pracowników - zasady ogólne
    Od: Optymista <e...@g...com>

    Nie wiem czy bobrze to robię. Proszę o weryfikację.
    Powiedzmy że rozliczam się za styczeń 2009.
    W KPIR wpisuje wynagrodzenia brutto za pracowników. To co wpłaciłem za
    grudzień 2008 na (społeczne) ZUS częściowo pokrywa się z wpisanym
    wynagrodzeniem - więc nie mogę wpisać całego wpłaconego społecznego.
    Powiedzmy że jest 2 pracowników(minimalne wynagrodzenie 2008r.-1126,
    2009r.-1276), jeden właściciel(minimalna podstawa -1622,05).
    W KPIR wpisuje jako "wynagrodzenia" 2552zł(w kolumnie do tego
    przewidzianej).
    Dalej wpisuje w miesiącu styczeń uwzględniam kwoty zapłacone ZUS za
    grudzień.
    W KPIR wpisuje "ZUS fundusze pracowników płacone przez płatnika/
    pracodawce" czyli 419,12 (F.emer.(płatnik)109,9+F.rent.(płatnik)
    50,67+FP 27,59+FGŚP 1,13+ F.wyp. 20,27=209,56x2(dwóch pracowników)
    =419,12)
    W KPIR wpisuje "ZUS fundusze społeczne za właściciela"(za siebie)
    czyli 522,62(F.emer.316,62+F.rent. 97,32 +F.chor. 39,74 + F.wyp.
    20,20+FP 39,74 =522,62) - mógłbym tego tu nie wpisywać i uwzględnić w
    PIT5(którego się już teraz nie składa, jak zwał -to zwał), ale lepiej
    w KPIR bo jeśli będzie strata to nie zostanie to przeniesione na
    kolejny rok.
    Zdrowotne ale tylko 7,75% czyli 185,44 uwzględniam w PIT5(potem w
    PIT36) a pozostałe 1,25% czyli 29,91 nigdzie nie uwzględniam(a chyba
    powinienem wpisać to do KPIR?)
    FGŚP za siebie powinienem gdzieś uwzględniać?

    Jeśli gdzieś powyżej jest błąd - proszę o informację ;)

  • 2. Data: 2009-04-28 11:47:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Optymista" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    >Jeśli gdzieś powyżej jest błąd - proszę o informację ;)

    Nie chce mi sie tego czytac, ale powinno byc tak:

    Wynagrodzenia brutto w wysokosci brutto w grudniu - o ile byly wyplacone w
    grudniu lub w styczniu jesli byly wyplacone w styczniu (z data wyplaty).
    Spoleczne za Ciebie w koszty w styczniu (lub do odliczenia przy obliczaniu
    zaliczki), za pracownikow (czyli 9,75% eme + 4,5% ren + wyp) tylko i
    wylacznie w koszty w styczniu (z data 15 stycznia) - jak w koszty to i to to
    bym jedna kwota wrzucil - ewentualnie dolaczajac wyliczenie do dokumentow,
    gdyz sila rzeczy sumy z deklaracji oraz przelewu nie beda sie zgadzac z
    wpisem)
    Fundusz pracy za Ciebie, oraz FP i FGŚP za pracownikow (mozna jednym wpisem)
    w koszty w styczniu z data 15 stycznia.
    Zdrowotne Twoje w wysokosci 7,75% podstawy uwzgledniasz przy obliczaniu
    zaliczki nie wpisujac tego w KPiR nigdzie (mozna sobie zrobic tabelke w
    ktorej sobie bedziesz rozpisywal odpowiednie kwoty narastajaco od poczatku
    roku).
    Pozostalych 1,25% zdrowotnego nie uwzgledniasz nigdzie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-04-28 11:58:33
    Od: Optymista <e...@g...com>

> [...]
    > roku).
    > Pozostalych 1,25% zdrowotnego nie uwzgledniasz nigdzie.
    podsumowywując:
    -wynagrodzenie powinno być wpisane w KPIR w dniu wypłaty
    ZUS wpisuje w miesiącu zapłaty(czyli np w styczniu wpisuje za
    grudzień)
    -fundusze za siebie i za pracowników(tylko w części płaconej przez
    mnie) wpisuje do KPIR,
    to robie w 2 pozycjach dołączając do dokumentów zestawienie oddzielnie
    za pracowników i oddzielnie za siebie - nie może tak być?
    -zdrowotne uwzględniam tylko przy obliczaniu zaliczki - nie wpisując
    do KPIR
    -1,25% zdrowotnego nigdzie nie uwzględniam
    -0,1% FGŚP nigdzie nie uwzględniam

  • 4. Data: 2009-04-28 12:00:05
    Od: Optymista <e...@g...com>

    edit:

  • 5. Data: 2009-04-28 12:08:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Optymista" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    edit:
    > -0,1% FGŚP za siebie nigdzie nie uwzględniam(bo za pracowników tak)

    Hmmmm - czekaj - a z jakiej racji to FGŚP za Ciebie?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-04-28 12:08:36
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Optymista" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    to robie w 2 pozycjach dołączając do dokumentów zestawienie oddzielnie
    za pracowników i oddzielnie za siebie - nie może tak być?

    Pewnie, ze moze.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-04-28 12:21:19
    Od: Optymista <e...@g...com>

    > Hmmmm - czekaj - a z jakiej racji to FGŚP za Ciebie?
    robie to wg http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1013
    ZUS tak podaje to płcę - a nie powinienem?

  • 8. Data: 2009-04-28 12:26:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 28 Apr 2009 13:47:06 +0200, SDD napisał(a):

    > Wynagrodzenia brutto w wysokosci brutto w grudniu - o ile byly wyplacone
    > w grudniu lub w styczniu jesli byly wyplacone w styczniu (z data
    > wyplaty).

    Nie tak prosto. To się ostatnio pozmieniało. Jeśli były wypłacone w
    terminie (określonym w regulaminie, umowie itp), to można zaliczyć do
    kosztów miesiąca za który wypłacono, a nie w którym wypłacono. Jeśli
    dobrze pamiętam, to weszło to od stycznia 2009 i nie ma przepisów
    przejściowych. Chyba w Rzeczypospolitej widziałem jakieś ministerialne
    interpretacje czy można tak liczyć grudniowe wypłacone w styczniu. Chyba
    pozwolił. Od pensji za styczeń nie ma już wątpliwości.

    > Spoleczne ....
    > za pracownikow (czyli 9,75% eme + 4,5% ren +
    > wyp) tylko i wylacznie w koszty w styczniu (z data 15 stycznia)

    I tu znów problem - też jest podobna zmiana ale posłowie przedobrzyli i
    żeby z tego skorzystać trzeba ZUS za pracowników płacić na miesiąc (a
    właściwie 15 dni) przed terminem. W najbiższym czasie mają podobno to
    poprawić.

  • 9. Data: 2009-04-28 12:49:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Optymista" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    o.googlegroups.com...

    ZUS tak podaje to płcę - a nie powinienem?

    Nie wiem, co inni, madrzejsi ode mnei na to, ale AFAIR to FGŚP sie placi
    tylko od umow o prace i zlecenia a z tytulu prowadzenia DG (czyli za siebie)
    nie...

    Pozdrawiam
    SDD