  • 1. Data: 2007-02-01 14:54:36
    Temat: Prawidłowe wyliczanie Vat-u na fakturze sprzedaży
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    Witam.

    Mam pytanie: Jak prawidłowo należy wyliczyć vat na fakturze sprzedaży ? Czy
    prawidłowo jest wyliczać Vat do każdej pozycji
    faktury i sumować Vat z pozycji w podsumowaniu faktury czy wyliczać vat od
    podsumowania wartosci netto razy stawkę vatu ?
    Bardzo proszę o podstawę prawną.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2007-02-01 18:35:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, Piotr wrote:

> [...]
    > faktury i sumować Vat z pozycji w podsumowaniu faktury czy wyliczać vat od
    > podsumowania wartosci netto razy stawkę vatu ?

    To że są ze cztery (przynajmniej) metody *prawidlowego* wyliczenia
    "sumy VAT na fakturze") przewija się dość często.
    Przejrzyj archiwum:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100
    ...wstawiając słowa kluczowe.
    Obie podane przez Ciebie metody są prawidłowe (co bywa za trudne
    do zrozumienia przez niektórych twórców programów ;)) tudzież
    można dopisać np. pytanie czy liczysz go "od netta" czy "od
    brutta", czy wg stawki, a wg brutta - "wg współczynnika urzędowego"
    lub odpowiednio matematycznego :]

    > Bardzo proszę o podstawę prawną.

    Nie ma jednego przepisu: "ma być tak".
    Przepisy są rozrzucone po ustawie o VAT:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...oraz rozporządzeniu dot. wystawiania f-r:
    http://gofin.pl/5,35,43180,4.html

    Zwracaj uwagę na teksty w stylu "sprzedawca może" - znaczy to że "może
    również inaczej"!
    Przykładowo co mam na myśli pisząc o "urzędowym współczynniku od ceny
    brutto" masz w art. 85 ustawy o VAT (link wyżej). Ale "matematycznie",
    czyli mnożąc cenę razy (1/(1+stawka)) *też* wolno.
    Zaokrąglenia oczywiście porozkładają się w każdej wersji inaczej :)

    pzdr, Gotfryd