  • 1. Data: 2007-12-30 20:53:15
    Temat: Problemy z rozpoczeciem DG [dlugie]
    Od: "Zenek" <zenek@localhost>

    Witam,
    DG rozpoczalem (na papierze) 1 wrzesnia 2007. Na zasadach ogólnych, KPiR,
    zwolnienie z VAT.
    Mniej wiecej w tamtym czasie mialem na tyle powazne problemy ze zdrowiem, ze
    pamietalem tylko aby wysylac przelewy do ZUS i z nimi problemów nie będzie.
    Nic nie sprzedawalem, bo co innego miałem na głowie. Teraz doszedlem jakos
    do siebie, przyszedl koniec roku i trzeba jakos działalność wyprostować...

    1. Mam własnego notebooka, kupionego 2 lata temu (jest faktura) którego
    zamierzałem używać w DG. Komputer nie ma systemu operacyjnego, którego
    mógłbym użyć w DG, bo nie mam do niego żadnego kwitu - Windowsa w pudełku
    dostałem jako prezent kilka lat temu. Mam też drukarkę, do której atrament
    jest dość kosztowny a na której nie drukuję zdjęć do prywatnego albumu.
    Co powinienem zrobić 1 września (albo dziś) aby notebook + drukarka stały
    się sprzętem "firmowym" i aby można było do kompa kupić system? Czy notebook
    z drukarką musi znaleźć się w ewidencji środków trwałych, czy wyposażenia
    (wartość kompa jakieś 2000, drukarka 100) - czytam o tych ŚT i im więcej
    czytam tym bardziej tego nie obejmuję :( Jakieś spisy z natury, oświadczenia
    o przekazaniu sprzętu???
    A może nie muszę go nigdzie ewidencjonować? Przeczuwam jednak, że niebawem
    padnie mi nagrywarka w tym laptoku, więc trzeba będzie komputer zanieść do
    serwisu, no i ten atrament :(
    Ale umówmy się, że aby było prościej, to notebook nie popsuje się przez
    najbliższe 3 lata i nie zamierzam nic odliczać w związku z nim.
    Atrament zamierzam wliczać w koszt prowadzenia DG.

    2. Kilka dni temu kupiłem na raty (faktura na mnie, nie na DG aby nie było
    jaj z uzyskaniem kredytu) telefon-palmtopa, który będzie używany w DG. Już
    dziś wiem, że będę chciał dokupić do niego dodatkową baterię, zarejestrować
    kartę pre-paid na DG, aby móc odliczyć wartość doładowań, itp. Czy
    mogę/muszę wciągnąć ten telefon-palmtop do ewidencji a jeśli tak, to której
    (patrz wyżej)?

    3. Od któregoś pięknego dnia stycznia 2008 zamierzam zostać VAT-owcem (jutro
    składam VAT-R), bo widzę, że bez tego się nie obejdzie. Piszę o tym, bo do
    końca stycznia jeszcze trochę czasu zostało i jeśli mam napotkać na kolejne
    problemy, które mnie wyprowadzą z równowagi, to...Za kilka miesięcy znów
    będę tu marudził ;)))

    Tak, za miesiąc czy dwa zamierzam przekazać obsługę podatkową komuś
    obeznanemu i biorącemu za to pieniądze ale dziś proszę o pomoc tutaj. Z góry
    dziękuję, pozdrawiam.

    Zi

  • 2. Data: 2007-12-30 22:13:01
    Temat: Re: Problemy z rozpoczeciem DG [dlugie]
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Zenek wrote:
> [...]
    > najbliższe 3 lata i nie zamierzam nic odliczać w związku z nim.
    > Atrament zamierzam wliczać w koszt prowadzenia DG.

    Przekazujesz oświadczeniem własny środek trwały na cele prowadzonej DG.
    Jeśli masz fakturę to jako wartość początkową przyjmujesz wartość z faktury.

    Oświadczenie może być na przykład tej treści:

    Imię i nazwisko Data
    Adres
    NIP

    OŚWIADCZENIE O PRZEKAZANIU WŁASNEGO ŚRODKA TRWAŁEGO NA CELE DZIAŁALNOŚCI
    GOSPODARCZEJ

    Oświadczam, że jestem właścicielem notebooka .... numer seryjny ...

    Z dniem .... przekazuję wyżej wymieniony środek trwały na cele
    prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej.

    Na podstawie faktury ..... jako wartość początkowa do amortyzacji
    przyjmuję ....

    Podpis

    Z drukarką analogicznie.

    Jedno i drugie wpisujesz do EŚT (możesz, nie musisz, skoro wartość
    mniejsza niż 3500 plz).

> [...]
    > zarejestrować kartę pre-paid na DG, aby móc odliczyć wartość doładowań,
    > itp. Czy mogę/muszę wciągnąć ten telefon-palmtop do ewidencji a jeśli

    Możesz zrobić analogicznie jak z notebookiem.

    Albo użyć faktury, którą dostałeś i potraktować to jako zakup firmowy.

    To, że nie ma tam ozdobników w rodzaju dopiski za Twoim imieniem i
    nazwiskiem jest bez znaczenia, jeśli reszta danych na fakturze się zgadza.

    IMHO, jako wartość początkową wpisujesz wartość z faktury.
    To, że raty jeszcze niespłacone nie ma żadnego znaczenia.
    Ważne jest, że sprzęt jest już Twoją własnością.

    Oczywiście płaconych rat nie możesz później traktować jako KUP.

> [...]
    > napotkać na kolejne problemy, które mnie wyprowadzą z równowagi, to...Za
    > kilka miesięcy znów będę tu marudził ;)))

    Zastanów się nad kwartalnym rozliczaniem VAT. Roboty z wysyłaniem VAT-7
    jakby 4 razy mniej.

    > Tak, za miesiąc czy dwa zamierzam przekazać obsługę podatkową komuś
    > obeznanemu i biorącemu za to pieniądze ale dziś proszę o pomoc tutaj. Z
    > góry dziękuję, pozdrawiam.

    Powodzenia

    Piotrek

  • 3. Data: 2007-12-30 22:40:31
    Od: Czarek <...@...pl>

    Piotrek wrote:
    > Przekazujesz oświadczeniem własny środek trwały na cele prowadzonej DG.
    > Jeśli masz fakturę to jako wartość początkową przyjmujesz wartość z
    > faktury.

    A co jeśli nie mam faktury? Rynkowa wartość sprzętu w moim przypadku
    około 500 zł.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 4. Data: 2007-12-30 22:50:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Czarek wrote:

    > A co jeśli nie mam faktury? Rynkowa wartość sprzętu w moim przypadku
    > około 500 zł.

    To wtedy bierzesz wartośc rynkową z grudnia roku poprzedzającego
    przekazanie.

    Piotrek

  • 5. Data: 2007-12-30 23:19:11
    Od: "Zenek" <zenek@localhost>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał

    > Jedno i drugie wpisujesz do EŚT (możesz, nie musisz, skoro wartość
    > mniejsza niż 3500 plz).

    No i potrafię już określić, czego nie rozumiem:
    "Ewidencją ***wyposażenia*** obejmuje się wyposażenie, którego wartość
    początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1 500 zł."

    W moim przypadku notebooka, jego wartość przekracza 1500. Ale nie przekracza
    3500 ???
    Jakie korzyści/niedogodności płyną z umieszczenia komputera w proponowanych
    przez Ciebie ŚT a jakie w Wyposażeniu? Pewnie żadne, bo notebook nie może
    być wyposażeniem, tak? Czy chodzi o amortyzację?

    I jak to (EŚT, EW) się ma do VAT-u?
    Pytam, bo powyższe ewidencje "prowadzą przedsiębiorcy opodatkowani na
    zasadach ogólnych - prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów." A
    VAT to już nie są zasady ogólne...

    P.S. Ja już chyba wiem skąd się wzięła szara strefa. Z obawy o kondycję
    psychiczną przedsiębiorcy na widok tego bałaganu. Ryzykowanie więzieniem
    jest mniej stresujące :(

    Dzięki za dotychczasowe podtrzymywanie na duchu :)

    Zi

  • 6. Data: 2007-12-31 16:05:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Dec 2007, Zenek wrote:

> [...]
    > "Ewidencją ***wyposażenia*** obejmuje się wyposażenie, którego wartość
    > początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1 500 zł."

    Po polsku i wymieniając wszystkie przypadki:
    Jeśli jakaś *rzecz* nie podlega wpisowi do EST, to podlega wpisowi
    do EW, o ile wartość tej rzeczy przekracza 1500 zł.
    Znaczy co chcę podkreślić: do EW trafiają również "rzeczowe składniki
    DG", które *nigdy* nie trafiłyby do EST.
    To tak OT, ale żeby była jasność ze EW nie jest jedynie "uzupełnieniem
    EST". I warunek kwotowy jest bezwzględny, w odróżnieniu od EST - bo nic
    nie stoi na przeszkodzie, żeby w EST ująć coś o WP dajmy na to 100 zł

    > W moim przypadku notebooka, jego wartość przekracza 1500. Ale nie przekracza
    > 3500 ???

    No, *my* nie wiemy ile przekracza :)

    > Jakie korzyści/niedogodności płyną z umieszczenia komputera w proponowanych
    > przez Ciebie ŚT a jakie w Wyposażeniu? Pewnie żadne, bo notebook nie może być
    > wyposażeniem, tak? Czy chodzi o amortyzację?

    Za dużo pytań i wątków pobocznych naraz.
    Po kolei:
    1. Prawo zaliczenia wydatku w koszty.
    Przeczytaj sobie zasadę ogólną tego prawa w art.22, np. tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Cytuję: "koszty poniesione w celu osišgnięcia przychodów".

    Tłumaczę na polski: "wydatki poniesione *W INNYM CELU*, a następnie
    przekwalifikowane, niekoniecznie się łapią" :>
    Znaczy jak ktoś wyda pieniądze na "coś" przeznaczone do konsumpcji,
    a dopiero POTEM wpadnie na to, że użyje tego "czegoś" do DG, to może
    mieć problem z obroną tezy że wydatek był "w celu uzyskania".
    Nie był :)
    Ale są wyjątki - i jednym oczywistym wyjątkiem są środki trwałe.
    Uwaga: oprogramowania (WNiP) to *nie* dotyczy!
    Otóż dla ST jest inna zasada: wydatki na nabycie nie są kosztem
    (w ogóle), w koszty idzie amortyzacja.
    A prawo do amortyzacji jest już "przyjemniejsze" - sprawdź w ustawie :)

    Po prawdzie.... po prawdzie wyposażenie niekiedy *jest* ST, i tak będzie
    w przypadku notebooka - ale ponieważ stosuje się do wyposażenia inne
    zasady ("zwykłe zaliczenie w koszty"), to prawo do uznania za KUP,
    nawet jeśli jest :), będzie powodowało dyskusje (US może wyciągnąć
    jeden przepis, podatnik drugi, no i będą się w NSA procesować...).
    Chcesz zostać specjalistą od zaliczenia w koszty wyposażenia? ;)

    2. "Ulepszenie podatkowe".
    W przypadku takich ST, jak pecet czy fotoaparat, niemal *zawsze* jest
    ryzyko, że pewnego pięknego dnia podatnik zostanie postawiony przez
    przymusem gospodarczym dokupienia "na wczoraj" jakiegoś elementu
    peryferyjnego, ficzeru który jest DROGI.
    Czy to będzie monitor plazmowy 48", czy obiektyw ze stabilzacją
    optyczną to już drugorzędne.
    Ale wtedy pojawić się może problem: przepisy jasno regulują, co
    robić z wartością początkową i jak zaliczać w koszt wartość "ulepszenia".
    A co zrobić w przypadku jak "podstawowy" ST nie jest zaliczony do
    ST, a w wyniku ulepszenia WP JEDNAK przekroczy 3500 zł?
    Chcesz zostać specjalistą od tego przypadku? - przydałby się, bo
    kilka lat temu były dyskusje w prasie podatkowej, z których taki
    czytelnik jak ja wyciągał wniosek: "oczywistego wniosku brak" :)

    3. Jak widać notebook może być wyposażeniem, ale wcale nie musi to
    być lepszy pomysł

    4....a co to jest amortyzacja pewnie wiesz?

    > I jak to (EŚT, EW) się ma do VAT-u?

    Nijak. Poza tym, że wydatki na ST ujmuje się w innej kratce VAT-7

    > Pytam, bo powyższe ewidencje "prowadzą przedsiębiorcy opodatkowani na
    > zasadach ogólnych - prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów." A
    > VAT to już nie są zasady ogólne...

    VAT *nie ma* związku z zasadą opodatkowania podatku dochodowego.
    "Zasady ogólne" to rozliczanie podatku opartego o *dochód*, w odróżnieniu
    od zasad rozliczania podatku w oparciu o *przychód* (tzw. "ryczałt
    rewidencjonowany") lub podatku opartego o ryczałtową wartość (tzw.
    karta podatkowa).

    > P.S. Ja już chyba wiem skąd się wzięła szara strefa.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-01-04 08:09:11
    Od: m...@g...com

    > A co jeśli nie mam faktury? Rynkowa wartość sprzętu w moim przypadku
    > około 500 zł.

    U mnie to okolo 1200. Podlaczam sie pod pytanie. Przegooglowana grupa
    mowi o "protokole z wyceny", ale znajoma ksiegowa twierdzi ze nie ma
    takiej mozliwosci.