  • 1. Data: 2006-09-22 08:13:29
    Temat: Prowadzenie DG pod różnymi nazwami
    Od: "§ Jerry §" <...@o...pl>

    Witam,
    mam pytanie do Was - może ktoś zetknął się z takim przypadkiem. Prowadzę DG
    o dwóch różnych profilach. Nazwę dla firmy wybierałem na początku i jest ona
    adekwatna tylko z jednym z nich, co sprawiało mi trochę kłopotów. W tej
    chwili chciałbym się dodatkowo zająć jeszcze jednym pomysłem, ale nazwa nie
    pasuje zupełnie (to tak jakbym w nazwie firmy miał "Odprowadzanie
    nieczystości" a chciał się zajmować dodatkowo działalnością pod tytułem
    "pyszne wypieki" - nazwa firmy na fakturze nie brzmi zbyt szczęśliwie, a
    przecież na jedną osobę nie mogę prowadzić dwóch albo trzech DG)
    Moje pytanie: czy w ramach jednej DG mogę posługiwać się dwoma lub trzema
    różnymi nazwami (pozostałe dane - adres i NIP bez zmian) ? Z tego co wiem,
    to na wpisie do ewidencji taki dodatek naniosą bez problemu - ale co z US i
    REGON ? Jest to akceptowalne ? Jak wtedy wygląda numeracja dokumentów ?
    Muszę prowadzić oddzielne ewidencje ? Są jakieś inne ograniczenia lub
    obowiązki ?
    W niedługim czasie zamierzam przekształcić DG w Sp z o.o. - co wtedy z
    takimi różnymi profilami działalności w spółce ?
    Czy wtedy będę mógł wystawiając fakturę za ścieki pisać "Odprowadzanie
    ścieków Sp. z o.o." a sprzedając pyszne wypieki - "Pyszne wypieki Sp. z o.o"
    ?
    Bardzo proszę o poradę !!!
    Pzdr - Zino

  • 2. Data: 2006-09-22 08:42:57
    Temat: Re: Prowadzenie DG pod różnymi nazwami
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    § Jerry § wrote:

> [...]
    > dane - adres i NIP bez zmian) ? Z tego co wiem, to na wpisie do
    > ewidencji taki dodatek naniosą bez problemu - ale co z US i REGON ?

    W ewidencji naniosą ale zamiast obecnego lub razem z obecnym więc
    musiałbyś np w obu rodzajach dDG posługiwać się dokłądnie tą nazwą (np
    XXX wywóz nieczystości i usługi piekarnicze - nieźle brzmi?)
    Praktyczna rada jest taka: weź jaką nazwę fantazyjną YYYY która nic nie
    znaczy, zgłoś ją w ewidencji, US, GUS a potem na fakturach pisz Jan
    Kowalski YYYY Piekarnia, Jan Kowalski YYYY Zakład Wywozu Nieczystości
    (najlepiej ten Zakład .... w osobnej linii).

> [...]
    > obowiązki ? W niedługim czasie zamierzam przekształcić DG w Sp z o.o.
    > - co wtedy z takimi różnymi profilami działalności w spółce ?

    Nie da się przekształcić DG w zoo. To po prostu nowa firma.
    W spólce jest ten sam problem - nie warto wpisywać rodzaju działalności
    do nazwy spółki. I pomysł z zakłądem też działa świetnie.

  • 3. Data: 2006-09-22 11:05:09
    Od: "§ Jerry §" <...@o...pl>

> [...]
    > Kowalski YYYY Piekarnia, Jan Kowalski YYYY Zakład Wywozu Nieczystości
    > (najlepiej ten Zakład .... w osobnej linii).

    Tylko czy nie ma obowiązku wpisywania na fakturach danych firmy zgodnie z
    wpisem do ewidencji ? Czy w drugiej linni danych firmy na fakturze może
    figurować dowolny wpis ? Wtedy rzeczywiście jakoś rozwiązywało by to
    problem - przynajmniej częściowo (niestety pierwotna nazwa firmy jest już na
    tyle znana, że poniósłbym duże straty zmieniając ją - a kompletnie nie
    pasuje do drugiego profilu działalności - wyglądałoby to mniej więcej tak:
    "Wywóz nieczystości" a w drugiej linii "Piekarnia" - trochę to bez sensu -
    nie da się tych nazw stosować alternatywnie ???)

    Dzięki za podpowiedź !

  • 4. Data: 2006-09-22 11:14:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 22-09-2006 o 13:05:09 § Jerry § <...@o...pl> napisał:

> [...]
    > figurowaae dowolny wpis ? Wtedy rzeczywi?cie jako? rozwi?zywa?o by to
    > problem - przynajmniej cz??ciowo (niestety pierwotna nazwa firmy jest
    > ju? na
    > tyle znana, ?e poniós?bym du?e straty zmieniaj?c j? - a kompletnie nie
    > pasuje do drugiego profilu dzia?alno?ci - wygl?da?oby to mniej wi?cej
    > tak:
    > "Wywóz nieczysto?ci" a w drugiej linii "Piekarnia" - troch? to bez sensu
    > -
    > nie da si? tych nazw stosowaae alternatywnie ???)

    Chyba tylko jakaś spółka cywilna tutaj wchodzi w grę jeśli chcesz być
    czysty..

  • 5. Data: 2006-09-22 12:11:12
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    Wtedy rzeczywiście jakoś rozwiązywało by to
    > problem - przynajmniej częściowo (niestety pierwotna nazwa firmy jest już na
    > tyle znana, że poniósłbym duże straty zmieniając ją -

    Zwyczajowo firma kojarzy się z właścicielem. Może zmień nazwę firmy pod którą
    jest wykonywana działalność na swoje imię i nazwisko. Czyli tam, gdzie
    wpisujesz nazwę firmy, wpisujesz swoje imię i nazwisko. Imię i nazwisko jest
    nazwą firmy. I wtedy będzie: Jan Kowalski Zakład Wywozu , druga branża: Jan
    Kowalski Zakład Piekarniczy. Pozdrawiam Areta

  • 6. Data: 2006-09-22 12:34:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Aretkka wrote:
> [...]
    > pod którą jest wykonywana działalność na swoje imię i nazwisko. Czyli
    > tam, gdzie wpisujesz nazwę firmy, wpisujesz swoje imię i nazwisko.

    Tak już jest i bez tej zmiany.
    W sumie jureq dobrze radzi:
    do firmy dodaj jakiś mało określający działalność ozdobnik,
    a resztę dopisuj w kolejnej linijce jako informację
    albo jeszcze lepiej zastosuj różne druki -
    (papiery firmowe różne)

  • 7. Data: 2006-09-22 13:08:06
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > a resztę dopisuj w kolejnej linijce jako informację
    > albo jeszcze lepiej zastosuj różne druki -

    ----------
    Niejasno się wyraziłam:-( . We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
    pod punktem pierwszym jest : imie i nazwisko. Pod punktem drugim: wpisujemy
    nazwę pod którą wykonywana jest działalność, i TU wpisujemy r ó w n i e ż :
    imie i nazwisko. Pozdrawiam Areta

  • 8. Data: 2006-09-22 13:19:28
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 22-09-2006 o 15:08:06 Aretkka <a...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > wpisujemy
    > nazwę pod którą wykonywana jest działalność, i TU wpisujemy r ó w n i e

    A ja nie wpisałem :) I co teraz ? :)

  • 9. Data: 2006-09-22 13:21:43
    Od: t <r...@o...pl>

> [...]
    > wpisujemy
    > nazwę pod którą wykonywana jest działalność, i TU wpisujemy r ó w n i e

    Z tego co piszesz to zarejestrowali mi DG pod samą(bez imienia i nazwiska)
    czyli popełnili błąd bo firmą osoby fizycznej
    jest jej imię i nazwisko plue _ewenualnie_ dopisek. Skoro zarejestrowali
    mi sam dopisek to .... no właśnie co :)

  • 10. Data: 2006-09-22 13:50:19
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 22-09-2006 o 15:21:43 t <r...@o...pl> napisał:

> [...]
    > czyli popełnili błąd bo firmą osoby fizycznej
    > jest jej imię i nazwisko plue _ewenualnie_ dopisek. Skoro zarejestrowali

    Rozwinę myśl:

    We Wrocławiu na frmularzu jets takie coś:

    1. OZNACZENIE PRZEDSIĘBIORCY:
    A. NAZWISKO i IMIĘ PRZEDSIĘBIORCY: [wpisałem Arnold Iksiński]
    B. NUMER PESEL:
    C. NAZWA PRZEDSIĘBIORCY: [wpisałem Pumpernikiel]

    Na potwierdzeniu wpisu do rejestru DG mam:

    Iksiński Arnold [czyli nazwisko + imię ]
    Pumpernikiel

    No i teraz co z teog wynika?

    Z KC:

    "Art. 434. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to
    włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot
    działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń
    dowolnie obranych."

    Znaczy dosłownie to biorąc moją firmą jest "Arnold Iksiński" co pewnie
    zamienione na "Iksiński Arnold"
    niewiele. Więc musieli wpisać do rejestru tego "Iksińskiego Arnolda".
    Teraz co z tą nazwą przedsiębiorcy z wniosku, o której to nazwie nie mówi
    KC.

    Z UoSDG:

    "Art. 27.
    1. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym z
    określonym
    wzorem urzędowym, o którym mowa w art. 43 pkt 1. Składając wniosek,
    wnioskodawca uiszcza opłatę.
    2. Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:
    1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
    2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
    3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń
    przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność
    gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza
    miejscem
    zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i
    oddziału,
    jeżeli został utworzony;
    4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie
    Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
    5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
    6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;
    7) dane stałego pełnomocnika, uprawnionego do prowadzenia spraw
    przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.
    3. Gdy wniosek nie zawiera danych, o których mowa w ust. 2, lub jest
    nieopłacony, organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do uzupełnienia
    wniosku w
    terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania."

    Nie mogę dokopać się rozporządzenia ze wzorem takiego wniosku ale google
    wyrzuca coś takiego:
    "
    W treści wniosku o wpis do ewidencji muszą znaleźć się następujące dane:

    ? oznaczenie przedsiębiorcy, czyli imię, nazwisko i nazwa, pod którą
    przedsiębiorca zamierza prowadzić działalność,
    "

    Wynikało by z tego że owa NAZWA to jest jedynie ten dodatek do firmy,
    czyli do imienia i nazwiska.
    Inaczej wpisanie w pole NAZWA samego wyrazu np "Stokrotka" spowodowałoby
    odrzucenie wniosku
    jako że firma imieniem i nazwiskiem stoi...