  • 11. Data: 2005-11-28 13:03:47
    Temat: Re: Prowadzenie księgowości bez kasy fiskalnej
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > [...]
    > [...]
    >
    > ...hm...
    > Znaczy wykluczyłeś sprzedaż bezrachunkową ?
    > Dlaczego ?

    prowadzi sprzedaz wysylkowa. (robi roznice czy nie ma znaczenia?)

  • 12. Data: 2005-11-28 13:23:25
    Od: PRS<a...@a...pl>

    hmmm

    no właśnie, co to jest ta sprzedaż bezrachunkowa?

    bo nazwa sugeruje, że jest mało przy tym roboty :)))

    ale - przy sprzedaży wysyłkowej chyba każdemu muszę wysłać paragon (lub inne
    potwierdzenie sprzedaży), więc papiórki mnie raczej nie ominą

    :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 13. Data: 2005-11-28 16:15:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2005, Przemek R... wrote:

    > prowadzi sprzedaz wysylkowa. (robi roznice czy nie ma znaczenia?)

    ...właśnie usiłuję dojść :)
    Zakładam:
    - nie ma kasy fiskalnej, korzysta ze zwolnienia "na opisany przelew"
    - nie chce mu się wystawiać f-r

    Co miałoby go zmuszać do wypisywania paragonów, albo inaczej
    mówiąc - co przemawia przeciw drukowaniu wyciągu przychodów
    okresowo typu "dzień po dniu" i uznaniu tego czegoś za
    dzienną ewidencję ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-11-28 17:23:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2005, PRS wrote:

    > hmmm
    >
    > no właśnie, co to jest ta sprzedaż bezrachunkowa?

    Ykm... podobno prowadzisz DG, to znaczy że wiesz ;)
    W rozp. ds. KPiR, np. tu (rejestracja darmowa):
    http://podatki.pl/akty/151200.htm
    § 19.
    1. Zapisy w księdze dotyczšce przychodów ze sprzedaży
    wyrobów, towarów handlowych i usług sš dokonywane na
    podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży
    nie udokumentowanej fakturami - na podstawie wystawio-
    nego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym
    w jednej kwocie wykazana jest wartoœć tych przychodów
    za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja
    sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujšcych.
    ---

    > bo nazwa sugeruje, że jest mało przy tym roboty :)))
    >
    > ale - przy sprzedaży wysyłkowej chyba każdemu muszę wysłać paragon (lub inne
    > potwierdzenie sprzedaży), więc papiórki mnie raczej nie ominą

    Hm... "a dlaczego" (musisz wysyłać) ?
    Usiłuję do tego dojść - z czego ma to wynikać !
    I ew. czy owo "potwierdzenie sprzedaży" musi być powiązane z dowodem
    o znaczeniu podatkowym. Bo jeśli np. wynika z przepisów konsumenckich
    to IMHO jeszcze nie znaczy że kwalifikuje się "podatkowo".

    > :)

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-11-28 19:45:37
    Od: PRS<a...@a...pl>

    > Ykm... podobno prowadzisz DG, to znaczy że wiesz ;)

    Napisałem "prowadzić będę" ;)

> [...]
    > o znaczeniu podatkowym. Bo jeśli np. wynika z przepisów konsumenckich
    > to IMHO jeszcze nie znaczy że kwalifikuje się "podatkowo".

    Zgadza się, o ile rozumiem, nie jestem do tego zobligowany na podstawie przepisów
    podatkowych, lecz na podstawie praw konsumentów przy wysyłce itd. (Acz tego
    tez nie jestem pewien, gdzieś mi się obiło o oczy na jakimś serwisie, bo nie
    pamiętam tego z czytania ustaw o prawach kons.) Ale faktycznie - teraz dopiero
    zacząłem się zastanawiać, czy posłane potwierdzenie musi być "dowodem o
    znaczeniu podatkowym" czy wystarczy świstek z wypisanym co klient kupił...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 16. Data: 2005-11-28 20:50:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2005, PRS wrote:

> [...]
    > tez nie jestem pewien, gdzieś mi się obiło o oczy na jakimś serwisie, bo nie
    > pamiętam tego z czytania ustaw o prawach kons.)

    Ja się zastanawiam czy nie wynika to wręcz z odwrotnego
    punktu widzenia. Zabezpieczenia własnych 4 liter przez
    sprzedawcę.
    Żeby nie wyszło że w ramach reklamacji ma przyjąć towar
    kupiony u kogo innego :>
    Jak dołącza "kwitki" jest trochę do przodu: "poproszę dowód
    sprzedaży załączyć wraz z reklamacją".

    > Ale faktycznie - teraz dopiero
    > zacząłem się zastanawiać, czy posłane potwierdzenie musi być "dowodem o
    > znaczeniu podatkowym" czy wystarczy świstek z wypisanym co klient kupił...

    Może ktoś zna jakiś hak :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-11-29 05:05:07
    Od: PRS<a...@a...pl>

> [...]
    > za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja
    > sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujšcych.

    A czy powyższa ewidencja sprzedaży to to samo co ewidencja przychodów?

    I czy w tych dowodach wewnętrznych uwzględnia się VAT? Bo skądś chyba będę
    musiał brać wartości podatku do wpisania w ewidencji VAT.

    ( Trochę się jeszcze gubię, ale przypuszczam, że nie ja pierwszy i nie ostatni :P )

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 18. Data: 2005-11-29 11:36:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, PRS wrote:

    > A czy powyższa ewidencja sprzedaży to to samo co ewidencja przychodów?

    Teraz ja się pogubiłem w nazwach :)
    Co za "ewidencja przychodow" ? Jaką masz na myśli ?
    Bo jak rozumiem chodzi o dwie ewidencje sprzedaży - dla potrzeb
    KPiR oraz dla potrzeb VAT.
    Co do KPiR: przytoczony przepis skupia się na sprzedaży bezrachunkowej,
    metod ujęcia przychodu "zbiorczo" jest parę porozrzucanych po
    rozporządzeniu i dających jakiś tam wybór. Np. w par. 13.
    Tak BTW: czy ty to rozporządzenie przeczytałeś ?
    Jest tak iż są przepisy po których polecę "nie po kolei":
    [par. 19 w środku]
    6. Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, mogš
    dokonywać zapisów dotyczšcych przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w
    jednej pozycji na koniec każdego miesišca.
    [...]
    § 8.
    1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone
    biuru rachunkowemu, podatnik jest obowišzany:
    [...]
    2)  prowadzić w miejscu wykonywania działalnoœci ewidencję
    sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3, [...]
    § 30.
    1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy
    sš dokonywane w porzšdku chronologicznym na podstawie dowodów,
    o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów
    wynikajšcych z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2,
    lub danych wynikajšcych z zestawienia, o którym mowa w § 20
    ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami
    umowy, w czasie zapewniajšcym prawidłowe i terminowe rozliczenia
    z budżetem, lecz nie póŸniej niż do dnia 20 każdego miesišca
    za miesišc poprzedni.
    [-------- BACZNOŚĆ ! ---------]
    3. Podatnicy mogš dokonywać wpisów do księgi na zasadach
    okreœlonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równoczeœnie
    ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
    Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujšcych sprzedaży
    dokumentowanej wyłšcznie fakturami.
    [-------- SPOCZNIJ ! ---------]
    § 21.
    1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębnš ewidencję, o której mowa
    w art. 27 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczšce
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogš być dokonywane
    na koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego
    zestawienia sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych
    z tej ewidencji.
    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co
    najmniej następujšce dane: datę i kolejny numer zestawienia,
    sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszonš o należny podatek
    od towarów i usług oraz o wartoœć towarów i usług nie
    stanowišcš przychodów w rozumieniu ustawy o podatku
    dochodowym i powiększonš o przychody nie objęte obowišzkiem
    ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
    § 24. Podatnicy, o których mowa w art. 30 ustawy o VAT,
    mogš ewidencjonować przychody w księdze oraz w ewidencji
    sprzedaży łšcznie z podatkiem od towarów i usług,
    z tym że na koniec miesišca przychód pomniejsza się
    o należny podatek od towarów i usług.

    Jak widzisz - jest trochę możliwości :)

    > I czy w tych dowodach wewnętrznych uwzględnia się VAT? Bo skądś chyba będę
    > musiał brać wartości podatku do wpisania w ewidencji VAT.

    Czytasz sąsiednie wątki ?
    Przecież produkowałem się zarówno w sprawie możliwości rozliczania
    VATu wg proporcji zakupów jak i tego że nie widzę przeciwwskazań
    do rozliczania "wprost" sprzedaży brutto dokonywanej z podziałem
    na stawki (w tym sprzedaży z podziałem na jedną stawkę 22% :),
    jest taka mądra zasada prawna "kto może więcej ten może i mniej"
    nie pamiętam jak to po łacinie szło).
    A jak widzisz same zasady KPiR nie wykluczają możliwości wręcz
    "odliczenia podatku" od wartości brutto.
    IMVHO lepiej jednak byłoby to zrobić "po stronie ewidencji VAT",
    niemniej...

    > ( Trochę się jeszcze gubię, ale przypuszczam, że nie ja pierwszy i nie ostatni :P )

    Heh.
    Chyba każdy szuka "jedynej dobrej odpowiedzi".
    I po zapoznaniu się ze sztywnym gorsetem niektórych zasad rozliczeń
    (do tego wykładanych i interpretowanych sprzecznie, jak choćby
    "uznawanie za koszt kasowy") nabiera się na początku takiego
    odruchu jakby wszystko u wszystkich musiało być "na jedno kopyto".
    Nawet z pewnym przekonaniem od czasu do czasu ktoś wyskakuje
    "tak musi być bo moje biuro rachunkowe tak robi, US kontrolował
    i dobrze było".
    A tu niespodzianka :) - w przepisach jest pewien *wybór* jak
    technicznie dokonywać rozliczeń.
    Tylko przebicie się przez "wg par. 8.2 w powiązaniu z art 30
    ustawy z wyłączeniem przypadków nie ujętych w par 12" (to
    tak bardziej z kapelusza :)) kosztuje rochę zdrowia :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)