  • 1. Data: 2005-11-26 11:45:51
    Temat: reverse charge
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Wtiam, jestem tutaj nowy ale mam pytanko:
    Czy ktoś mógłby mi powiedziec, na jakich zasadach firma może odyskac
    zapłacony VAT od wydatków ponoszonyh przez jej pracowników poza
    granicami Polski?

    Z góry dziękuję,

    Jakusa

  • 2. Data: 2005-11-26 13:00:04
    Temat: Re: reverse charge
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "jakusa" <c...@h...com> napisał w wiadomości
    > Wtiam, jestem tutaj nowy ale mam pytanko:
    > Czy ktoś mógłby mi powiedziec, na jakich zasadach firma może odyskac
    > zapłacony VAT od wydatków ponoszonyh przez jej pracowników poza
    > granicami Polski?

    Masz na myśli granicę celną czy tylko państwową?

    vertret

  • 3. Data: 2005-11-26 15:39:06
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Witam,

    Mam na myśli granicę Państwową ale w ramach UE (pracują we Francji) i
    kupują różne rzeczy z VAT-em francuskim - jak go może odzyskac moja
    firma będąca spółką z o.o. ?

    Jakusa

  • 4. Data: 2005-11-27 06:17:04
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sat, 26 Nov 2005 16:39:06 +0100, jakusa napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Mam na myśli granicę Państwową ale w ramach UE (pracują we Francji) i
    > kupują różne rzeczy z VAT-em francuskim - jak go może odzyskac moja
    > firma będąca spółką z o.o. ?

    Praktycznie nie ma takiej możliwości. Chyba że te rzeczy są przywożone do
    Polski - w takiej sytuacji podajesz twój unijny NIP i zakupujesz bez
    francuskiego VAT, a w kraju wystawiasz fakturę wewnętrzną i naliczasz
    polski VAT.
    Jak nie masz unijnego NIP - to niestety zakupujesz z VAT-em francuskim - a
    jak przywieziesz do Polski to dodatkowo naliczasz polski VAT.

    Kiedyś na grupie było o zwrocie VAT w Szwecji - poszukaj w archiwum grupy.
    Ale nie wiem czy tak samo jest z Francją.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2005-11-27 11:08:22
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Dzieki Mieczyslaw,

    Chyba podałem za mało danych.
    Podajemy naszym kontrahentom unijny NIP i potem traktujemy zakup
    towarów/usług jako WNT lub import usług.

    Jednak w tym przypadku chodzi o pracowników, którzy wykonują usługi dla
    Francuskiego klienta i muszą kupic benzynę, jedzenie jakieś i inne małe
    wydatki często udokumentowane tylko paragonami (jak francuzi złyszą, ze
    nasi pracownicy chcą fakturę za paliwo to się pukają w czoło).

    Czy w takiej sytuacji jakoś można to odzyskac?

    Z góry dzięki za odpowiedź,

    Pozdrawiam,

    Jakusa

  • 6. Data: 2005-11-27 16:15:30
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2005 12:08:22 +0100, jakusa napisał(a):

> [...]
    > wydatki często udokumentowane tylko paragonami (jak francuzi złyszą, ze
    > nasi pracownicy chcą fakturę za paliwo to się pukają w czoło).

    W całej unii ( przynajmniej z praktyki wiem ze w Niemczech, Francji,
    Austrii, Włoszech ) nikt nie wydaje faktur na zakup paliwa. Miejscowe
    firmy, z tego co mi wiadomo, odliczają VAT na podstawie paragonów właśnie.
    Ale w twoim przypadku nie ma takiej możliwości. Przecież to paliwo jest
    zużywane na terenie Francji - więc tam jest opodatkowane VAT-em.
    Pozostałe wydatki - tak samo są opodatkowane we Francji skoro nie są z
    Francji wywożone.
    Jedyna możliwość odliczenia VAT to otworzenie oddziału we Francji i
    rozliczanie się z tamtejszym fiskusem. Ale to jest opłacalne tylko w
    sytuacji kiedy swiadczone są usługi w dłuższym okresie czasu.
    Może jest jakaś inna możliwość, ale ja takiej nie znam, może ktoś inny coś
    podpowie.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 7. Data: 2005-11-27 18:49:01
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Welkie dzieki Mieczyslaw

    Pozdrawiam,

    Jakusa

  • 8. Data: 2005-11-29 15:37:14
    Od: "Kurka" <k...@n...pl>

> [...]
    > Czy ktoś mógłby mi powiedziec, na jakich zasadach firma może odyskac
    > zapłacony VAT od wydatków ponoszonyh przez jej pracowników poza

    Witam,

    firma, w ktorej pracuje, podpisala umowe z firma, ktora stala sie
    przedstawicielem podatkowym w danym kraju UE innym niz Polska i na podstawie
    udzielonego pelnomocnictwa zwraca sie do organow podatkowych o zwrot vat
    zaplaconego np. przy zakupie paliwa. Specyfika firmy jest inna, bo wykonuje
    uslugi transportowe. Kierowcy kupuja paliwo placac karta (UTA, DKV- te
    najbardziej sa mi znane), a firma, ktorej karta sie poslugujemy, przesyla
    nam fakture zbiorcza 2 razy w miesiacu wraz z podpietymi oryginalami i
    kopiami poszczegolnych rachunkow. My nastepnie oryginaly rachunkow za paliwo
    z danego kraju UE wysylamy bezposrednio do naszego przedstawiciela
    podatkowego, a on na podstawie tych rachunkow sporzadza wniosek o zwrot vat.
    W tym miesiacu firma otrzymala pierwszy raz zwrot vat na rachunek bankowy.

    Ja sie teraz zastanawiam co z tym vatem odzyskanym zrobic. Wyksieguje go
    chyba z kosztow, bo wczesniej wartosc brutto z rachunku zbiorczego byla
    zaksiegowana w koszty.

    Nie wiem, czy ta informacja pomoze, ale moze warto skontaktowac sie np z
    firma UTA (timex) i zapytac. Oni sa lepiej zorientowani, bo udzielanie
    pelnomocnictw w moim przypadku odbywalo sie wlasnie przez ta firme.

    Pozdrawiam
    Kurka