  • 1. Data: 2005-11-27 10:51:24
    Temat: VAT od umowy zlecenia
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

    Prowadzę DG i jestem VATowcem.
    Staram się też o pracę w banku, a ponieważ jestem studentem, to spodziewam
    się, że zaproponują umowę zlecenie.
    Robota miałaby polegać na gromadzeniu i przetwarzaniu danych na temat rynku
    nieruchomości w celu wyceny ryzyka związanego z kredytami inwestycyjnymi.
    Moim zdaniem nie można tych czynności uznać za tożsame z usługami banku
    świadczonymi na zewnątrz (czy może się mylę?)
    Dotarłem do broszury mf
    ( http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=135&id=45874 ), z której wynika,
    że w takim wypadku nie ma mowy o odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób
    trzecich, a więc powinienem naliczyć VAT od umowy zlecenia. Problem w tym,
    że bank jako zwolniony przedmiotowo z VAT się zapewne nie ucieszy.
    Czy macie może jakieś pomysły jak to ominąć?

  • 2. Data: 2005-11-27 21:02:44
    Temat: Re: VAT od umowy zlecenia
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

    To może konkretniej.
    Załóżmy, że umowa (o dzieło/zlecenie) obejmuje stworzenie bazy danych, która
    podpada pod prawa autorskie. Mam wtedy kup 50% (art. 22.9.3 updof) i vat 7%
    (załącznik nr 3 do ustawy o ptu, poz 162), co daje podobne obciążenia
    fiskalne jak przy kup 20% i vat zw.
    Zastanawiam się teraz jak to pod prawa autorskie podciągnąć. Regulacje
    ustawy o prawie autorskim jakoś do mnie nie przemawiają, są zbyt ogólne i
    nieprecyzyjne. Czy ktoś zna jakiś przykład, kiedy baza danych jest przejawem
    działalności twórczej o indywidualnym charakterze :), a kiedy nie?
    Czy lepsza będzie umowa o dzieło, czy zlecenie? Dzieło to wykonam za
    pierwszym razem, a później to będą tylko aktualizacje/rozbudowa (czy to też
    jest dzieło?)