  • 1. Data: 2012-12-21 13:55:45
    Temat: Przedawnienie zobowiązań podatkowych
    Od: "poszukiwacz" <o...@g...com>

    Ogólnie wiem że zobowiązania majątkowe w prawie cywilnym przedawniają się
    ale nie z mocy prawa tylko dopiero po podniesieniu zarzutu przedawnienia
    zobowiązania przez zobowiązanego (dłużnika).
    A jak to jest w sprawach podatkowych? Czy przedawnienie np. podatku od
    spadku następuje z mocy prawa czyli po 5 latach od dnia powstania
    zobowiązania podatkowego czy może później ale wtedy gdy podatnik powoła się
    na przedawnienie zobowiązania podatkowego.
    Pytam ponieważ chcę uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego w sprawie
    spadku ale formularz jest tak sprytnie przygotowany że nie ma miejsca na
    zaznaczenie czy podatnik oświadcza że podatek zapłacił, podatek nie należał
    się , czy zobowiązanie uległo przedawnieniu. Nie chciałbym być niemile
    zaskoczony przez urząd skarbowy że oto ja w formularzu nie powołałem się na
    zarzut przedawnienia ale powołałem się na sam fakt nabycia spadku i oto
    wydajemy Panu nowy tutuł do zapłaty podatku od spadku...

  • 2. Data: 2012-12-21 16:04:29
    Temat: Re: Przedawnienie zobowiązań podatkowych
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:
> [...]
    > ale nie z mocy prawa tylko dopiero po podniesieniu zarzutu przedawnienia
    > zobowiązania przez zobowiązanego (dłużnika).

    to zalezy jaki podatek i od czego ten podatek.

> [...]
    > zobowiązania podatkowego czy może później ale wtedy gdy podatnik powoła się
    > na przedawnienie zobowiązania podatkowego.

    jak wyzej
    to zalezy.
    generalnie jesli US wydal decyzje o zaplacie podatku to w wiekszosci
    przypadkow przedawni sie wlasnie pi razy drzwi po 5 latach

    > Pytam ponieważ chcę uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego w sprawie
    > spadku
    jakie zaswiadczenie?

> [...]
    > zarzut przedawnienia ale powołałem się na sam fakt nabycia spadku i oto
    > wydajemy Panu nowy tutuł do zapłaty podatku od spadku...

    a wczesniej powiadamilaes US o nabyciu spadku, byla wydana jakas decyzja
    bylo postepowanie w sprawie nabycia spadku.

    bo jak nic nie robiles i teraz chcesz sie powolac na ten spadek to
    faktycznie termin moze ci dopiero teraz zaczac biec.

  • 3. Data: 2012-12-21 16:06:16
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-12-21 13:55, poszukiwacz pisze:

> [...]
    > zarzut przedawnienia ale powołałem się na sam fakt nabycia spadku i oto
    > wydajemy Panu nowy tutuł do zapłaty podatku od spadku...

    ... dopisałbym na górnym marginesie formularza, skserował, doręczył
    przez kancelarię z potwierdzeniem na kopii i niech oni się martwą.

    P.S. - uważaj, bo...
    podatki od zdarzeń w 2000 roku, które należało zapłacić w 2001 roku
    przedawniają się 31.12.2006r. Jak masz pecha, to po prawie 7 latach od
    zdarzenia. :)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 4. Data: 2012-12-21 23:57:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Dec 2012, maruda wrote:

    > ... dopisałbym na górnym marginesie formularza, skserował, doręczył przez
    > kancelarię z potwierdzeniem na kopii i niech oni się martwą.

    Ale w przypadku podatku od spadków i darowizn jest przepis, czarno na
    białym: przedawnienie startuje od momentu, w którym podatnik się
    powołał.
    Termin przedawnienia NIE startuje z datą należności podatku od spadku
    wynikłą z prostego doliczenia terminu zapłaty do daty uprawomocnienia
    się spadku (pół roku w przypadku automatycznego przyjęcia spadku
    bez oświadczenia), zresztą w prostego powodu: podatnik mógł nie wiedzieć,
    że spadek lub jakaś jego część mu się należy.

    > P.S. - uważaj, bo...
    > podatki od zdarzeń w 2000 roku, które należało zapłacić w 2001 roku
    > przedawniają się 31.12.2006r. Jak masz pecha, to po prawie 7 latach od
    > zdarzenia. :)

    Ale to dochodowy :)
    Ze względu na zapis wyżej podatek spadkowy jest "trudnoprzedawnialny".
    Prapraprawnukowie amerykańskich polonusów wiszą polskiemu fiskusowi
    zaległe podatki od spadków :P

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-12-22 09:50:52
    Od: spp <s...@g...pl>

    > Ale w przypadku podatku od spadków i darowizn jest przepis, czarno na
    > białym: przedawnienie startuje od momentu, w którym podatnik się
    > powołał.

    Też byłem tego pewien ale:

    Zgodnie z art. 68 § 1 ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe, o
    którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2 (czyli takie jak w przypadku podatku od
    spadków i darowizn), nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to
    zobowiązanie została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku
    kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

    Ale jeżeli podatnik:
    1) nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach prawa
    podatkowego,
    2) w złożonej deklaracji nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do
    ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego,
    zobowiązanie podatkowe nie powstaje, pod warunkiem że decyzja ustalająca
    wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 5 lat, licząc od
    końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
    Zatem jeżeli od chwili śmierci spadkodawców (marzec 1995 r.),
    spadkobierca nie złożył deklaracji podatkowej w podatku od spadków i
    darowizn, to uznać należy, że nie powstało dotąd zobowiązanie podatkowe
    i nastąpiło przedawnienie możliwości powstania tego zobowiązania.

    Powyższą interpretację potwierdzają niektóre orzeczenia sądów
    administracyjnych.
    Na przykład w wyroku z dnia 4 września 2008 r.(sygn. akt II FSK 819/07)
    Naczelny Sąd Administracyjny, odrzucając kasację dyrektora izby skarbowej...
    Z uzasadnienia wprost i jasno wynika, że jeśli nie ma już obowiązku
    zgłoszenia przedmiotu podatku do opodatkowania (np. z powodu
    przedawnienia), to w ogóle nie można mówić o odnowieniu tego obowiązku w
    związku z art. 6 ust. 4 u.p.s.d.
    W sprawie bezspornym jest moment powstania obowiązku podatkowego i
    termin przedawnienia (5 lat wynikający z art. 7 ust. 1 u.z.p.).
    Arytmetyka bezwzględnie zatem wskazuje, że obowiązek podatkowy
    przedawnił się najpóźniej wraz z upływem 1998 roku. W chwili powołania
    się na darowiznę tj. 2 października 2001 roku obowiązek podatkowy nie
    był już egzekwowalny, a więc nie mogła zadziałać dyspozycja z art. 6
    ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, z przyczyn podanych
    powyżej. ...

    Jednak wydaje się, że więcej racji w opisywanej kwestii mają te sądy,
    które w cytowanych wyżej orzeczeniach opowiadały się za przedawnieniem
    możliwości powstania zobowiązań podatkowych w podobnych sytuacjach.

    Tak do przemyślenia - zwłaszcza ostatnie zdanie.

    --
    spp

  • 6. Data: 2012-12-22 12:59:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

> [...]
    > zobowiązanie została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku
    > kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

    a obowiązek podatkowy powstaje ... ?

    z chwilą powołania się podatnika.. i tak dalej :)

    chyba, ze gdzies wczesniej bylo postanowienie o nabyciu spadku, ktore to
    powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

> [...]
    > wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 5 lat, licząc od
    > końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

    jak wyzej.

> [...]
    > darowizn, to uznać należy, że nie powstało dotąd zobowiązanie podatkowe
    > i nastąpiło przedawnienie możliwości powstania tego zobowiązania.

    nie, bo z chwilą śmierci nie powstaje obowiązek podatkowy.

    tenze powstaje dopiero po uprawomocnieniu sie postanowienia o nabyciu
    spadku.

  • 7. Data: 2012-12-24 09:15:19
    Od: "poszukiwacz" <o...@g...com>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:kb47bu$3mb$1@dont-email.me...
    > nie, bo z chwilą śmierci nie powstaje obowiązek podatkowy.
    >
    > tenze powstaje dopiero po uprawomocnieniu sie postanowienia o nabyciu
    > spadku.

    No właśnie, jestem uratowany bo postanowienie o nabyciu spadku było
    uprawomocniło się w 1994 roku więc licząc 5 następnych pełnych lat 1995-1999
    to od początku 2000 roku moge twierdzić że zobowiązanie podatkowe nie
    powstaje. Gdybym, nie miał postanowienia o nabyciu spadku albo gdyby
    uprawomocniło się ono nie dawniej jak 5 lat temu to miałbym teraz niezły
    problem.

  • 8. Data: 2012-12-24 13:32:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:

> [...]
    > powstaje. Gdybym, nie miał postanowienia o nabyciu spadku albo gdyby
    > uprawomocniło się ono nie dawniej jak 5 lat temu to miałbym teraz niezły

    teraz tez bedziesz mial niezly problem, bo jak znam US to i tak
    dostaniesz decyzje o wymiarze podatku do zapłacenia i bedziesz sie bujał
    po sądach. Przy czym podatek i tak jest do zapłacenia, wiec w
    miedzyczasie odwiedzi cie zapewne komornik skarbowy siadajac ci na pensji.
    tak naprawde to dopiero poczatek twoich kłopotów.

  • 9. Data: 2013-01-09 11:40:23
    Od: "poszukiwacz" <o...@g...com>

> [...]
    > cie zapewne komornik skarbowy siadajac ci na pensji.
    > tak naprawde to dopiero poczatek twoich kłopotów.

    Odebrałem już zaświadczenie (bez problemu) że podatek od spadku,
    po zmarłym "dnia xxxx Marianie X." w skład którego zgłoszono "majątek yyyy",
    - nie należy się.

  • 10. Data: 2013-01-09 12:18:32
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-01-09 11:40, poszukiwacz pisze:

    > Odebrałem już zaświadczenie (bez problemu) że podatek od spadku,
    > po zmarłym "dnia xxxx Marianie X." w skład którego zgłoszono "majątek yyyy",
    > - nie należy się.

    Cud...
    a mógł zabić!

    --