  • 1. Data: 2007-12-11 15:18:42
    Temat: Przejście na Vat. Czy rzeczywiscie tak się zrobiłem?
    Od: "ZS" <a...@w...pl>

    Mam małą DG, obok etatu, głównie usługi dla firm. Jeszcze miesiąc temu gdy
    bralem robote myślałem ze Vat płace od tego co zarobie jak podatek ale
    okazało się że od tego co jest na fakturze:( W listopadzie miałem w
    dochodach 39tys. Nie płaciłem podatku bo wszystko w kosztach się mieści i
    zusie. Wząłem dwie prace za 8tys brutto. Zrobiłem juz wszystko i teraz mam
    50tys w kosztach i musze wystawić faktury, tzn zarejestrować (vat-r) i
    wystawić już nie rachunki a faktury. Tylko że na nich będzie 6500 + 1500
    (VAT). I takie dwie. Cały vat musze oddać wiec bedzie tego 3000zł do tego
    jescze podatek od dochodu czyli od 5000zł wiec 1000zł. Wyjdzie że miałem
    zarobić 5000zł a bede miał 1000zł.

    Drugie pytanie ogólne. Czy można fakturę wystawić przed skończeniem prac?
    Taki przykład. Wykładam kafelki, wystawiam fakture, ale jeszcze bede musiał
    wykończeniówke mu robić i dokupić trochę rzeczy, tzn kleju kafelek. Czy US
    będzie się czepiał jeżeli coś bede wrzucał w koszty a robota już zapłacona i
    faktura wystawiona.

  • 2. Data: 2007-12-11 15:30:51
    Od: "Alex" <d...@p...onet.pl>

    Wząłem dwie prace za 8tys brutto. Tylko że na nich będzie 6500 + 1500
    > (VAT). I takie dwie. Cały vat musze oddać wiec bedzie tego 3000zł do tego
    > jescze podatek od dochodu czyli od 5000zł wiec 1000zł. Wyjdzie że miałem
    > zarobić 5000zł a bede miał 1000zł.

    Nie wiem skąd Ci ten 1000zł zarobku się wzięło.

    8000 brutto, 6557,38 netto - po odprowadzeniu podatku (19%) zostaje ok
    5510zł.

  • 3. Data: 2007-12-11 15:35:01
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 11.12.2007 ZS <a...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    > bralem robote myślałem ze Vat płace od tego co zarobie jak podatek ale
    > okazało się że od tego co jest na fakturze:( W listopadzie miałem w

    Dochodach, czy przychodach? Bo jeśli w dochodach, to pewnie już dawno
    powinieneś być VATowcem.

    --
    Samotnik
    Kosmetyki: http://www.pachnidelko.pl/

  • 4. Data: 2007-12-11 15:35:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-12-2007 o 16:30:51 Alex <d...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie wiem skąd Ci ten 1000zł zarobku się wzięło.
    >
    > 8000 brutto, 6557,38 netto - po odprowadzeniu podatku (19%) zostaje ok

    Wogóle jakiś ten post 'ZS'-a jest chaotyczny..

  • 5. Data: 2007-12-11 17:31:41
    Od: "ZS" <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem skąd Ci ten 1000zł zarobku się wzięło.
    >
    > 8000 brutto, 6557,38 netto - po odprowadzeniu podatku (19%) zostaje ok
    OK wiec chodzi o to że miałem 10000 kosztów. A fakturę wystawiam na 16000zł.
    (2x8000), Jakby nie vat miałbym 6000 zarobku minus podatek. Jak mam zapłacić
    vat 3000zł. Potem jeszcze podatek. To wychodzi 1000zł. Gdybym mógł vat
    odliczyc w kosztach jak podatek wtedy ok ale skoro sie wczesniej nie
    zarejstrowałem to nie moge.

    Tak jak Alex napisał. 5510zł x2 = 11020zł Ale ja miałem kosztów 10000zł a
    nie moge odliczyc w nich vatu. Troche to bez sensu bo za te materiały 2 razy
    vat bedzie zapłacony. Czy tak ma być?

  • 6. Data: 2007-12-11 17:42:47
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-12-2007 o 18:31:41 ZS <a...@w...pl> napisał(a):

    > OK wiec chodzi o to ?e mia?em 10000 kosztów. A faktur? wystawiam na
    > 16000z?.
    > (2x8000), Jakby nie vat mia?bym 6000 zarobku minus podatek. Jak mam
    > zap?aciae
    > vat 3000z?. Potem jeszcze podatek. To wychodzi 1000z?. Gdybym móg? vat
    > odliczyc w kosztach jak podatek wtedy ok ale skoro sie wczesniej nie
    > zarejstrowa?em to nie moge.
    >

    > Tak jak Alex napisa?. 5510z? x2 = 11020z? Ale ja mia?em kosztów 10000z? a
    > nie moge odliczyc w nich vatu. Troche to bez sensu bo za te materia?y 2
> [...]

    VAT z materiałów odliczasz, a VAT na fakturze doliczasz - klient sobie
    odliczy jeśli
    jest VATowcem(i wtedy nic się nie zmienia dla Ciebie poza dodatkową
    papierologią).
    Gorzej jeśli klient nie jest VATowcem - wtedy jesteś w plery.

  • 7. Data: 2007-12-11 18:00:45
    Od: "ZS" <a...@w...pl>

> [...]
    > papierologią).
    > Gorzej jeśli klient nie jest VATowcem - wtedy jesteś w plery.

    Ja dostane 6500+vat czyli 8000zł. Musze vat oddać a nie moge z kosztów go
    wliczyć chyba bo były kupione jak nie bylem na vacie. Inaczej mógłbym z
    całego roku z wszystkich rzeczy vat odliczyć teraz. Chodzi własnie o to że
    zanim bylem vatowcem kupowałem rzeczy i teraz trzeba bedzie jeszcze raz do
    nich vat doliczyć, dla mnie to chore albo coś źle myśle.

  • 8. Data: 2007-12-11 18:19:06
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-12-2007 o 19:00:45 ZS <a...@w...pl> napisał(a):

    > Ja dostane 6500+vat czyli 8000z?. Musze vat oddaae a nie moge z kosztów go
    > wliczyae chyba bo by?y kupione jak nie bylem na vacie. Inaczej móg?bym z
    > ca?ego roku z wszystkich rzeczy vat odliczyae teraz. Chodzi w?asnie o to
    > ?e
    > zanim bylem vatowcem kupowa?em rzeczy i teraz trzeba bedzie jeszcze raz
    > do
    > nich vat doliczyae, dla mnie to chore albo co? 1/4 le my?le.

    Aha, o tym mówisz.

    art. 113 uptu

    5. Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na
    podstawie
    ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w
    momencie
    przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem
    przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad
    tę kwotę. ___Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może
    ***pomniejszyć
    kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego*** wynikającą z
    dokumentów
    celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia
    towarów, ***a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur
    dokumentujących
    zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia***, pod warunkiem:
    1) sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w
    którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w
    terminie
    14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

    Więc jesli te 14 dni nie minęło, to masz szanse odzyskać trochę kapuchy.