  • 1. Data: 2005-11-12 21:25:09
    Temat: Przekazanie samochodu firmowego do użytku prywatnego
    Od: "daro" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy ktoś może mi pomóc w poniższej hipotetycznej sytuacji?

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i zamierza kupić nowy samochód
    osobowy
    na firmę od którego odliczę 60% VATu. Po okresie 3 lat chciałbym przekazać
    go do użytku
    prywatnego (dla żony) a na firmę kupić inny nowy samochód.

    Czy jest to możliwe i jakie to będzie miało skutki na podatek (m.in.
    odliczoną część VATu)? Czy przy przekazaniu do użytku
    prywatnego potrzebna jest umowa kupna-sprzedaży (pomiędzy firmą a żoną)?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-11-14 11:49:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Nov 2005, daro wrote:

> [...]
    > prywatnego (dla żony) a na firmę kupić inny nowy samochód.
    >
    > Czy jest to możliwe i jakie to będzie miało skutki na podatek (m.in.

    Zapoznaj się z zasadami korekty VAT odliczonego !
    VAT "od ST" teraz rozlicza się przez 5 lat.

    > Czy przy przekazaniu do użytku
    > prywatnego potrzebna jest umowa kupna-sprzedaży (pomiędzy firmą a żoną)?

    "Firma to ty".
    Nie mamy pojęcia czy masz rozdzielność majatkową :> - jeśli nie
    to "co twoje to i żony".
    Streszczenie nazwy czynności: "przekazanie do użytku osobistego".
    Coś przestaje być "majątkiem w DG", staje się "osobiste".
    Robi się to fakturą wewnętrzną (poszukaj :)).
    I oczywiście jakby taki "przekazany" ST chcieć sprzedać (albo
    podarować) to jego wartość[1] będzie przychodem z DG !
    [1] żeby nie wnikać kiedy cena a kiedy wartość rynkowa

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-14 17:00:18
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [...]
    > I oczywiście jakby taki "przekazany" ST chcieć sprzedać (albo
    > podarować) to jego wartość[1] będzie przychodem z DG !
    ^^^^^^^^^

    Tutaj również mam stosowną interpretację :)

    Urząd Skarbowy w Szczecinie sygn. I US PB-/415/5/05

    "Pytanie podatnika: Czy nieodpłatne zbycie środka trwałego rodzi skutki w
    podatku dochodowym od osób fizycznych w postaci powstania przychodu z
    pozarolniczej działalności gospodarczej?
    [...]
    Z literalnego brzmienia cytowanych przepisów wynika, iż do powstania
    przychodu z działalności gospodarczej dochodzi wskutek zbycia o charakterze
    odpłatnym. Przekazanie samochodu w drodze darowizny dokonanej na rzecz ojca
    nie powoduje zatem powstania przychodu z działalności gospodarczej.
    Czynność ta objęta jest natomiast zakresem przedmiotowym ustawy z dnia 28
    lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2005-11-14 21:33:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Nov 2005, Docent wrote:

    > ^^^^^^^^^
    >
    > Tutaj również mam stosowną interpretację :)

    O, thx !
    Logiczne, a nie zwraca się uwagi.
    Jak już VAT zostałby i tak zapłacony to owa metoda na zbycie
    wygląda zachęcająco.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)