  • 1. Data: 2006-11-17 07:12:17
    Temat: Przekroczenie limitu i przejście na VAT
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Witam!

    Prawdopodobnie niedługo przekroczę limit i przejdę na vat. W związku z
    tym mam parę pytań:

    1. Czy nie ma znaczenie kiedy stanę się vatowcem czy też lepiej
    uprzedzić fakty i przjśc na vat z pierwszym dniem nowego miesiąca?
    2. Z tego co wygooglałem aby móc odliczyć vat od towarów i materiałow
    zakupionych wcześniej z których jeszcze nie sprzedałem powinienem zrobić
    spis z natury i obliczyć vat. Jak to zaksięgować? Czy tak obliczony vat
    mam wpisać do rejestru zakupu? A co z kosztami zakupu tych towarów,
    które już zaksięgowałem w kwocie brutto? Czy ten spis z natury na
    potrzebu vatu mam wpisać do KPiR? Rozumiem, że w takim przypadku muszę
    powiadomić US o tym spisie.
    3. Jeśli przejdę na vat od 1 grudnia, to kiedy mam się rozliczyć z tego
    vatu? Przecież deklaracje za grudzień trzeba złożyć do 25 listopada?
    4. Co z numeracją faktur? Do tej pory wystawiałem rachunki a teraz będę
    wystawiał faktury vat. Czy powinienem je zacząć numerować od początku
    czy też kontynuować numerację z rachunków.
    5. Limit zwolnienia z vatu wynosi 10000 euro, ale czy jest to kwota
    przychodu netto czy brutto?

    Pewnie dla wielu z Was są to trudne pytania, ale niestety ja nie mam
    jeszcze takie wprawy w podatkach, żeby samemu odpowiedzieć sobie na te
    pytania.

    Schwester

  • 2. Data: 2006-11-17 07:25:55
    Temat: Re: Przekroczenie limitu i przejście na VAT
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 17 Nov 2006 08:12:17 +0100, Schwester napisał(a):

    > 1. Czy nie ma znaczenie kiedy stanę się vatowcem czy też lepiej
    > uprzedzić fakty i przjśc na vat z pierwszym dniem nowego miesiąca?

    Cóż lepiej to zrobić nieco wcześniej żeby potem nie zawieszać DG do czasu
    załatwienia formalności. Niekoniecznie od jakiejś okrągłej daty.

> [...]
    > które już zaksięgowałem w kwocie brutto? Czy ten spis z natury na
    > potrzebu vatu mam wpisać do KPiR? Rozumiem, że w takim przypadku muszę

    ???

    > 3. Jeśli przejdę na vat od 1 grudnia, to kiedy mam się rozliczyć z tego
    > vatu? Przecież deklaracje za grudzień trzeba złożyć do 25 listopada?

    Deklarację VAT-7 za grudzień trzeba złożyć do 25 stycznia. To nie
    dochodowy z podwójną zaliczką za listopad.

    > 4.
    > Co z numeracją faktur? Do tej pory wystawiałem rachunki a teraz będę
    > wystawiał faktury vat. Czy powinienem je zacząć numerować od początku
    > czy też kontynuować numerację z rachunków.

    Ja bym zaczął od 1.

    > 5. Limit zwolnienia z vatu
    > wynosi 10000 euro, ale czy jest to kwota przychodu netto czy brutto?

    Przecież byłeś zwolniony, więc wystawiałeś rachunki bez VAT. Czyli
    netto = brutto.

  • 3. Data: 2006-11-17 08:48:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Nov 2006, jureq wrote:

    > towarów i materiałow
    >
    > ???

    Niemal na pewno ma na myśli prawo do odliczania VAT od zakupionych
    towarów i materiałów podstawowych - tego co wpisuje się do KPiR
    w kol.10 - które będą po spisie służyć do sprzedaży opodatkowanej,
    na mój rozum ten spis wcale nie musi być spisem "dochodowym"
    w rozumieniu rozporządzenia o KPiR, czyli nie trzeba dokonywać
    korekty kosztów, niemniej trzeba uzyskać zgodę US na jego przepro-
    wadzenie (ale z mocy przepisów o VAT, nie o podatku dochodowym).

    Inaczej podatnik musiałby "cyrklować" zapasami żeby części VATu
    nie zapłacić podwójnie!

    +++ Ustawa o VAT +++
    Art.113
    5. Jeżeli wartoœć sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na
    podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie
    traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowišzek podatkowy powstaje
    z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka
    sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodš naczelnika urzędu skarbowego podatnik
    może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    wynikajšcš z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconš od
    wewnštrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego
    wynikajšce z faktur dokumentujšcych zakupy dokonane przed dniem utraty
    zwolnienia, pod warunkiem:
    1) sporzšdzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w
    którym nastšpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w
    terminie 14 dni, liczšc od dnia utraty zwolnienia.
    7. Przepis ust. 5 stosuje się również do podatników, którzy rezygnujš z
    przysługujšcego im zwolnienia na podstawie ust. 1, pod warunkiem pisemnego
    zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia
    przed poczštkiem miesišca, w którym rezygnujš ze zwolnienia.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-11-17 08:52:48
    Od: Schwester <j...@c...com>

    jureq napisał(a):

    > towarĂłw i materiaĹ?ow
    >
    > ???

    Trzeba zrobić inwentaryzację po to, żeby odliczyć vat od towarów
    nabytych będąc jeszcze zwolnionym a sprzedanych już po zwolnieniu.
    Nie wiem tylko, czy taką inwentaryzację dla potrzeb vatu mależy również
    ująć KPiR

    > Ja bym zaczÄ?Ĺ? od 1.

    A ja sam nie wiem. Ciekawe,czy jest to jakoś uregulowane...

    > PrzecieĹź byĹ?eĹ? zwolniony, wiÄ?c wystawiaĹ?eĹ? rachunki bez VAT. Czyli
    > netto = brutto.

    Niby tak, ale gdzieś czytałem, że przychódem jest wartość sprzedanych
    towarów/usług pomniejszona o wartość podatku, z tym że ja z tego podatku
    byłem zwolniony.
    I znalazłem jeszcze jedną fajną rzecz - do przychodu na potrzeby
    obliczenia limitu nie wlicza się przychodów związanych z odpłątną
    dostawą towarów do klienta, co w moimprzypadku (sprzedaż wysyłkowa) ma
    duże znaczenie.

    PS. jureq'u - ustaw poprawne kodowanie, bo źle się czyta krzaczki.

    --
    Schwester

  • 5. Data: 2006-11-17 08:54:54
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wadzenie (ale z mocy przepisów o VAT, nie o podatku dochodowym).
    >
    > Inaczej podatnik musiałby "cyrklować" zapasami żeby części VATu

    Właśnie o tomi chodziło

    > +++ Ustawa o VAT +++
    [ciach]

    Dzięki, właśnie dotarłem do tych przepisów

    --
    Schwester

  • 6. Data: 2006-11-17 09:09:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Nov 2006, Schwester wrote:

> [...]
    > będąc jeszcze zwolnionym a sprzedanych już po zwolnieniu.
    > Nie wiem tylko, czy taką inwentaryzację dla potrzeb vatu mależy również ująć

    IMHO samą inwentaryzację "dla VAT" niekoniecznie.
    Ale przecież pojawia się prawo do odliczenia VAT, a ów VAT został
    zaliczony w koszty, prawda?
    Czyli z dniem dokonania spisu "dla VAT" trzeba ów koszt skorygować.
    Wydaje mi się że rozwiązania są dwa:
    - dokonać spisu "dla VAT", ujmując w spisie kwoty netto i VAT
    z zastrzeżeniem że *koniecznie* trzeba wskazać faktury zakupu
    (bo VAT wolno odliczyć tylko od towarów na ktore jest faktura,
    przecież podatnik może mieć nabycia "na rachunek" od niepodatników
    lub podatników zwolnionych!), i następnie ująć w ES zakupu
    VAT naliczony oraz w KPiR korektę zakupów TH (na tę samą
    kwotę, tylko ujemną)
    - dokonać spisu "ogólnego", w tym w osobnej kolumnie arkusza
    wykazując VAT z posiadanych f-ry dla poszczególnych pozycji,
    wtedy dochodowy będzie rozliczony "jak po remanencie" już
    w wartosciach netto, korekty do KPiR jak mniemam nie trzeba
    bo "samo się skoryguje" a VAT naliczony jak poprzednio
    do EZ VAT.

    Coś przemawia przeciw ktoremuś z rozwiązań?

    > A ja sam nie wiem. Ciekawe,czy jest to jakoś uregulowane...

    Przychylam się do zdania jureq.
    "Kolejność" numeracji jest interpretowana jako zezwolenie na
    kolejne numerowanie f-r w "ciągach", w postaci osobnej numeracji
    np. f-r sprzedaży towarów i osobnej dla sprzedaży usług, albo
    osobnej numeracji w sklepie w Krakowie i w sklepie w Kielcach.
    W Twoim przypadku zaczynasz numerować "nowy rodzaj faktury"
    (jako iż inny przepis pozwala traktować rachunek jak f-rę),
    IMO wypadałoby przyjąć odrębną numerację.

    > Niby tak, ale gdzieś czytałem, że przychódem jest wartość sprzedanych
    > towarów/usług pomniejszona o wartość podatku,

    ...należnego, wykazanego i ew. zapłaconego ;)...

    > z tym że ja z tego podatku byłem zwolniony.

    No to ile było podatku należnego i wykazanego?
    :O

    > I znalazłem jeszcze jedną fajną rzecz - do przychodu na potrzeby obliczenia
    > limitu nie wlicza się przychodów związanych z odpłątną dostawą towarów do
    > klienta,

    Było sie pochwalić *gdzie* znalazłeś.
    Nauczeni doświadczeniem wykazujemy ograniczone zaufanie do stwierdzeń
    bazujących na samym komentarzu "na gębę" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-11-17 09:42:04
    Od: Schwester <j...@c...com>

    > Było sie pochwalić *gdzie* znalazłeś.
    > Nauczeni doświadczeniem wykazujemy ograniczone zaufanie do stwierdzeń
    > bazujących na samym komentarzu "na gębę" :)

    Art. 113. pkt. 2 ustawy o VAT.

    I jeszcze jedno:

    Art. 113. pkt 1 mówi:
    "Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym
    kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do
    wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku."

    Czy ten zapis ma zastosowanie do osób, które DG zaczęły w tym roku?
    Jeśli tak, to jak rozumieć "nie wlicza się kwoty podatku"

    --
    Schwester

  • 8. Data: 2006-11-17 10:11:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Nov 2006, Schwester wrote:

    > Art. 113. pkt. 2 ustawy o VAT.

    :)

> [...]
    > wlicza się kwoty podatku."
    >
    > Czy ten zapis ma zastosowanie do osób, które DG zaczęły w tym roku?

    Czytaj okolice... Zasadą ogólną jest, że przepis zapisany później
    ("dalej w ustawie") na tym samym poziomie szczegółowości ustanawia
    wyjątek - ma pierwszeństwo.
    A dalej masz:

    9. Podatnik rozpoczynajšcy wykonywanie czynnoœci okreœlonych
    w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku,
    jeżeli przewidywana przez podatnika wartoœć sprzedaży nie przekroczy,
    w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kwoty okreœlonej w ust. 1 lub w ust. 8.
    ---

    I zauważ: "w proporcji do okresu SPRZEDAŻY".
    Nie do okresu zarejestrowania!
    Czyli jak komuś zależy na limicie to w 1. dniu po zarejestrowaniu
    powinien za 5 zł coś sprzedać (żeby nie było dyskusji czy ze
    względu na zaokrąglanie VAT taka sprzedaż się liczy).
    Jak ktoś wykonuje jedyną usługę, za którą f-rę wystawi ostatniego
    grudnia, to ma limit sto kilkanaście zł. I nic to że rozpoczął DG
    w dniu 2 stycznia...
    Z tego powodu, że okres rejestracji liczy się w dniach (nie ma
    czegoś takiego, że jak się zaniesie VAT-R o godzinie 12:14
    to do 12:14 jest się zwolniony a od 12:15 już nie) to również
    "proporcję" liczy się w dniach (a nie miesiącach na przykład,
    bo tezę że podatek VAT rozlicza się miesięcznie też rozpatry-
    wano tu i ówdzie :)).

    > Jeśli tak, to jak rozumieć "nie wlicza się kwoty podatku"

    Bo owa zasada dotyczy również tych podatników, którzy nie są
    zwolnieni a chcieliby w kolejnym roku "zwolnić się" z VAT.
    To tak jak z przepisem że np. akcyza może być naliczana wg
    4 algorytmów. No może być, ale co Ciebie to obchodzi, jeśli
    podatnikiem akcyzy nie jesteś?
    "Nie wlicza się kwoty podatku" - a ile "wliczasz"?
    Nic? - no to osochodzi?!
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-11-17 10:21:05
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > pzdr, Gotfryd

    dzięki za wyjaśniena.
    powoli zaczyna mi się rozjaśniać w głowie większość rzeczy.

    --
    pozdrawiam
    Schwester